tisdag 10 mars 2009

Solvalla V64 11/3

Halloj
Ingen Jackpot att yvas över denna vecka tyvärr, däremot ser omgången svårlöst och spelvänlig ut. Som vanligt är problemet att hitta ett par vettiga spikar att bygga systemet kring, men jag ska göra ett tappert försök och nu måste det väl ändå vara dags för en vinst igen!? Tisdagens stora begivenhet på Jägersro var ju tänkt att bli Brionis årsdebut, men ack ack ack vilken tråkig sådan det blev. Passgång efter bara några hundra meter och diskvalifikation, för säkerhets skull passade hästen på att galoppera då diskvalifikationen redan var ett faktum. Inte ens favoriter med 3 1/2 ben i mål redan från start går alltså att betrakta som säkra. Hoppas inget var fel på Brioni bara, inget tyder väl direkt på det. Hästen värmde strålande och provstarten gick utan problem, troligen en humörgrej. Då går vi över till veckans V64-omgång:
Avd 1) Många pratar sig varma för Stig H.s jänkare 1 Standpoint, framför allt dom som såg hästen kvala. Han ser ut att bli stor favorit och jag begriper inte varför. Hästen har inte startat sedan november 2007 och är oprövad på distansen. Kom ihåg förra veckans skrik! Svanstedts amerikan som skulle vara så bra... Den hade inte heller startat på väldigt länge och inte heller den van att gå längre än 1609 m. Insatsen hästen gjorde var väl inte direkt imponerande. Jag väljer i stället att lyfta fram det troliga spetsbudet som tipsetta. 5 Mr New Dawn. Tyckte hästen höll riktigt bra senast efter att ha fått utstå tuff press i omgångar under loppet. Jag ser ingen i det här gänget med form nog att gå fram utvändigt om ledaren för att skruva upp tempot. Misstänker att Hans-Owe varvar på 1.17,0 och då blir det svårt att plocka längder under slutrundan. Nästan så jag vill spika, men... Äh va... Man eller Mus? Jag spikar 5 Mr New Dawn.
Avd 2) Roligt lopp över 2640 m. Här får vi åter stifta bekantskap med 2 Gandalf Pil. Hästen stod för några vassa prestationer sommaren 2007 men var sedan borta under mycket lång tid. Han gjorde comeback på Bergsåker 20/2-09 och avgick med segern. Årsdebuten avklarad på bästa sätt och han borde rimligen vara än vassare med loppet i kroppen. Garderar med i första hand 15 Try To Win som äntligen fick vinna senast efter att ha gjort många starka prestationer utan att få sätta nosen först. Tar även med 4 Jobie Lucky som såg dunderfin ut vid segern sist. Halshäst som dock kan få problem om det blir för fuktigt i luften och bör därför behandlas med viss försiktighet i tipsen. 10 Nightrider On var bra förra onsdagen och får nu offensiva Kontio i sulkyn, tror jag passar bra. Jag måste även ta med 13 Nova Brodda som ju blixtrar till emellanåt och nu var det ett tag sedan. Ulf Ohlsson sitter upp igen och streckad bara på 7%.
Avd 3) Lärlingslopp, tacka Gud för att det är autostart! Blir det en klassiker; slut på bensin för halva fältet varvet kvar eller? Tror inte jag, det är många rutinerade lärlingar i detta lopp. Förstastrecket plitas ned för 4 Estepona, Anders Svanstedt. Gått mycket bra på slutet och har ett tilltalande läge. 5 Jolie Girl hade varit min förstahäst om det inte vore för kusken, Vegard Wolden Lundström. Låt vara att han är skötare till hästen men han har inte ett enda lopp innanför västen vad jag kan se. 2 Cucarres, bra på slutet och duktige David Källgren i sulkyn från ett bra spår. 1 Global Kyanite, ingen märkvärdig häst men J Untersteiner i jollen gör fler kommentarer överflödiga. 3 Marta Da Silva, startsnabb och form, Peter G Norman duger i dessa sammanhang. 7 Cinnamon Bum, halvrisigt läge för startsnabb häst, Johnny B (Good) Karlsson hjälper till med tömföringen. 6 Staro Chianti har vunnit på Solvalla tidigare mot liknande motstånd tillsammans med dagens kusk, Ville Karhulahti. 9 Picabo Express körs av Tony Wallin och han får alltid plats på min kupong i lärlingslopp.
Avd 4) Det här får bli dagens sparlopp! Först i min ranking är 3 Bart Sjöhammar från Stig H. Hade varit ett spikförslag om han hade kunnat öppna lite snabbare. Är rädd för att tilläggshästarn är i kapp honom ganska snart. 11 Youpie gjorde några svettiga insatser förra året som treåring. Bl a höll han storstilat i uttagningarna till Svenskt Travkriterium till tredjeplatsen i sitt försök, bara slagen av hästar som Yanantin Boko och Insect Face. Plitar även ned ett streck på mitt eget lilla "nöt"-djur, 15 Highlander Club som ideligen gör starka prestationer och snart måste vinna på nytt. Känns bättre än någonsin enligt skötaren och streckad på 6%.
Avd 5) Mycket fint och intressant treåringslopp. Flera av hästarna visade framfötterna redan som tvååringar och nu blir det kul att se om de utvecklats åt rätt håll. Det måste dock bli ett sparlopp återigen. 5 Mr King Dingeling har regelrätt slagit en så pass bra häst som Global Lightening. Smått imponerande årsdebut och ett bra läge här gör att jag inte tvekar på val av förstahäst i loppet. Chansar sedan lite med mina två övriga streck. Väljer slutligen 4 Alvena Pele, deltagare i finalen av Svensk Uppfödningslöpning och tvåa i försöket bakom slutliga vinnaren, Zimba Boko. Streckad på 5%, årsdebut, jag vet, men med rätt utveckling över vintern så vet man aldrig. 10 Zacile Boko, Kihlström/Hultman i samarbete. Det har ju lönat sig tidigare att rygga den konstallationen när det gäller unghästar. När det nu är ett förstapris på 100TKR tror jag inte Örjan smyger bort hästen. Streckad på 15%.
Avd 6) När jag såg nr 1 Koletta senast på Jägersro bestämde jag mig; den spikas nästa gång med bra läge. Nu fick den det och spiken är ett faktum. Sist fick den trava utvändigt om ledaren, tillika vinnaren Sultan November. Tempot hölls då uppe och dessa två lämnade övriga fältet. Koletta tog hela upploppet ner på ledaren/vinnaren och var, trots den ofördelaktiga löpningen bara slagen med hals då mållinjen passerades.

Spelförslag V64 Solvalla 11/3:
Avd 1) 5 Mr New Dawn
Avd 2) 2,15,4,10,13
Avd 3) 4,5,2,1,3,7,6,9
Avd 4) 3,11,15
Avd 5) 5,4,10
Avd 6) 1 Koletta

Systemet är på 360 rader med samma investeringskostnad.
Vill man hålla nere antalet rader, spela då utgång med hästarna 4 och 5 i avd. 3 och häst nr 5 i avd. 5. Kravet sätts då till att någon av dessa utgångshästar måste vinna. Systemet reduceras då med 50% och kostar i stället 180 kr.
Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar