söndag 16 september 2012

Spelförslag och loppgenomgång Solvalla 16/9

Howdy!

Fem rätt på V75 är inte mycket att skriva hem om. Det var spikarna jag rök på. Manalapan galopperade kort efter start och gjorde efter det ett bra lopp. Många segrar lär komma för den biffige biten. Exotic Sund valde Örjan ett mer än tillåtet passivt upplägg med. Det är ju tyvärr så det kan bli med den käre "gubben i lådan". Hästen gjorde det i alla fall helt okey som fyra, men det hade naturligtvis varit kul att se vad det räckt till med en mer offensiv styrning.

Söndagen bjuder på högklassig sport på Solvalla då uttagningarna till Oaks och Kriteriet går av stapeln. Erfarenheten säger att man gör bäst i att lämna plånboken hemma och strunta i allt vad insatser heter, men är man spelare så är man...
Visst kan det skrälla här och där, även om flera blufflopp är att vänta där favoriterna släpps till spets av någon som hoppas kunna lifta med till en finalplats. V64 heter spelformen som kommer locka det mesta av insatserna. Jag väljer dock att fokusera på de enskilda loppen där jag försökt vaska fram guldkornshästar med möjlighet att överraska till fina odds, i vissa fall går det dock inte att gå emot de hårdast betrodda.

Mina analyser lopp för lopp lyder som följer:

Lopp 1) 9 Ametrin bör ha en mycket bra chans trots ett halvknepigt utgångsläge. Insatsen senast var av det mer imponerande slaget. Värst emot är givetvis 7 Moulle som stod emot in i det längsta senast men fick se sig passerad av My Golden strax före mål. 2 Full Forward startar med ett fint utgångsläge och är given som tredjerank. Söker man efter skräll kan 5 Caviar´s Goldcard vara värd att ta i beaktning. Hon har mött bra hästar en längre tid och gick en snabb avslutning i skymundan i sin förra start.

Spelförslag: Vinnare 9 Ametrin

Lopp 2) Två underbart fina hästar höjer sig betänkligt gentemot övriga och jag tror ingen annan blandar sig i striden om finalplatserna. På läget rankar jag 4 Sophias Blush etta före 10 System Performance.

Spelförslag: Vinnare 4 Sophias Blush

Lopp 3) 2 Quid Pro Quo är van betydligt tuffare motstånd än vad som är fallet i detta uttagningslopp. Frågetecken för distansförmågan finns men jag tror han klarar den utan större problem.  Den som skulle kunna sätta käppar i hjulet för Svante Båth´s stjärna är Roger Malmqvist med 4 Västerbo Paymyday. På Mantorp i sin senaste start imponerade han storligen då han drog iväg i en överlägsen ledning redan från start. Motståndarna närmade sig så klart till slut men segermarginalen kunde ändå skrivas till 7 längder!!! Den som kan få loppet är onekligen 1 Kemas Magic. Rygg på ledaren vore optimalt då denne lär utsättas för massage av Malmqvist´s tuffing. Med fritt in på upploppet kan Thomas Uhrberg ställa till med en liten överraskning.

Spelförslag: Vinnare/Plats 1 Kemas Magic

Lopp 4) Även i detta lopp hittar jag två som höjer sig över mängden. Som etta rankar jag 7 Mellby Apollo som jag tror kommer få överta ledningen efter några hundra meter. Blir inte lätt att rå på från den positionen. 9 Chelsea Boko var inte mycket att hänga i julgranen senast men nu lär det bli barfota igen och en betydligt vassare insats är att vänta. Letar man efter ytterligare presumtiva vinnare skulle 10 Herbie Ås möjligen kunna utgöra ett hot mot redan nämnda två.

Spelförslag: Vinnare 7 Mellby Apollo

Lopp 5) 1 Metior Easy är startsnabb och från ett perfekt utgångsläge går det inte att gå emot henne i förhandstipset. 5 Digital Media är oxå mycket vass den första biten och det lär nog laddas vad som går. Skulle man lyckas överrumpla favoriten inledningsvis kan det räcka hela vägen men mest troligt är nog att Marcus M Melander försöker smita ner i rygg på favoriten och säkra en finalplats den vägen.

Spelförslag: Avstår spel i detta lopp

Lopp 6) 9 My Golden har stångats mot årgångstopparna en längre tid och gjort det mycket bra. Senat tog hon en imponerande seger från dödens. det såg inte ut att vara slutsålt på långa vägar då mållinjen passerades och jag tror på ännu en vinst. 2 Kiss Me Kemp tror jag initialt tar hand om ledningen. När favoriten kommer tror jag Bergharn är beredd att släppa och då ligger en finalplats klart inom räckhåll. 1 Vilda Gamble svarade för ett par riktigt svettiga insatser i vintras. Var sedan borta i ca ett halvår utan att jag i skrivande stund vet varför. Ingen startsnabbhet har gått att skönja så här långt och det riskerar bli positionsstrul. Efter galoppen senast visade hon bra fart utan att pressas och skulle det lösa sig hyggligt kan hon överraska trots sin orutin. 12 Quemadas var bedrövlig senast men nu blir det med största sannolikhet åter barfotakörning och med överpace kan hon möjligen vara med och tampas om en finalplats.

Spelförslag: Tvilling 9-2

Lopp 7) Ett väldigt öppet och svåranalyserat lopp. 4 Honeydew tror jag är bästa hästen i loppet. Lär få en hygglig position med tanke på läget och kan visa sig starkast sista biten. 1 Cabrea F.C har ännu inte vunnit lopp. Blev avslagen på mållinjen på Sunbyholm efter att ha avväpnat en i ledningen bestämmande Mygodwhata Face. Med fritt till slut tror jag första segern kan bärgas här. 7 Todays Butterfly såg mycket fin ut på Bollnäs som fastlåst. Den här hästen vet jag att man har höga tankar om och bara inte läget ställer till med alltför mycket vingel kan det gå. Redan nämnda 3 Mygodwhata Face har hög kapacitet men visar det inte alltid. Ludde brukar dessutom ha svårt att göra sig sjäv och sina hästar rättvisa på Solvalla. Om toppform och fin resa blir hon ändå att räkna med. 12 Ready Steady Go är en högkapabel travare men har ett riktigt skräpläge att förvalta. Erik Adielsson i sulkyn borgar i alla fall för att hästen kommer ges chansen. 2 Technology och 11 Com Åstad är ytterligare två som bör vara med och kriga om finalplatserna.

Spelförslag: Vinnare/Plats 1 Cabrea F.C

Lopp 8) Här kommer jag endast nämna en häst vid namn då jag tror mig ha hittat en bra vinnare. Jag gillar verkligen vad jag sett så långt av Fredrik Persson´s 2 Falcon Håleryd. Jag tror han är häst nog att avgöra den tunga vägen.

Spelförslag: Vinnare 2 Falcon Håleryd

Lopp 9) 6 Rapide Marke var senast ute mot ett riktigt kvalificerat motstånd i Counts Pride-Pokalen. Här finns inte tillstymmelse med hästar av samma kaliber att kämpa mot, bra chans. 2 Skogans Avec vann på ett bra sätt vid segern på Jägersro. Den gången var det ledning från start till mål. Känslan säger mig att han inte är blixtrande första biten men det är möjligt att han ändå sitter i ledningen efter några hundra meter. Skrällvarning utfärdar jag för 4 Acriter. Jag tror han spetsar för att släppa och från rygg ledaren kan han avsluta rappt och möjligen snuva de andra på konfekten. Såg mycket fin ut som fastlåst senast. 12 Licence Holder har dragit Svarte Petter vad startspår beträffar och lär få kämpa ute i spåren för att nå finalen, men toppformen sitter i.

Spelförslag: Vinnare/Plats 4 Acriter

Lopp 10) 9 Standout blir säkerligen favorit men här saknas det verkligen inte motstånd. 8 Tricky Track lyser det klass om. Läget är väl egentligen det enda som oroar. Jag tror han har mycket bra chans att vinna eller åtminstone knipa en plats till finalen. Som 7 Time Machine såg ut vid segern senast blir han att räkna med även här. Den gången öppnade han mycket bra och tog relativt enkelt hand om ledningen. Ryckte sedan ifrån sina konkurrenter in på upploppet och såg bländande ut.

Spelförslag: Vinnare 8 Tricky Track

Lopp 11) Det lyser inte lika starkt om 2 Facination som det gjorde under tvåårssäsongen men från ett perfekt läge får hon ändå förstarösten. 10 Mellby Amulett svarade för en grym insats senast efter stor markförlust i starten. Hon gick fortast av alla till slut och hon ger ett klassigt intryck. 12 Trapiche håller absolut toppform och hade varit mycket spännande att se från ett framspår. Med tanke på läget kan det bli tufft att nå ända fram, men osvuret är bäst.

Spelförslag: Vinnare/Plats 10 Mellby Amulett

Lopp 12) Jag tror ingen rår på 7 Increased Workload om han håller ordning på benen och inte galopperar. Värst emot  med ett lopp i kroppen anser jag 5 Dreams Take Time vara.

Spelförslag: Avstår spel i detta lopp

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar