fredag 6 mars 2009

Mantorp V75-finaler 7/3

Dags igen, ursäkta dröjsmålet!
Tiden har inte riktigt räckt till de senaste dagarna för att dagligen hålla bloggen uppdaterad. Hoppas ni ursäktar!? Nu vankas det ju äntligen V75-finaler igen och då är det dags att piggna till.
Omgången innehåller flera på förhand starka favoriter och risken för låg utdelning får ses som stor. Jag har komponerat ett system innehållande några härliga låg-procentare men också en trippel "tråkiga" spikar. Mina tankegångar lopp för lopp:
Avd 1) Förstahäst för mig är 3 Revenue Jr. Tror han tidigt kan sitta i ledningen och då det ryktas om ev. ny balans (barfota runt om) ser läget för hans del än ljusare ut. Min personliga favorit, som jag följt sedan början av hans karriär, är 1 Einar Celeber. Innerspåret var nog tyvärr det sämsta han kunde få. På form och grundkapacitet går det dock inte att räkna bort honom ur segerdiskussionen. Skulle det bli körning där framme blir 10 Bull Trap högintressant. Hästen har imponerat storligen på slutet. 2 Casander Boy fick äntligen utdelning på sin fina form senast och läget den här gången öppnar för ännu en hygglig vinstchans. 4 Pandoro har även han sett helläcker ut i de tre senaste starterna. Skulle han komma till ledningen lättvindigt och inte bli utsatt för press under loppets första hälft, ja då kan han hålla de andra stången ända in i mål. 9 Simb Tyrant såg fin ut senast med gott om krafter sparade då mållinjen passerades.
Avd 2) Det här loppet känns vidöppet! Vem tar ledningen? Som det sett ut, om man tittar på de lopp hästarna på framspår varit ute i på slutet med motsvarnade lägen, bör spetsstriden stå mellan 1 Carmen Launcher, 3 Olympic Athen, 6 Västerbo Lescure och 7 Chili Ås. Med det innersta spårets hjälp tror jag 1 Carmen Launcher initialt spetsar. Untersteiner tvekar dock kring att köra sin häst i ledningen. 3 Olympic Athen är först framme för att överta men en vråloffensiv Ludde laddar för kung- och fosterland och lyckas ta en längd på 6 Västerbo Lescure och blir, tack vare mord i blicken, släppt till ledningen av Fredrik Persson. Förstastrecket därmed till 7 Chili Ås. Väljer även att strecka de redan nämda hästarna 1, 3 och 6. Om det blir en tuff inledning och fältet öppnas upp tror jag B Goop slinker igenom bra och ger speediga 10 Korok en fin position, giftig. 2 Tjacke Gold gjorde det mycket bra senast och håller toppform för dagen. På läge och form tilldelas han en markering. 11 Memory Pearsall var på tok för laddad sist bakom bilen och slungade sig i galopp. Lugnare nu och har en vass spurt och löphuvud att tillgå över upploppet. Trots att jag sagt att jag aldrig kommer betala för Olle Goops styrningar måste jag dock göra ett undantag här. 12 Tamil Image spurtade fantomlikt senast och den här hästen har jag väntat länge på. Kanske har kastreringen gett resultat som gör att hästen börjar leva upp till de högt ställda förväntningarna!? Utanför systemet lämnas 4 Lowkeyed, 5 Hod, 8 OJ´s Nasdaq och 9 Blues Star.
Avd 3) Enkelt lopp att lösa! Spik på favoriten 4 Crown Kemp. Hästen ser magnifik ut för dagen och då han inte kan undgå att ta ledningen ses sedan ingen kunna utmana om segern.
Avd 4) Mycket fin Klass III-final. Stor favorit blir 6 Lovely Lidob. Kan dock riskera en tung löpning och det i kombination med täta starter gör att vissa orosmoln syns på himlen. Kan ändå vinna loppet från dödens, så bra verkar han faktiskt vara och jag väljer att spika då jag sällan hört kretsen kring en häst mer positiv än i detta fall.
Avd 5) Dagens mest svårlösta lopp, i synnerhet då förhandsfavoriten 7 Follow Me Ås blivit struken. Här vill jag varna kraftigt för en riktig högoddsare i 1 Desert Trixi. En häst som på slutet sett mycket taggad ut men som tyvärr haft en kusk i sulkyn som inte lyckats hålla hästen reglerbar. Nu sitter Per Lennartsson upp och det är en hyfsad förstärkning som är farlig att bortse från. Spets eller rygg på 3 Victoria Island hoppas jag på. Mina streck fördelar sig på 1 Desert Trixi, 3 Victoria Island, 8 Absolutfin och 10 Hamras Lotus.
Avd 6) 1 Quarcio Du Chene är säkerligen en av Sveriges bästa hästar. Han har tyvärr en ful ovana att hetsa upp sig och i det närmaste skentrava. Här tror jag inte det spelar någon roll- Man siktar på de stora loppen i år och då ska detta vara en munsbit även för en pullande skentravande Quarcio Du Chene.
Avd 7) Favoriten 4 Orso stod inte att känna igen senast. Han gjorde väl ingen plattmatch men var heller inte lika bra som i starterna innan. Troligen var det banunderlaget som i kombination med barfotabalansen spelade honom och spelarna ett spratt. Med det loppet på näthinnan känns det dock som man vill gardera. Loppet ser rätt så ihåligt ut och det bör inte krävas många streck för att klara sig ur den här avdelningen. 9 Cash Winning Vita är en mycket fin och rejäl häst med viljan att komma först i mål. Problematiskt läge med startröga ryggar. 3 Superior As lär väl återigen få göra grovjobbet utvändigt om Orso. Han har gjort det berömvärt men att vinna med ett sådant löpningsförlopp blir naturligtvis inte lätt. men bra det är han. 2 The Bad Rock, en ärlig häst som kan profitera på ett alltför uppdrivet tempo signerat Challe Degiorgio.

Spelförslag V75-finaler Mantorp 7/3 (Enl. min ranking):
Avd 1) 3,1,10,2,4,9
Avd 2) 7,3,6,10,2,1,11,12
Avd 3) 4 Crown Kemp
Avd 4) 6 Lovely Lidob
Avd 5) 3,1,8,10
Avd 6) 1 Quarcio Du Chene
Avd 7) 4,9,3,2

Systemet är på 768 rader och kostar således 384 kr att investera i.
Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar