fredag 20 mars 2009

V75 Bergsåker 21/3

Äntligen dags!
V75:an har sakta men säkert utkristalliserats sig i mitt inre under veckans gång. Ett av travvärldens största och mest säkra vårtecken är första uttagningsloppet till Olympiatravet. Det avgörs som avdelning tre och loppet ser relativt öppet ut. Mina drag och tankar avdelning för avdelning:
Avd 1) Många tycks tro att 6 Elit Farming med Björn Goops hjälp kommer ta spets, tillåt mig tvivla. Nr 1 O.J´s Nasdaq tror jag är den som tar ledningen. Bergharn vet nog hur han ska leda volten på hemmabanan för att lyckas med detta. Han vill köra i spets och det innebär i sin tur stor risk för Elit Farming att få gå i dödspositionen. Från bakspår startar loppets favorit och min vinnare av loppet, nr 11 Einar Celeber. Trodde faktiskt han skulle bli ännu mer streckad än vad nu ser ut att bli fallet. Sist var det olycksfall i arbetet men nu kommer han visa vilken klassskillnad det är mellan honom och det övriga gänget. Han är tillräckligt bra för att gå fram utvändigt om ledaren och avgöra.
Avd 2) Vidöppet! Jag väljer att ranka ner några av de mest betrodda hästarna och lyfter fram två halvskrällar i stället. 1 M.T Jetski låter det på som Westholm kommer köra i spets, då är han hästen att slå. 9 Chuck Lidell verkar stallet helnöjda med och kapacitet har han så det räcker och blir över för den här klassen. Om inga småskavanker lyser igenom blir han inte lätt att stå emot. 8 Ride The Brand blev jag faktiskt imponerad av vid senaste vinsten. Kommer han bara ut i andra spår eller kan hålla ryggen på nr 1 ,om den spetsar och på så sätt få vinnarhålet, blir det väldigt intressant att se hur långt han räcker i den här konkurrensen. Bakom dessa tre A-hästar målar jag på med B- och C-hästar.
Avd 3) 2 Dig For Dollars lyste som en stjärna i årsdebuten och var helt överlägsen sina konkurrenter. Helt annat motstånd den här gången, men han har återigen en mycket bra chans, bara han håller sig lugn från start. Han får bli min A-häst. 10 Intoxicated , 7 Acclaim och 3 Global Investment representerar B-hästarna och till sist väljer jag att strecka 4 Global Glide och 1 Go On Pale som C-hästar.
Avd 4) Som jag har väntat... Äntligen måste det väl vara dags för 7 Frillan Filiokus. Är övertygad om att hon är fältets mest grundkababla sto. Läget är förvisso lite småsurt men med toppform och duktige lärlingen Tommy Karlstedt i sulkyn tror jag hon är vinnaren i loppet och spikar. Helt öppet bakom henne.
Avd 5) Hjärtat säger spik och hjärnan velar. Det blir till slut spik på allas vår Järvsöfaks, denna hästlegend! Kan dock strula till det för sig från start och då lurar i sådana fall 14 Åsajerven, 12 Faksen J.R och 11 Lundås Emelie i vassen.
Avd 6) Här har jag två riktigt roliga drag som jag väljer att ranka som A-hästar. Det är 1 Vourrek Sund och 4 Västerbo World. Vourrek Sund är obesegrad på Bergsåker och har läget och startsnabbheten för att hålla den fina traditionen vid liv även efter lördagens tävlingar. 4 Västerbo World besitter oerhörda speedresurser vilka kan vara avgörande för loppets utgång. Bergsåkers upplopp är långt och det kan hända mycket sista 200 in mot mål Plats som B-hästar på systemet får 7 Wait And Win, 3 Bonus Käll, 2 Super Mack Håleryd och 10 Junction.
Avd 7) Jag väljer att ranka 11 Clear Sign etta i det här ihåliga silverdivisionsloppet. Tror han har vissa möjligheter att hitta en bättre position än värsta motståndaren, jättefavoriten 12 Teaser Elegance. Här avstår jag dock från att sätt ut A-hästar utan dessa två får agera B-hästar. Fyller ut kupongen med en C-häst i form av distansgynnade luringen 9 Verdi Sund.

Spelförslag Jokersystem V75 Bergsåker 21/3:
Avd 1) 11 Einar Celeber
Avd 2) A=1,9,8 B=2,12,3,5 C=7,10,4,11
Avd 3) A=2 B=10,7,3 C=4,1
Avd 4) 7 Frillan Filiokus
Avd 5) 8 Järvsöfaks
Avd 6) A=1,4 B=7,3,2,10
Avd 7) B= 11,12 C=9

Ramen= 1188 rader.
Reduktion= 53%
Kostnad= 280 kr, utskrivet på 7 kuponger

Krav= Minst EN A-häst måste vinna
Max EN C-häst får vinna

Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar