fredag 12 oktober 2012

V75 med SM Åby 13/10 Åby

Howdy!

Ytterligare en vecka utan större framgång på spelet. Solvallas tävlingar i onsdags vanns i princip av favoriter rakt igenom. Det enda som gladde, utöver mycket fin travsport, var att Re Doc var precis så bra jag hoppats på. I den hästen har Åke Lindblom en blivande kanon, kanske rentav en världsstjärna, men jag är väl medveten om att man inte kan dra FÖR stora växlar på det som sker under tvååringssäsongen, mycket kan hända... Många unghästar sparas tills det att dom fyllt tre år och bland dessa brukar det ju dyka upp en och annan individ som räcker långt. Bland tvååringarna håller jag dock Re Doc som den främste, så långt. Framtiden lär visa vad hästen går för...

Nu till veckans V75 som avgörs på Åby med SM som extra krydda. Jag hoppas kunna bjuda på några roliga idéer som kan hjälpa utdelningen från att bli av den mer blygsamma sorten. Jag försöker leda er mot miljonerna genom att avhandla avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V75-1) Bronsdivisionen inleder och egentligen finns det väl inte mycket som talar emot storfavoriten 6 Aristocat Boko. Två ting oroar dock något! Läget en bit ut på vingen riskerar medföra en tung resa inledningsvis och de två extra innerspåren på upploppet öppnar upp för den som liftat med i rygg på ledaren, vilket är den mest troliga positionen för favoriten efter några hundra meter. Jag väljer att dubbla systemet med 3 Caliber TT som jag tror spetsar. Fredrik Persson kan sedan välja att köra i ledningen eller släppa den ifrån sig med vetskapen att hästen ändå kommer få chansen till slut.

V75-2) Vi fortsätter med ett fin försök i Klass I. Flera av hästarna i det här loppet tror jag kommer klättra relativt fort genom klasserna. Jag tar dock ställning för 2 Stein Daylight med Leif Witasp och singelstreckar dalaekipaget. Hästen har visat att han duger långt mot hårdare hästar än de han ställs emot den här gången. Med ett bättre läge för 8 Västerbo Prestige hade han utmanat rejält men härifrån tvingas han delvis förlita sig till turen. 6 By Air har ett fin utgångsläge i och med sitt springspår men jag tror inte han räcker mot min spik.

V75-3) Nu är det dags för SM att avgöras och 600 000 kr väntar segraren. En befogad favorit hittar vi i form av 10 Sebastian K som ju imponerat något oerhört i Åke Svanstedt´s regi. Jag tror inte distansen är några stora problem för honom även om jag för den delen inte ser den som en fördel. 5 Raja Mirchi är främste utmanare. Senast vann han lätt på Kalmar trots en stor galopp. Motståndet var av det klenare slaget men jag hade ändå räknat bort honom efter den markförlusten. Genom sättet han vann på har han förtjänat sin plats på systemet. 2 Deuxieme Picsous har alltid en polett kvar till slut och då det mesta talar för att tempot blir högt uppskruvat kan hans spurt bita oväntat bra över upploppet. 3 Caballion tror jag tar hand om ledningen. Sedan hoppas jag Fredrik B Larsson har förståndet att släppa till Ludde. Bara han håller ihop aktionen loppet igenom så...

V75-4) Förök i Klass II över stressiga 1640 m volt, bäddat för skräll med andra ord. Marcus Savin har hittills lyckats väl med sina nyörvärv, inte minst Oleander har utvecklats fint och nu ser han ut att ha lyckats väl även med Olle Hedin´s 4 Count Tooma. Ett snävt startspår och att tränaren själv sitter upp gör att jag drar mig för att singelstrecka, även om det var min ursprungliga tanke. 1 Sonar Brodde och 6 Perfection Pellini har passande utgångslägen då de båda två rattas av några av Sverige´s främsta startkuskar. Båda lär få fina resor och räknas tidigt. 8 Girlpower Dynamite har mycket fin form. Kan få en fin smygresa och överraska via open stretch. Mina två sista streck tilldelas 9 Bobbery och 12 Go Johnny GoGoGo.

V75-5) Dags för lärlingarna att duellera. Mest tror jag på 2 Michael November. Perfekt utgångsläge och en hygglig kusk i vagnen talar för seger, eller åtminstone bra chans. 1 Listas Rafiki imponerar dock och går bra oavsett position. 5 Power MS verkar ha en aldrig sinande form och genom sin startsnabbhet känns han intressant även denna gång. 7 Jitanes är van tufft motstånd och hittar han bara en hygglig position kan hans spurt bli svår att stå emot för övriga. Två skrällar att räkna med är 4 JL´S Buv och 3 Yvory Queen.

V75-6) SM för ston och jag tvekar inte nämnvärt vid att spika 5 Viola Silas. Tidig ledning är att vänta och vem ska plocka ner henne från den positionen!? Formen borde vara kraftigt i stigande och det senaste snabbloppet på Jägersro tror jag gjort henne gott.

V75-7) Silverdivisionen avslutar veckans omgång och det är, som jag ser det en kvartett som gör upp om segern. 3 Perfect Toll är allround vad distanser beträffar. Kan bli dödens här och det känns som en favorit i fara. 1 Truculent har perfekt utgångsläge. Hårt emot men det rör sig om en klasshäst som mycket väl kan vinna. Bo Westergård har två hästar med i loppet. Stallet har knallform för dagen och jag streckar båda. 4 Crown´s Banker kan med lite tur roffa åt sig ledningen. Tävlar han på topp kan det hålla hela vägen. 6 Sune Palema imponerade vid segern på Solvalla efter en rykande långspurt. Hamnar han inte på vingel från början är han med dom på linjen.

Systemförslag V75 Åby (1152 rader = 576 kr)

V75-1) 6-3
V75-2) 2 Stein Daylight
V75-3) 10-5-2-3
V75-4) 4-1-6-8-9-12
V75-5) 2-1-5-7-4-3
V75-6) 5 Viola Silas
V75-7) 3-1-4-6

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar