onsdag 13 februari 2013

V86 Solvalla 13/2

Howdy

Onsdag igen och chans till nya vinster. Dessvärre finns ju även en betydande risk för nya förluster... Men som en golfare framför ett vattenhinder intalar jag mig: "Det finns inget vatten!" Jag stånkar vidare i min jakt på miljoner och evig lycka! Nåja, är det något jag lärt mig under mitt snart 40-åriga liv (hualigen, 40!!!) så är det att pengar är långt ifrån det viktigaste för en människas välbefinnande. Jag är nöjd så länge jag klarar mig men nog skulle det vara häftigt att få dra in storkovan och kunna göra lite vad man vill för en tid!
Jag använder min vana trogen lopparkivet, mitt eget förträffliga hästöga samt goda minne i jakten på drag till tävlingarna på Solvalla. Låt genomgången börja, avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

V86-1) Det självklara valet kan ju tyckas vara att inleda med ett singelstreck på 4 Kiss Pride. Hästen ståtar med fem raka segrar och är ännu obesegrad felfri. Jag undrar dock hur mycket utveckling det finns i honom då jag inte tycker det ser ut som någon blivande stjärna, karriärens inledning till trots. Enligt kretsen runt hästen finns inte förlust i sikte men jag väljer ändå att strecka ytterligare några stycken . 2 Fly The World avslutade rykande senast. Har fått två lopp i kroppen och toppformen bör ha infunnit sig. 7 Ronnie O´Sullivan ser fin ut och har gjort det mycket bra på slutet. Långresan oroar en aning och hur den avlöper kan vara värt att kolla upp innan man slutligen bestämmer sig för att strecka. 3 Gentle Tooma tycker jag mig se fin kapacitet i. Den dagen hästen tar ut sig och förstår vad det hela går ut på går ingen säker. 6 GG´S Magic Dream hängde med fint bakom favoriten senast och är det troliga spetsbudet. Kommer få en fin resa även denna gång och ska räknas.

V86-2) Efter mycket våndande har jag kommit fram till att det finns en häst som startar med bättre vinstchans än övriga. Örjan lär förhoppningsvis ladda vad som går med 7 Makes People Talk och jag tror ingen är snabb nog att svara. Spets och slut!

V86-3) Ett intressant långlopp där jag ger förstarösten till 8 Par Express som jag tror tar hand om ledningen. Gjorde det bra senast även om han fick se sig slagen i sista steget mot 11 Varina Du Lys, som var mitt drag den gången. Även hon ska ses med chans men på grund av läget rankas hon ner en aning. 10 Alfas Dimitri svarade för en bra insats senast men varken kusk eller häst är att lita på. 1 Engla Håleryd var allt annat än slagen senast då galoppen kom och spolierade alla chanser till en framskjuten placering. Är inte helt oäven från start varvid en hygglig position är att vänta, rygg ledaren gissar jag. 3 Insert Sock gillar jag. Har fått ett bra utgångsläge och går hela vägen in i mål. Hoppas han slipper dödens den här gången. Det är debut för 2 Immer Fri i Hans-Owe Sundberg´s regi. Hästen trivs över distansen och det blir spännande att se om miljöombytet fått positiv effekt. 12 Rebellion är en oslipad diamant som man haft stora förväntningar på. Jag vågar inte utelämna honom trots att jag hittills inte imponerats av det hästen visat.

V86-4) Ett mycket svårlöst långlopp där jag väljer att sätta 12 Hunch Alo först i ranken. Jörgen Sjunnesson har ett mycket bra facit  med hästen och trots att läget är att betrakta som uruselt går det inte att räkna bort det samspelta ekipaget. 10 Björnjägarn har verkligen formen i zenit men Hans-Åke Johansson i sulkyn lämnar enligt mig en hel del övrigt att önska. Hästar som debuterar för Timo Nurmos ska alltid tas på fullaste allvar. Den här gången är det urstarke 4 Net som ska pröva lyckan hos finländaren och från stallet låter det positivt vilket räcker för att jag ska strecka. Bakom en ledsam resultatrad hos 11 Hubbub döljer sig en fin form. Tur krävs men avsågad är han inte. 5 Nocturnal är stark och har gjort det bra på slutet. Kan komma igenom fint från start. 6 Kimbee Star tar jag med på gamla meriter. 8 Bolt är som namnet antyder snabb, tyvärr inte lika klockren i aktionen som sin namne. Fart finns dock som räcker och blir över.

V86-5) Här hittar vi med stor sannolikhet omgångens största favorit. Jag gör som det stora flertalet spelare och singelstreckar den mycket lovande 2 Your Highness!

V86-6) Kanske är det för att jag jobbar inom flygbranschen jag gillar 2 Boeing Boko så mycket!? Till den här starten ryktas det om skoryck och träningsrapporterna går minst sagt i dur. Jag tror man slösar streck om man garderar och ytterligare en spik är således ett faktum.

V86-7) Draget för dagen är 5 Unison Sund. Chansen till spets är god men helt säker är jag inte varvid jag garderar med några kapabla damer. 7 Albright håller jag som bästa hästen i fältet men utgångsläget bekymrar då hon inte är någon startraket. 10 Raising Rhonda har jag av någon anledning alltid haft ett gott öga till och nu tycker jag äntligen det ser ut att ha börjat lossna för den femåriga Canada-importen. Vann från dödens senast och gick trots den ofördelaktiga löpningen ifrån på lätta ben sista biten. 1 Lucky Angel Face vann utan att imponera på V75 i sin förra start. Den här gången tror jag inte hon kommer få bestämma tempot på samma sätt och som jag ser det är hon en favorit i fara. Om 2 Star From Heaven är lika bra som senast går hon inte att räkna bort den här gången heller.

V86-8) En liten chansning är det men jag tror det är dags för 2 Pomona Wibb att äntligen få vinna på nytt. Läget är perfekt, kusken gillar jag skarpt och formen är enligt stallets egen utsago så bra den kan bli. Spets och slut, så lyder mitt scenario även i det här fallet!

Systemförslag V86 (1225 rader = 306,25 kr)

V86-1) 4-2-7-3-6
V86-2) 7 Makes People Talk
V86-3) 8-10-1-3-11-2-12
V86-4) 12-10-4-11-5-6-8
V86-5) 2 Your Highness
V86-6) 2 Boeing Boko
V86-7) 5-7-10-1-2
V86-8) 2 Pomona Wibb

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar