lördag 29 september 2012

V75 Solvalla 29/9

Howdy!

Såväl idag som igår hade jag förhoppning att kunna vara på plats i Upplands Väsby för att bevittna kriterieauktionen. Av detta blev det dock intet då det planeringsmässigt skar sig på hemmafronten, inget att göra åt. Imorgon beger jag mig i alla fall till Solvalla under förmiddagen. Efter att tävlingarna avslutats för dagen gör jag ett nytt försök med auktionen och den här gången ska det väl ändå gå i lås!?

Lördagens V75-omgång ser inte jätteknepig ut och jag tror utdelningen blir av det mer modesta slaget. Man behöver ju ändå komma rätt på spikarna för att det ska gå vägen. Jag gör ett försök och hoppas på åtminstone lite klirr i kistan. Nöjer mig med endast en spik idag, men har även några riktiga kantbollar med på systemet.

Jag börjar som sig bör med avdelning ett och arbetar mig framåt mot avdelning sju, sakta men säkert. Har inte ägnat speciellt mycket tid till analys av omgången då det helt enkelt inte funnits tid för det i veckan. Är otroligt trött dessutom, därför blir det mer kortfattat en vad normalt är fallet.

Håll tillgodo!

V75-1) 8 Tidied Accelerator har varit hur bra som helst en längre tid och vinner högst troligt oavsett löpningsförlopp. Men det kliar för mycket i mina garderingsfingrar, inte mer dock än att jag nöjer mig med ytterligare ett streck. 7 Joker Stursk blev fast med rubb och stubb senast på Åby efter att Torbjörn Jansson inte svarat för någon av sina bättre styrningar. Den här gången tror jag han laddar rejält från start och förhoppningsvis blir han släppt till ledningen. Då kan det räcka hela vägen och som halvskräll är han värd att betala för anser jag.

V75-2) Hade det inte varit för utgångsläget hade jag singelstreckat favoriten 11 Aristocat Boko som detta till trots måste ses med mycket bra vinstchans. Jag är dock väldigt svag för 6 Oleander som verkligen hittat stilen i Marcus Savin´s regi. Längst ut bakom bilens vingar hittar vi 8 Sem Jafet som är väl lite streckad. Mycket tur krävs så klart men det kan bli ett hyggligt tempo i det här loppet och då kan Untersteiner säkert speeda vasst till slut och kanske överraskande vinna till och med.

V75-3) 12 Merger Blue Chip har inte startat på ett tag och då hon samtidigt drog nitlotten i spårtombolan känns gardering given. Stallkamraten 1 Global Midnight låter det mycket positivt om men risken är att hon inte lyckas svara 4 Dileva Käll den första biten och då kan det bli problem. Det är de här tre ekipagen som jag tror segern står emellan och streckar samtliga av dom.

V75-4) Här tror jag 3 Power M S tar ledningen och får 7 Le Mat pressande utvändigt om sig. Det kan öppna för flera hästar att blanda sig i striden. 5 Tab Hall ger ett läckert intryck. 2 Guinnes Trot har en riktigt vass form liksom 1 Greenstar där dock innerspåret kan bli en fälla. 12 Diamond Of Ace har glänst på slutet.

V75-5) Åke Svanstedt har det väl förspänt och startar här ännu en storfavorit i form av 14 Braås Palema. Favoritseger är det mest troliga men jag hoppas givetvis på någon av mina andra två streckade. 6 Abborren trodde jag på mycket inför senast men den gången var hästen alltför trög. Hoppas på piggare ben den här gången och att Jorma kan väcka lite liv i henne över upploppet. En häst som gjorde det mycket bra i skymundan i sin senaste start är 12 Aloe Vera. Hon var trea i det lopp där redan nämnda två hästar slutade etta respektive tvåa. Avslutningen var av bästa märke och skulle favoriten ha en dålig dag eller fela bort sig kommer Fredrik Pedersen´s lilla racer in i matchen och kan bli en mycket obehaglig jätteöverraskning för många. Ett riktigt långskott är det så klart, men det är ju långskott man vill se, målen blir ju ofta så mycket snyggare när de väl sitter.

V75-6) En eller halva fältet!? Det blir en för min del. Jag spikar 7 Parkin då han är bästa hästen. Från dödens kan det bli jobbigt men det kan gå även om det skulle bli just den positionen.

V75-7) Jag låter omgången ramas in av mina tvåhästarslås. I den sista avdelningen förlitar jag mig till 3 Alki Flevo som bara han håller ordning på benen har en mycket bra chans att tidigt ta han om befälet. Andra strecket går till 10 Quick Razz som senast gick otroligt fort över mål och hade gott om sparade krafter i behåll.

Systemförslag V75 Solvalla 29/9 (648 rader = 324 kr)

V75-1) 8-7
V75-2) 11-6-8
V75-3) 12-1-4
V75-4) 7-5-3-2-1-12
V75-5) 14-6-12
V75-6) 7 Parkin
V75-7) 3-10

Lycka till! / @TravExperten

1 kommentar: