onsdag 3 oktober 2012

Tips till V86 V5 V4 & DD Solvalla 3/10

Howdy!

Kriteriehelgen är över med allt vad det innebär. Vi fick se mängder av kanonrace på Solvalla och ca 450 ettåriga talanger fick nya ägare i samband med auktionerna i Upplands Väsby.
Har man ett brinnande intresse för hästar och travsport är det ett fantastiskt arrangemang att få ta del av. Jag är ett stort tack skyldig till Joakim Lövgren, Mikael Fagerberg och Niklas Robertsson som samtliga tålmodigt och pedagogiskt delade med sig av sina kunskaper kring hur man bedömer en hästs exteriör. Det var mycket intressant och lärorikt men medförde att det var svårt avstå inrop av häst när man ju helt plötsligt kände sig som en expert på området. ;) Jag satt där på läktaren och bedömde kors, manke, benställning och Gud vet vad! I mitt inre föreställde jag mig själv iklädd en gul kavaj med ett glas bubbel i handen samtidigt som jag mottog stående ovationer från publiken... Drömmer gör man, köpa häst bör man!

Spelmässigt var lördagen på Solvalla en dyr historia, men likväl trevlig. Inte ett endaste besök vid utbetalningsluckorna fanns anledning att göra, däremot besöktes baren frekvent, gott men dyrt! Söndagen blev dock en helt annan dag vad spelet beträffar. Jag lyckades få in ett system med 7 rätt på V75 och en summa av 16347 kr betalades ut till mitt ATG-konto. Tyvärr var det inte det publicerade bloggsystemet som levererade utan ett "utmanarsystem" till vårat spelbolags större V75:a. 75 kr kostade det att lämna in och det kändes väldigt skönt att äntligen få in en sjua på nytt!

Till onsdagens tävlingar på Solvalla hoppas jag kunna bjuda er på bra tips i jakten på miljonerna. Nu följer min genomgång av loppen, avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V86-1) Det mesta talar för 5 Mellby Sambuca. Hästen har hittat tillbaka till formen och det kan rent av vara en bra spik att inleda omgången med, på mitt system får han dock finna sig i att endast vara förstarankad. Det finns viss risk för en tung löpning utvändigt om 2 Victory Hill som jag tror tar hand om kommandot inledningsvis. 1 Dont Wear Pjs svarade för en likvärdig insats som favoriten vid senaste framträdandet i det lopp som vanns av Francais Du Gull. Kan få en fin smygresa i högt tempo. 8 On Track Piraten har inte vunnit lopp på länge men trivs med Erik Adielsson i vagnen. Ekipagets resultat så här långt efter sex starter tillsammans lyder: 2-1-2-2-1-3! Jag vågar heller inte utelämna 7 Nisse Bean som jag hoppas får dansa barfota runt travovalen.

V86-2) Här får vi se ännu en storfavorit tränad och körd av Åke Svanstedt, 8 Golden Boy. Han har mycket bra vinstchans och trots utgångsläget väljer jag att singelstrecka honom då han såg bländande ut vid vinsten senast. Bakom honom känns loppet vidöppet och garderar man bör man tänka på 3 Conrads Spotlite som senast gjorde bort sig med galopp som hårt betrodd. I starten dessförinnan visade han toppform och i somras svarade han för en bra insats på Solvalla över samma distans som den idag. 10 Robin Ru har riktigt fin form och kan avsluta vasst. 5 Nimbus Hackstable blir måhända lite bortglömd och når han ledningen eller får rygg ledaren kan han överraska. 12 Odd Fellow gillar distansen men måste ha mycket tur på vägen. 1 Dance Photo har perfekt utgångsläge och rätt som det är svarar hon för riktigt bra insatser. 4 Velten Ovambo är en klasshäst som jag tror får en vilsam resa så här i comebacken, passas dock framöver.

V86-3 V5-1) 6 Sandalett har jag alltid haft ett gott öga och hon ska ses med hygglig chans att gå segrande ur den här striden. Jag litar på Lennartsson som visade form på Örebro under måndagens tävlingar. Hästen kan öppna mycket snabbt men det kan bli problem att ta sig förbi innerspårets 1 Huckleberry Finn, om denne nu inte väljer att släppa!? Jag tar dock ställning och singelstreckar det sexåriga glänsarstoet. Såväl spår, distans som form gör att mitt beslut känns rätt.

V86-4 V5-2) Jag fortsätter på den inslagna linjen och spikar även i detta lopp. 1 Juanita får Erik Adielsson i sulkyn till den här starten. Det luktar spets och slut lång väg. Jag tror hästen är under kraftig utveckling och tillsammans med Sveriges vassaste startkusk, vad voltstart beträffar, tror jag saken är biff!

V86-5 V5-3 V4-1) 9 Perfect Power har såväl form som distansförmåga. Avslutade mycket vasst till andraplatsen på V75 senast. Örjan Kihlström får åter förtoendet bakom 5 Dynamaster som tränas av Tommy Hanné. Han var mycket nära att hinna ikapp Diplomat Sund under förra onsdagens tävlingar på Solvalla och gick mycket starkt över mål. 7 Cobol Queen är inte helt att lita på men kommer hon till ledningen biter hon ifrån sig bra. 1 Go Johnny Gogogo blir hårt betrodd men jag har inte blivit jätteimponerad av hästens insatser. Han har onekligen ett bra utgångsläge tillika form och kan möjligen rinna undan från spets. Loppets potentiella storskräll utnämner jag 4 Pave The Way till. Senast avslutade han sista rundan i trakterna av 1.12,5 och kunde vinna säkert efter ha satt klorna i en så pass bra häst som Harvey Tornado.

V86-6 V5-4 V4-2) Kommer inte 7 Manstone´s Classic helt på vingel från start bör han ses med bra vinstchans. Skulle ledningen nås lär det vara spel mot ett mål. Utgångsläget gör ändå att jag garderar. 4 Satisfied La Marc har gått bra på slutet och är inte oäven från start. 3 Scarlet Gold kan också öppna hyggligt och visar bra dagsform. Loppets luring, tillika mitt spetsbud är 6 Dean On Line. Hästen har en häftig acceleration att tillgå i startögonblicket och distansen är den rätta.

V86-7 V5-5 V4-3 DD-1) 6 Debora Sund tilldelas mitt första streck. Vid andraplatsen på Jägersro tror jag hon med fritt hade besegrat en så pass bra häst som Whos Smiling Now. Når hon spets är det hästen att slå. Det mesta blev fel förra gången men med det loppet innanför västen tror jag 7 Waypoint kan vara redo att återigen kliva högst upp på podiet. Hon är startsnabb men det kan bli svårt att hitta till ledningen med spår så långt ut på vingen. Tredje och sista strecket till 12 Uranium som eventuellt kommer finna distansen för kort. Lasse Punkari kör vilket dock borgar för en offensiv styrning och då hästen är björnstark kan det räcka.

V86-8 V4-4 DD-2) 12 Noir De Cherie ryckte man skorna på för första gången senast och vilket gensvar det blev. Hon dansade undan på lätta fötter men det ska oxå sägas att loppet blev perfekt kört för hennes del. Intrycket var dock helläckert. En annan som oxå imponerade storligen vid sitt senaste framträdande var 11 Polly Frontline och även om läget den här gången är betydligt sämre törs jag inte utelämna henne från systemet. 2 Platinium Shine har fått hämta andan en tid men Svanstedt brukar ha det iordningsställt direkt och då det luktar spets bör hon tas på största allvar. 1 Electra Sund blev diskvalificerad i det lopp som vanns av Noir de Cherie. Då hade hon spår 12, betydligt mer tur i spårlottningen den här gången och hon ska räknas tidigt. 8 Bell har formen i zenit men från det här läget behöver hon så klart all tur i världen, storskräll!

Systemförslag V86 (1500 rader = 375 kr)

V86-1) 5-1-8-7-2

V86-2) 8 Golden Boy

V86-3) 6 Sandalett

V86-4) 1 Juanita

V86-5) 9-5-7-1-4

V86-6) 7-4-3-6

V86-7) 6-7-12

V86-8) 12-11-2-1-8

Systemförslag V5 (108 rader = 108 kr)

V5-1) 6-10-4-1-11-9

V5-2) 1 Juanita

V5-3) 9-5-7

V5-4) 7 Manstone´s Classic

V5-5) 6-7-12-11-3-2

Systemförslag V4 (36 rader = 72kr)

V4-1) 9-5-7

V4-2) 7-4-3-6

V4-3) 6-7-12

V4-4) 12 Noir De Cherie


Systemförslag DD (valfri insats)

DD-1) 6-7-12-11

DD-2) 12 Noir De Cherie

Lycka till! / @TravExperten

2 kommentarer:

  1. Bra tänkt. Men törs du verkligen spika Juanita? Jag garderar.

    I v86-1 blir det bara Mellby Sanbuca och Nisse Bean för min del. Ser mest fram emot det loppet då Nisse lär vara närmast osträckad och vinstchansen är god nu när han fått ett par lopp i kroppen. Dessutom är Claes Sjöström tillbaka och jag undrar om inte Nisse är ett strå vassare än övriga hästar. I morgon vet vi, roligt!!

    Golden Boy är den mest solklara spiken.

    I v86-8 vill jag gärna titta lite extra på nr 6 oops d.k som sett blixtrande fin ut emellanåt. Får se om jag får råd att ta med henne. /Challe

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul med lite synpunkter :-) Juanita är en liten chansning i ett annars streckkrävande lopp, men som jag skrev tror jag hon har en brant utvecklingskurva. Innerspår + Erik tror jag är så bra det kan bli. Om jag har rätt får vi se onsdag kväll. Stort lycka till :-)

    SvaraRadera