fredag 27 februari 2009

Åby V75 28/2

Äntligen dags för lite V75-tips, den som väntar på något gott...
Tänker inte brassa på med något jättesystem denna helg, men har hittat några guldkorn i flera lopp som kan få utdelningen att skena i höjden.
Avd 1) Har tänkt fram och tillbaka, ska 8 Orso spikas eller ska 3 Access Tooma också tas med!? Avgörande information fick jag av intervjun med Tommy Hanné i Vinnare V65 på fredagskvällen. Där tyckte jag mig uttyda att han gärna kör i spets, men han kan även tänka sig att släppa ledningen med tanke på Open Stretch. Den ende i fältet jag kan tänka mig han är intresserad av att ha ryggen på är Orso. Att Access Tooma ska kunna ta en längd på Orso upploppet ned, med tanke på hur ruggig Orso ser ut nuförtiden, kan jag aldrig tänka mig! Jag förordar alltså spik på 8 Orso. Detta trots att han är finalklar och haft dåliga träningsförhållanden, att han bröt ena benet igår och åkte på en hjärnblödning idag är saker jag inte tar så hårt på! Skämt åsido, han vinner bara!!!
Avd 2) Här gaddar vi desto mer. Första strecket till 7 Soldier Thrust. Ingen omöjlighet men kanske inte heller troligt att han hittar till spets efter 2-300 m körda. Oavsett posotion blir han att räkna med vid bibehållen form. Nästa streck blir på 9 I´m Alone Face. En häst jag från början inte hade mycket till övers för, men tycker att han gör starka insatser mest hela tiden numer. 6 Going Southwind? Läge för ledning men att han skulle få bestämma farten och fuska bort 1500 m av loppet, det tror jag inte. Mycket sårbar favorit, får detta till trots en markering. 10 Livi Cannavaro, distansgynnad men det motsatta vad gäller läget. Med fart på loppet kan han vara långt framme, längst fram? 2 Luckyline France, rygg ledaren och möjlig Open Stretch-vinnare. 4 Cloria Victis, bra läge och tycker Veijo länge pratat sig så där härligt varm för den här krabaten. Nu får det vara nog.
Avd 3) Med risk att bli idiot-förklarad håller jag benhårt fast vid mitt drag i denna Guldspecial, 1 Peasant Gallant (8%). Ingen av hästarna på tillägg har jag imponerats av på slutet och den betrodde på start, 5 Joel Cortina, tror jag kan få svårt att gå felfritt. SPIIIIIIIIK!!!
Avd 4) 1/3 av dessa lopp på V75 skräller det i fick jag lära mig på TV i kväll. Då gaddar man! 9 Lovely Lidob är nog på väg att utvecklas till något mycket bra, kanske redan under våren. 2 Leonard East imponerade på mig i senaste starten då han vann från ledningen trots att ha varit borta från tävlingsbanan i princip nästan två år. Han borde rimligen ha gått framåt rejält med det loppet innanför västen. 3 Rumbleinthejungle, läge och kusk. 1 Gustav Car, läge och knallform. 11 Dr Brodde, låter positivt kring hästen och gjorde ett bra lopp från motsvarande läge senast. 8 Golden Boy Vint, mött stenhårt motstånd under fjolåret. Riktigt bra vid skrällseger på Solvalla efter vila, än bättre nu? Nu går vi vidare.
Avd 5) 1 Carmen Launcher eller 6 Mulliga Ullis till spets. Vinnarhålet som sämst för Untersteiner. Med tanke på Open Stretch borde man säkert spika 1 Carmen Launcher men ston är ston och jag tyckte faktiskt inte hon såg lika fin ut senast, trots vinsten. Både 1 och 6 tar plats på mitt system. Klart var det här!
Avd... Nä men herre Gud! Jag höll ju på att glömma min vassa skrällidé, 4 Karma Zet med Kajsa Frick. Spurtfantom som med tur i positionskriget kan komma att fälla allt i spurten. Nu är jag klar.
Avd 6) Min analys av loppet bygger på att 6 Trubadur öppnar minst lika vasst imorgon som han gjorde från innerbrickan på Örebro. Då tror jag antingen han spetsar eller blir släppt dit. Från ledningen krigar han till sista blodsdroppen. Känns ändå jobbigt med spik i ett lopp där så många av mina egna små favorithästar finns med, 2 Fiona Southwind, 5 Casander Boy, 8 Krångel och inte minst 10 Louisville Ås. Men ett lite mindre system har jag ju utlovat, så vad gör man? Man hamrar på med ytterligare en SPIIIIIK!!!
Avd 7) Spetsar 2 Qualentino utan att det får kosta något är det risk för ett riktigt tråklopp. Hoppas på lite tuffare tempo första varvet med 2 Qualentino i spets och med i dennes rygg smyger en formtoppad åldring, 1 Persos Shogie, som spelar ut sin speed på det extra innerspåret och vinner med huvud/hals. Kan tänkas att 10 Catch the Flax ställer en fråga långt ute i banan, och är han lika fin som på Solvalla då kanske han hinner fram först till mållinjen.

Systemförslag V75 Åby 28/2:
Avd 1) 8 Orso
Avd 2) 7,9,6,10,2,4
Avd 3) 1 Peasant Gallant
Avd 4) 9,2,3,1,11,8
Avd 5) 1,6,4
Avd 6) 6 Trubadur
Avd 7) 2,1,10

Systemet är på 324 rader och kostar 162 kr att investera i.
Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar