tisdag 5 februari 2013

V86 Solvalla 6/2

Howdy!

Lördagen blev ett riktigt magplask. Ingen av spikarna infriade mina förväntningar och då två garderade storfavoriter inledde omgången kände jag mig rökt per omgående. Tur då att Solvalla sin vana trogen dukar upp till V86-fest redan på onsdag och erbjuder chans till snabb revansch. Jag tycker det ser mycket intressant ut och så fort jag såg startlistorna sköt mina förhoppningar om stor framgång rejält i höjden.
Jag leder er genom omgången, avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V86-1) En av mina favoriter dyker upp redan i inledningen. 9 Flip A Coin ställs mot enklare motstånd än på länge. Senast gick han mycket bra på V75 i ett lopp som vanns av Belgrado. Med fritt tror jag han vunnit loppet. Han såg hursomhelst mycket fin ut som fastlåst och det här gänget ska han fälla tycker jag. Dagens första spik är således ett faktum. Värst emot är 10 Indescribable och 1 Dicey Spicey.

V86-2) Det är inte helt lätt att spetsa från innerspåret men om 1 Eros Tooma lyckas med det bör chansen vara god. Det är sannerligen inget fel på bröderna Larssons stallform. 6 Pine Rolls galopperade för ovanlighetens skull direkt i starten senast. Har dessförinnan visat toppform och jag misstänker man gör ett nytt försök att ladda från start. Utan galopp är han åter med i främre träffen. 11 Navigator Sib har verkligen hittat stilen. Blir det högt tempo biter hans avslutning vasst trots lite tuffare motstånd. Väljer att nöja mig med dessa tre men för den som spelar med en lite större plånbok kan det vara lönt att strecka ytterligare några stycken, t ex 3 Calypso Blue Chip, 5 Xman Kemp, 8 Atomic Rapida och 4 Långarsbo Blixten.

V86-3) Ett spännande och intressant kortlopp med flera talangfulla hästar. 6 Mellby Ascoli hade jag höga tankar om efter hästens inledande starter som treåring. Senast visade han lite av den klass jag tyckt mig ana genom en mersmakande andraplats efter att ha travat i dödspositionen. Ännu lite bättre den här gången och segern kan vara ett faktum. 8 Berkut Boko ser ut att vara av rätta virket och ställer inte startrpåret till det räknas han tidigt. Imponerade vid segern på Gävle näst senast. 11 New York U.S besitter härliga fartresurser men har även styrkan som vapen. Bakspår är aldrig kul men han kan mycket väl runda övriga, utgångsläget till trots. 5 Beijing Silas spurtade storstilat till andraplatsen senast. Endast en vinst på 38 starter bidrar dock till viss oro för om den rätta viljan finns. Innerspåret riskerar bli en fälla för 1 Diaz A.E då hästen inte är blixtrande de första stegen. Insatsen näst senast var av det imponerande slaget då han efter stor markförlust i inledningen kom tillbaka och knep femteplatsen med till synes gott om krafter i behåll. 2 Mr Miles trodde jag mycket på då hästen startade på V75 nyligen. Då var han lite av en besvikelse men nu är läget betydligt bättre och jag hoppas formen är intakt. I nuläget ser 10 Quality Questioned ut att bli favorit. Jag tror inte hästen är gynnad av den korta distansen men vågar trots det inte utelämna honom från systemet.

V86-4) Många kommer nog förlita sig till Örjan och hans styrning 3 Priceless Pellini som från ett bra utgångsläge ser ut att bli favoriter. Senast såg dock hästen rullig ut, såväl i startögonblicket som över upploppet. Det ser inte ut att vara någon lättkörd krabat och trots att Örjan passar utmärkt väljer jag att gå emot och spikar en annan häst. 13 Ametrin har fått en nyttig genomkörare och bör närma sig formen. Över upploppet tror jag han växlar favoriten, bara han har lite flyt med positionerna.

V86-5) 3 Motivated Hanover gör spännande Sverige-comeback. Han är mycket bra i grunden och från ett perfekt läge bakom bilen får han förstarösten. 2 Captivating Ås gör bra lopp varje gång, är stark och rejäl. 6 Oki On Line gjorde det mycket bra senast i skymundan. Formen är i zenit och jag hoppas Witasp laddar rejält den första biten. 8 Abborren hade med ett bättre startspår varit given tipsetta men från bricka åtta krävs en hel del tur. 5 Ginger Belle fick bestämma som hon ville senast och hade inga problem att avgå med segern. Den här gången lär hon inte få sitta lika ostörd i front och då tror jag hon är sårbar. 1 Save The Earth har två lopp i kroppen efter sin långa frånvaro. Avslutade hyggligt senast och fastnar hon inte på innern har hon chans.

V86-6) Ett otroligt svårlöst lopp över tre varv. Frågan är om man ska strecka en eller många!? Jag snålar och singelstreckar mig ur svårigheterna. 13 Roadshow vann lätt senast efter en för honom ovanligt spårsnål resa. Då motståndet inte ser värre ut den här gången bör han ses med bra chans att efter målgång ståta med två raka segrar. Han är startsnabb och älskar distansen. Ett orosmoln är dock hans tidigare benägenhet att ta till den icke önskvärda gångarten galopp. Ser ändå ut att ha stabiliserats på slutet.

V86-7) Ett lopp över sprinterdistans där spetsstriden inte är helt lätt att bena ut. Det är snudd på idel startraketer med framspår. 3 Dear Jackie är nog den som är allra kvickast första biten men henne tror jag inte på. 6 Digital Darling är snabb ut men tar väl aldrig en längd på 4 Royal Neo!? 5 Traveling Man är inte heller oäven från start. 7 Going For Gold Zaz är raketsnabb men har spår långt ut vilket gör att jag tror det slutar med dödens om Kontio väljer att ladda. 9 Alvena Nonstop och 10 Nisse Bean lurar i vassen om loppet skulle bli rejält överpacat. Finländaren 2 Surprise Lord känner jag inte till men av raden att döma lär han inte göra bort sig.

V86-8) Nu ska det väl äntligen vara dags för 6 Rooibos att få vinna. Han gör idel bra prestationer men det lilla flytet har uteblivit en längre tid. Jag hoppas han får visa hur bra han verkligen är och spikar trots att läget en bit ut bakom bilens vingar kan förorsaka ytterligare en strulig resa. En dubbelseger inom ramen för V86 till stall Röcklinger tillhör inte vanligheten men ska det någon gång ske hoppas jag det blir nu!

Systemförslag V86 (882 rader = 220,50 kr)

V86-1) 9 Flip A Coin
V86-2) 1-6-11
V86-3) 6-8-11-5-1-2-10
V86-4) 13 Ametrin
V86-5) 3-2-6-8-5-1
V86-6) 13 Roadshow
V86-7) 6-4-5-7-9-10-2
V86-8) 6 Rooibos

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar