fredag 21 september 2012

V75 Färjestad 22/9

Howdy!

V75-cirkusen har dragit till Värmland och Färjestads travbana. Fina lopp rakt igenom att se fram emot och även spelmässigt lockar det. Att det är landskamp mellan Norge och Sverige bidrar med en extra krydda till arrangemanget.
En vecka kvar tills kriteriet och oaks ska avgöras, jag längtar redan. Hoppas verkligen höstsolen letar sig fram och att publiken strömmar till ordentligt och att banan inte tar skada av de pågående STCC-tävlingar som avgörs denna helg på Solvalla.

Dax att fokusera på V75 och som vanligt går jag igenom avdelning för avdelning.

Håll tillgodo! 

V75-1) Ett lopp där strecken fördelas relativt jämnt mellan sex av ekipagen. Knapp favorit i skrivande stund är 7 Indigious. Hästen besitter mycket stort kunnande men riskerar få en tung löpning. Detta, plus det faktum att han endast är tre år gör att jag chansar bort honom från systemet. Jag väljer att låsa loppet på två. 10 Lovelock har såväl styrka som speed och blir mitt förstastreck. 11 Västerbo Prestige var på väg att utvecklas till en stjärna när skador satte stopp för honom. Det återstår att se om ett lopp i kroppen är tillräckligt efter närmare två års tävlingsfrånvaro.

V75-2) Bland stona brukar det ofta skrälla och jag tror det finns förutsättningar att så görs även denna gång. Jag streckar på rejält och hoppas på det bästa. 15 Global Kitten har verkligen utvecklats i år och är klart tuffast i det här fältet. Sänder Jakobsson framåt i tid är chansen god att hon krossar övriga. 6 Dillkrona har ett passande läge och jag tror det blir ledning. Måhända släpper Jansson till någon bra och då hon kan speeda fort sista biten behöver inte den taktiken vara fel. 10 Please Be Patient känns bortglömd liksom 9 Yvory Queen. 4 True Blue For You ståtar med tre raka segrar. Hästen är rejäl och ställer inte fjärdespåret till det i startmomentet är inte heller hon avsågad. 2 Temptation As känner jag inte till men hästen kommer med en fin rad och klarar hon av att hålla ordning på benen från spår två får hon en fin position. Sista strecket går till 5 Tättelina  som är mycket bättre än den enda procent hon är streckad på antyder. Favoriten 1 Baroness Boko tar jag bort från systemet trots att hon presterade mycket bättre senast med barfotabalans. Kan vinna på nytt men är överstreckad enligt mitt sätt att se det.

V75-3) Jag räknar inte med någon promenadseger men nog är det bästa hästen jag väljer att singelstrecka. Spik på favoriten 2 O´Grady som från ett perfekt utgångsläge blir svår att stå emot för övriga.

V75-4) Tre streck får det bli. Svanstedt låter väldigt uppåt på 3 Helge Zonett. Var inte jätteinne själv på honom men efter de positiva tongångarna väljer jag till och med att ranka sonen till Hilda Zonett etta. 4 Overtaker By Sib blev jag imponerad av senast, hygglig chans på nytt. En mindre hårt streckad häst får oxå plats på systemet, 5 Västerbo My Madame. Senast vann hon efter en tung resa i dödens på Formation. Hon är dessutom hygglig första biten och har fått ett passande utgångsläge.

V75-5) Dax för mina vänner kallbloden som jag har så förtvivlat svårt att komma rätt på. Hoppas jag ska lyckas den här gången. Åtta norska hästar mot sju svenska. Jag streckar 10 Joker Elden som jag tycker ska ha bra chans att runda övriga trots tillägget. 13 Stjernejerven har jag lite feeling för. Hoppas han kan gå med i rygg på min tipsetta under slutvarvet för att sätta in stöten till slut. Av hästarna på start streckar jag 4 Rigel Odin som kanske skulle föredra en ryggresa men jag tror han tidigt sitter i ledningen och körs där. 6 Johan Herbjörn kan komma att utmana om spets, eller bli släppt till den positionen. Farlig i sådana fall. 8 Stjerne Faks kommer få en fin resa och spurtar vasst till slut.

V75-6) 6 Love Force är en kanon som ska ses med mycket bra chans oavsett löpningsförlopp. 1 Global Nelly öppnar snabbt och körs troligen i ledningen över den korta distansen. Kan tänkas att Erik Adielsson trycker av 8 Stormysky ordentligt från start och då kan det faktiskt vara han som tar hand om befälet. Skulle det bli så blir han mycket svår att ta sig förbi. 11 Jumble Ås hoppas på högt tempo vilket det finns förutsättningar att bli. Hon har formen på topp och känns mycket intressant som skräll.

V75-7) I den sista avdelningen singelstreckar jag Åke Svanstedt med 15 Perfect Toll. Jag tror han avancerar framåt i tidigt skede och får överta ledningen. Även om Flemming Jensen har en mycket bra häst tror jag inte han klarar av att hota min spik.

Systemförslag V75 Färjestad 22/9 (840 rader = 420 kr)

V75-1) 10-11
V75-2) 15-6-10-9-4-2-5
V75-3) 2 O´Grady
V75-4) 3-4-5
V75-5) 10-13-4-6-8
V75-6) 6-1-8-11
V75-7) 15 Perfect Toll

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar