onsdag 26 september 2012

Tips till V86 V5 V4 DD 26/9 Solvalla

Howdy!

Då drar äntligen den här underbara travveckan igång på allvar. Auktioner och travlopp avlöser varandra på ett alldeles underbart sätt. Jag kommer försöka besöka såväl Infra City i Upplands Väsby som Solvalla flera gånger i slutet på veckan, bara jag får ihop logistiken på hemmaplan med hämtningar och lämningar på dagis och skola, fotbollsträningar, funky kidz m.m. Hoppas stöta på många bekanta i helgen att skåla och fira vinsterna tillsammans med.

Innan jag går vidare med att lotsa er genom onsdagens tävlingar vill jag nämna en sak som hände en kompis till mig i måndags morse. Det började egentligen redan i lördags då han under eftermiddagen skulle se hur det hade gått på V75. Han tog fram sin Iphone och loggade in på sitt konto via ATG-appen, Då stod det att det fortfarande var 16 minuter kvar till start av den första V75-avdelningen. Han funderade om det kunde bero på något tekniskt fel på banan och att tävlingarna därför hade skjutits upp. Hursomhelst så brydde han sig inte mycket om det utan kollade resultatet senare via text-tv. Så i måndags morse skulle han åter logga in på ATG via sin app i telefonen. Han noterade då att det fortfarande stod att det var 16 minuter kvar till start av den första V75-avdelningen!! Han testade att lämna in en enkelrad gånger 20, alltså en total insats om 10 kr. Han fick frågan om han ville ha sitt spelkvitto sms:at till sin telefon vilket han svarade ja på. Snart fick han meddelandet som bekräftade att spelet gått igenom. Inga pengar drogs dock från hans konto. Några timmar senare tog han kontakt med mig och berättade om det lustiga han precis upplevt. Samtidigt som vi pratade med varandra lade han ytterligare ett spel, detta gick också igenom och han fick ännu ett sms som bekräftelse på genomfört spel, inga pengar drogs nu heller. Men snart upptäckte han att det visst dragits 10 kr för den "flerbong" han några timmar tidigare lämnat in. I sms:et gick att läsa att vadet gällde för: V75 Solvalla 120922!!! Solvalla arrangerade inte V75 i lördags utan Färjestad. Datumet stämde dock. Senare, när vi loggade in på hans ATG-konto via en dator kunde vi se att datumet nu ändrats till 120929, banan var fortfarande Solvalla. För den som har gångna helgens tävlingar i färskt minne kanske drar sig till minnes att nr 15 Global Kitten vann avdelning två, således hade min kompis spikat nr 15 på sin under måndagen inlämnade "flerbong", vilken han alltså lämnade in ca 1 1/2 dygn efter det att tävlingarna avslutats. Som jag nyss skrev ändrades datumet någon gång under måndagen från den 22/9 till den 29/9. Sammanfattat har han ett gällande spel till kommande lördags V75:a på Solvalla, ett spel som godkänts av ATG. Problemet är att han i avdelning två har spikat nr 15 i ett lopp som endast ser 12 startande ekipage!!?? Jag vet inte vad ATG sysslar med men det känns onekligen som att de hoppar på det tekniska tåget lite väl fort i sin strävan att finnas överallt alltid men att den välutbildade säkerhetspersonalen inte hinner med utan blir lämnade kvar på perrongen medans tåget ilar vidare. Besök gärna www.stall-travtips.se, där finner ni Ivar´s nedskrivna tankar om den här episoden samt bilder på de spelkvitton som finns tillgängliga på min kompis ATG-konto.  Hoppas få några reaktioner på den här fadäsen från ATG, men likt en struts stoppar de säkerligen ner huvudet i sanden och väntar på att ännu en storm ska lägga sig...
**Noterade idag att ATG lämnat en förklaring på hemsidan till det Ivar och jag skrev om. Det tråkiga är att de inte verkar anse sig ha någon skuld till problemet som uppdagats. Jag blir trött...**

Nog om detta, nu dax för lite extra kortfattad loppgenomgång (inte klokt egentligen att man efter det här ska "uppmuntra" sina läsare att satsa pengar hos ett företag som ATG, men men...)!

Håll tillgodo!

V86-1) Gillar egentligen inte hästen men formen är det inget fel på och från ledningen räcker han långt i det här gänget, 4 Main Kronos. 3 Nantucket ställs mot lättare motstånd än han är van vid, kan krossa samtliga. 10 Sune Palema besitter stort kunnande vilket han inte fått visa på slutet. Känner inte till dagsformen men på sin grundkapacitet är han given. 6 Vincent Du Ling är högkapabel travare som visar fin form för dagen.

V86-2) Ett klassiskt "en-eller-alla-lopp". Klassen i gänget står 4 Diplomat Sund för och då Ola Samuelsson visade prov på stallform under tisdagens tävlingar på Jägersro singelstreckar jag favoriten. Ber samtidigt en stilla bön om felfri avgång då det är något av en strulputte vi har att göra med.

V86-3 V5-1) 10 Global Mazerine har skött sig på slutet och då har även framgångarna kommit. Distansen är den rätta och läget spelar mindre roll. Jag litar dock inte helt än på favoriten utan garderar. 5 Pascal Zet är i nuläget härligt bortglömd. Senast blev det en omöjlig resa i dödens på Golden Boy och att han tröttnade är förståligt. Jag är inte orolig för formen utan hoppas på en ryggresa, då tror jag det smäller till sista 500 m. 2 Brave Run kan ibland öppna riktigt vasst. Jag hoppas det blir barfota runt om och då blir hon giftig till slut. 7 Långarsbo Blixten såg jättefin ut vid enkel spetsseger senast. Risk för jobbigare resa den här gången men jag vågar inte ta bort den här högkapabla hästen från systemet. 11 Gangster Advice känner jag inte till mycket om men Westergård brukar ha hästarna i fin författning.

V86-4 V5-2) Jag målar på med stora penseln. 3 Mick Jägers är lite trög av sig men når han ledningen biter han ifrån sig länge och bra. 9 Valnes Ali såg smällfin ut över mål senast. Får glädje av de sparade krafterna den här gången kanske!? 13 Dante Sund är en mycket fin häst som nu har ett lopp i kroppen efter lång frånvaro, frågan är om det räcker!? 11 Elit Håleryd svarade för en strong insats som tvåa senast. Formen på topp och viker ogärna mer sig i en slutstrid. 8 Southwind Tequila har ett chansartat läge men det borde snart vara dags för ytterligare en seger i raden. Jag gillade intrycket av 4 Mucho Athletics vid segerna. Blir farlig om han når spets. 14 King Creole är en segervan häst som jag inte har sett tidigare, vad jag kan komma på i nuläget i alla fall. 2 Queasy har väl inte imponerat så här långt men kan få en fin resa härifrån och jag tror hästen är rätt så speedig en kort bit. Från rygg ledaren... 5 Maple Ås vann senast i en snabb avslutning och ser ut att ha en fin utvecklingskurva.

V86-5 V5-3 V4-1) Spets och slut på 1 Very Sober! Fick utstå flera störande moment senast. Först en iskall rygg som gjorde att han drogs sist i fältet efter att ha haft en position i tredje par invändigt. efter det ytterligare en iskall rygg, drogs sist igen! Att hästen inte ville tända om en tredje gång förstår jag, avslutade ändå på ett fullt godkänt sätt. Björn Goop upp och jag hoppas de andra visar sin respekt för honom och inte tokpressar utvändigt!

V86-6 V5-4 V4-2) Jag tror 3 Bailey Sweet Grim tidigt sitter i ledningen och får fuska bort en del av loppet. Om det är tillräckligt för att vinna vet jag inte men jag hoppas och tror det. För den som garderar rekommenderar jag streck för 5 Juanita och 2 Une Rose Charmes.

V86-7 V5-5 V4-3 DD-1) Här har det körts på många olika sätt i badkaret. Körningen jag fastnade mest och bäst för innebär vinst för 11 Canal Skater efter en Svanstedtare på sista bortre lång. 3 Mr Vox tror jag finner distansen aningen för lång, 4 Behind The Float hoppas jag behöver ytterligare ett lopp i kroppen för att vara på topp, 5 Zlatan Sisu tyckte jag inte det var rätta trycket i senast o.s.v. Finns många tänkbara vinnare men Åke´s häst har jag länge haft ett gott öga till och tar ställning i ett svårlöst lopp.

V86-8 V4-4 DD-2) Svåranalyserat även här. Jag målar på rätt så friskt. 4 Super Karma var oregerlig senast, bättre startmetod den här gången. 8 Listas Rafiki har ett jobbigt läge men jag tror det är bästa hästen i loppet. 11 Exotic Sund fick en snäll resa senast i V75. Om barfota och ryggresa kan det smälla till på nytt. 6 Rite On Win är en startsnabb glänsare som dock kan finna distansen i längsta laget. 3 Grandic har läget och Hockey brukar ha iordningsställt då han kommer till Valla. 5 Dean Meatloaf var hårt betrodd senast, bättre kusk den här gången. Vågar inte utelämna min personliga favorit 1 Spin Scorpion. Mycket startsnabb men lär inte köras i spets. Liftar med till en plats men kan skrälla om han tävlar på topp.

Systemförslag V86 (1260 rader = 315 kr)

V86-1) 4-3-10-6
V86-2) 4 Diplomat Sund
V86-3) 10-5-2-7-11
V86-4) 3-9-13-11-8-4-14-2-5
V86-5) 1 Very Sober
V86-6) 3 Bailey Sweet Grim
V86-7) 11 Canal Skater
V86-8) 4-8-11-6-3-5-1

Systemförslag V5 (135 rader = 135 kr)

V5-1) 10-5-2-7-11
V5-2) 3-9-13-11-8-4-14-2-5
V5-3) 1 Very Sober
V5-4) 3-5-2
V5-5) 11 Canal Skater

Systemförslag V4 (63 rader = 126 kr)

V4-1) 1 Very Sober
V4-2) 3-5-2
V4-3) 11-4-3
V4-4) 4-8-11-6-3-5-1

DD-förslag (valfri insats)

DD-1) 11-4-3
DD-2) 4 Super Karma

Lycka till! / @TravExperten

2 kommentarer:

  1. Torbjörn Grönvall.26 september 2012 kl. 12:45

    Det var kul att du har Spin scorpion som personlig favorit.Här kommer lite stallinfo.
    Senast han tävlade så var han inte kurant,
    det visade sig sista 50 metrarna,han hängde på en töm och bröt lite och var inte riktigt körbar.Nu är han åtgärdad
    i ett framknä+kota,och då har han en riktigt vass slutspeed om han har fått ett bra lopp:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få lite inside information. Haft ett gott öga till hästen ända sedan jag lyckades spela den då han vann till drygt 100 gånger :-) Ser alltid pigg och löpsugen ut, håller tummarna!

      Radera