tisdag 24 februari 2009

Solvalla V64 25/2

Tjabbalabba!
Ingen framgång igår på Umåker tyvärr. Är ändå nöjd med min ranking i flera av loppen. Det är inte varje dag man har en 17-oddsare förstarankad (Atomic Energy 4:e avd.en). I avdelning 3, ett av kallblodsloppen, var mina tre streckade hästar 2:a, 3:a och 4:a i mål, typiskt eller hur!?
Spiken i första satt som en smäck och följdes upp i andra av 8 Ironbar vilken jag rankat tvåa i loppet. I sista avdelningen slutade min idé 1 Lönshults Anders på en blygsam 5:e plats. Favoriten och tillika mitt andra streck i loppet nr 3 Alert Ås ägnade sig åt galopp och inkom som åtta i mål. Summa sumarum blev det bara tre rätt på V5-spelet, det kändes dock som att det ändå var ganska nära. När ska det börja räknas att man nästan skjuter harar??? Nåja, över till någonting roligare!
V64 på Solvalla ser svårlöst och spelvänligt ut och jag gör ett tappert försök att sno åt mig en del av "degen" via bl a ett reducerat Jokersystem.
Avd 1) Ett fint fyraåringslopp inleder där många av deltagarna säkert har en hel del ringrost att göra sig av med. Det bör inte kräva speciellt många streck för att klara sig levande härifrån. Stor favorit blir 6 Marshland och det finns inget att säga om det med hans senaste insats färskt i minnet. Vill dock ha med några "stänkare" där bakom i form av holländske 5 Yellow Eden och tyske 9 Tiger Wood. Vågar heller inte utelämna en häst som gör debut för Timo Nurmos, nr 4 Anthon Bris. Betrodda hästar som inte får plats på mitt system är 2 B W L Champion (behöver loppet i kroppen), 8 Call On Me (för dåligt läge och för hårt emot) och 10 Staro Cold Carat (bra senast men fick då bestämma ifrån spets och kommer inte dit nu).
Ranking avd 1: A=6 B=5 C=9,4
Avd 2) Fint stolopp över distansen 1640 m. Tuff öppning att vänta då flera hästar är rejält kvicka ur groparna. Tror ingen tar en längd på innerspårets Stunning Holly och när såg vi Peter G Norman släppa ifrån sig spets över "korta häcken" senast? Kan bli en utdragen körning från början vilket i sådant fall bäddar för min vinnare av loppet, en riktig "susare" i 5 Purple Haze. Ingen trevlig rad men däremot äntligen ett trevligt utgångsläge. En annan som kan komma att profitera på överpace är 9 Shakira Trot, vi har sett dom förut; Svanstedts sköljningar på sista bortre lång. 3 Smashing Dame är alltid att räkna med och blir det inte för tuff inledning kan hon mycket väl vinna, dock märkligt stor favorit i nuläget anser jag. 1 Stunning Holly om hon mot förmodan får bestämma tempot. 7 Kahloa Gel om inte läget ställer till det. Björn Goop i sulkyn talar väl ändå för att så inte blir fallet. 2 Ninia de Mortree på läget, likaså 4 Tucson Yankee. Bort med 8 Between The Sheets på läge och kusk, samma sak med 10 Sugar Speed. Bort också med 12 Umbrella Hornline p g a läge och halvårslång tävlingsfrånvaro.
Ranking avd 2: 5,9,3,1,7,2,4
Avd 3) Här står jag och faller med Leffe Witasp och hans 3 Turbo Viking. Hästen blir jättefavorit så här i årsdebuten, men håller han sig bara till rätt gångart bör han tämligen omgående sitta i ledningen och sedan ska det mycket ringrost till om han ska vika ner sig!
Ranking avd 3: Spik nr 3 Turbo Viking
Avd 4) Trevligt tvåklasslopp över 2140 m. Förstastrecket plitas ned på favoriten 3 Quartier Latin. Törs inte lämna honom ensam på systemet då jag inte är helt hundra på om han kommer reda ut voltstarts-problematiken. Nästa streck tilldelas 10 Nightrider On där jag tycker mig skönja stor optimism angående chanserna hos stall Nurmos. 12 Kundun Östervang får också vara med. Har inte glömt på vilket sätt han bjöd upp till dans mot Bull Trap i näst senaste starten. 13 King Of Spirit gick mycket bra från byngelläge senast på Halmstad. 8 Kidding, bra vid segern på Eskilstuna och nu kuskförstärkt. Den siste som föräras med en plats på systemet är 2 Highlander Club, toppform länge och måste snart få vinna.
Ranking avd 4: D=3 B=10,12 C=8,13,2
Avd 5) Favoriten 6 Super Boy har Svenstedt höga tankar kring och normalt sett ska han väl vinna det här. Lång distans är något som jag inte vet om han direkt gynnas av och då det finns andra bra hästar med i loppet känner jag att garderingsivern vinner överhand. En som inte skyr distansen är 7 Louis Chap. Mycket fin häst och nu med ett lopp i kroppen dessutom. Vill inte ödsla för många streck här men jag har två så kallade måstestreck, hästar som jag följt länge och inte vill torska på om någon av dom nu skulle få för sig att sticka nosen först; 11 Fantasy Step, ett fall framåt i förra starten då hon återkom efter halsinfektion och gick mycket bra som tvåa i mål. 2 Bearlee A Life, bra läge och inte alls så tokig häst. Kan man hoppas på någon ändring i balansen för att snärta upp honom något ytterligare!?
Ranking avd 5: D=6 B=7,11 C=2
Avd 6) Förstanicken till 4 Korok som gick bra på V75 senast från bricka 12. Bättre läge den här gången och med Björn Goop återigen. 11 Staro Attack utmanade härförleden en så bra häst som Trubadur. Kunde han utmana den så kan han utmana dessa konkurrenter också. 6 Sprite Ås är en riktigt fin häst men jag tycker sällan han lyckas sätta nosen först då han ställs mot lite tuffare motståndare. Han tar dock plats på systemet och så får vi se efteråt vilken kaliber det var på det här gänget. Streckar även 1 Super Kahn som gjorde det bra sist inom V75.
Ranking avd 6: A=4 B=11,6,1

Observera att först rankade i avd 4 och 5 tituleras D-hästar och att avd 2 spelas utan reducering!!!

JokerSystem-förslag V64 Solvalla 25/2:
Avd 1) A-6 B-5 C-9,4
Avd 2) 5,9,3,1,7,2,4
Avd 3) Spik nr 3 Turbo Viking
Avd 4) D-3 B-10,12 C-8,13,2
Avd 5) D-6 B-7,11 C-2
Avd 6) A-4 B-11,6,1

Kraven är som följer:
Minst 1 A-häst måste vinna
Minst 1 D-häst måste vinna
Minst 1 B-häst måste vinna
Max 1 C-häst får vinna

Systemramen är på 2688 rader. Med ovanstående krav reduceras systemet ned till 336 rader (88% reducering).

Ett billigare matematiskt systemalternativ:
Avd 1) 6 Marshland
Avd 2) 5,9,3,1,7
Avd 3) 3 Turbo Viking
Avd 4) 3,10,12,8,13,2
Avd 5) 6 Super Boy
Avd 6) 4,11,6,1

Systemet är på 120 rader med lika mycket i investeringskostnad.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar