söndag 2 september 2012

Extra V75 med SVENSKT TRAVDERBY Jägersro 2/9

Krummelikrumski på er!

Vilken dag.vilka lopp! Ära och evig berömmelse väntar vinnaren av Svenskt Travderby som idag står för dörren och den här söndagen ser jag alltid fram emot lika mycket som Elitloppsdagen. Det hade så klart varit betydligt roligare om man befunnit sig på Jägersro, men liven får duga det här året.
Lördagens V75 blev ingen höjdare personligen. Spiken Perfect Toll galopperade i utgången av sista sväng med segern klar, så såg det ut i alla fall. Spiken i avdelning 2, Aristocat Boko fick dödens och gjorde det bra. Tycker nog ändå att Åke skulle tryckt upp tempot mer än han gjorde. Men vem är jag att uttala mig om detta!?
Söndagens V75:a känns mer intressant än lördagens och jag leder er genom omgången, avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V75-1) Jag streckar tre hästar i den inledande avdelningen. 6 Montgomery Hill rankas högst då det känns som han möter lite enklare hästar än på slutet. 7 Yankee Challenge såg underbar fin ut senast på Kalmar i det lopp som vanns av Vesuvio Ås. När attacken sattes in såg det ut som han skulle koppla grepp på ledaren men en oönskad galopp satte stopp för det hela. Hästen är numera i Ola Samuelsson´s regi vilket jag tycker känns mycket intressant. 11 Mellby Sambuca har haft otur i spårlottningen men det känns som att pricken över i:et snart sitter där.

V75-2) I den andra avdelningen går jag kort och nöjer mig med två streck. Jag tror en hel del på 4 Credits By Myself som i mitt scenario tidigt sitter i ledningen. 5 Nok´en Fräkkert är en mycket bra dansk häst som radat upp segrar så här långt i år. Han känns självklar att strecka och jag dubblar mitt system med honom.

V75-3) Här kan man inte gå emot Daniel Redén med 1 Only In Its´s Class. Om det inte är spets och slut som gäller lär han väl backa sig sist och ändå avgöra i tid!? Galopp är det enda som kan stoppa honom som jag ser det.

V75-4) K-G Bertmark´s minne väntar och jag låter penseln arbeta lite hårdare än i de inledande avdelningarna. Jag streckar fem stycken med bra utgångslägen och en med det, snudd på, sämsta. 2 Good Speed imponerades jag av senast. 3 Fayence är van tuff V75-konkurrens. 4 Victor Invalley har jag inte sett men av raden att dömma är det en "kämpego" häst från Norge. Streckar även danskarna 5 Obi Wan och 1 Mystic Flame. Ett minst sagt knepigt utgångsläge har 8 Boman. Hästen tränas numera av Marcus Savin som har ett härlig flyt på sin rörelse för dagen. Jag tror mycket väl det kan sluta med en andra V75-seger för stallet den här helgen.

V75-5) Det känns svårt att fälla 2 Askens Valencia och hon är det givna förstastrecket i loppet. 1 Drillbit Ås vann ju tidigare i somras Stochampionatet och hon har vissa chanser att nå ytterligare en stor framgång i och med detta. Perfekt läge. När två träter kan det som bekant bädda för en tredje. Jag tror i sådana fall det kan vara Björn Goop som dyker upp långt ut i banan med 10 Global Nelly.

V75-6) Äntligen har vi då nått fram till en av årets absoluta höjdpunkter, Svenskt Travderby. Helst skulle jag vilja strecka alla tolv då jag egentligen inte vill bry mig om vem som vinner utan enbart njuta av ett fantastiskt travlopp. Jag tvingas dock ta ställning och tillmäta vissa större vinstchans än andra. 2 Pato är stark som en oxe och vann ju Kriteriet i fjol och har helt klart chansen att lägga beslag även på den här klassikern. 5 Perfectly Enough var sig äntligen lik i sitt senaste framträdande och jag hoppas det inte ska visa sig vara en tillfällig topprestation. 3 Caddie Gallant har chans om aktionen håller ihop, kan vara risk för lite för täta starter som jag ser det. 1 Panne De Moteur valde Örjan bort och Sjunnesson får i stället chansen att bärga sin första seger i derbyt. Räkna med att han kommer försöka ta tillfället i akt. 11 Mellby Viking får bli mitt sista strecket. Insatsen senast var formidabel då han trots en galopp strax efter start kom tillbaka och fixade en finalplats.

V75-7) Senast fick hon en tuff inledning och att hon inte höll till mål är inte mycket att säga om. Den här gången ser samtliga förutsättningar helt perfekta ut och jag kan inte tänka mig annnat än att vinnaren heter 3 Braås Palema, spik!

Systemförslag EXTRA V75 Jägersro 2/9 (540 rader = 270 kr):

Avd 1) 6-7-11
Avd 2) 4-5
Avd 3) 1 Only In It´s Class
Avd 4) 2-3-4-5-1-8
Avd 5) 2-1-10
Avd 6) 2-5-3-1-11
Avd 7) 3 Braås Palema

Lycka till! / @Travexperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar