söndag 8 mars 2009

Färjestad DD-drag 9/3

Tjenixen!
Loppen på Örebro går väl knappast till historien som de mest sevärda banan stått värd för. Spelmässigt "sket det sig" också dessvärre. Min idé Livi Davids hade, som det såg ut, förra loppet i benen. Såg annars bra ut till en början då han lyckades hålla upp ledningen, men redan i sista sväng såg man att han inte skulle vara bland de tre i mål. Mitt andra platsspel höll sig även den med marginal utanför de tre främsta platserna. Hästen serverades en resa i tredje invändigt och fick aldrig någon direkt lucka. Nu såg det emellertid inte ut att vara fulltankat i mål trots den spårsnåla resan. Spikförslagen till er som tänkte lira V65 var väl åtminstone lite bättre. Muscle Leaf vann pliktskyldigt med tanke på hur pass långsamt han fick köra i ledningen. Han övertog spets efter 800 m och ut på slutrundan fick han Elit Farming över sig. Han hade dock inga problem att hålla undan, utan utökade i stället avståndet till de övriga upploppet ned. Lajos Wurö gick anständigt och lyckades rädda en plats bland de tre efter ett lopp växlingsvis i rygg på ledaren och dödens. Vi tar nya tag, som vanligt...
Färjestad serverar en anrättning som i ett restaurang-perspektiv skulle kunna jämföras med "en Bamse med ljummet pulvermos toppat med bostongurka" a´la Sibylla. Ingen vidare klass den här gången heller. Ja ja, jag vet att årstiden gör sitt till vad kvaliteten på loppen beträffar, men Färjestad lyckas allt som oftast inte leverera några klang- och jubelföreställningar. Som tur är kan man ju fynda i startlistorna likt förbaskat, vilket jag gjort!
I DD2, ett lopp över 2640 m, startar 8 Najo Streamline från spår sex och 20 m tillägg. 1 och 2 som står start är inga kanoner och min analys av loppet säger att Najo Streamline tillsammans med duktige Mikael J Andersson tidigt sitter i ledningen tack vare sitt springspår och inga hästar framför sig på startfållan. Väl i spets blir han inte lätt att besegra. Jag vet att tränaren Mikael Selin hävdar att hästen går bra även bakifrån men vad jag sett av den här krabaten så går han klart bäst i ledningen. I nuläget är hästen streckad på bara 6%. Ett roligt drag på i DD2. Håller sig strecken på denna nivå lirar jag DD mot samtliga i första avdelningen, som för övrigt ser ut att vara ett extremt svårlöst lopp.
Lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar