torsdag 14 februari 2013

V75 Solvalla 16/2

Howdy

I onsdags var jag nära fast ändå långt ifrån! En av fyra spikar levde upp till mina förväntningar och vann. Två slutade på andraplats. En förstareserv vann, Lajo Zenit. I övriga avdelningar jag missade hade jag streck för de som inkom som tvåor. Dags att hitta de som vinner loppen kanske!? Finalerna på Solvalla bör ju naturligtvis bevittnas på plats men då mitt jobb ännu en lördag pockar på min uppmärksamhet är det inte möjligt för mig att besöka huvudstadsbanan. Hoppas många andra gör det dock!
Jag har ont om tid och det blir därför ett totalt oanalyserat, hastigt framtaget systemförslag innehållande inte mindre än fyra spikar!! En kortfattad genomgång följer, avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

V75-1) Per Lennartsson brukar lyckas väl i sulkyn då han får förtroendet bakom stall Svanstedts hästar. 5 Mr Picolit blir befogad storfavorit och jag tror inte han förlorar. Spets efter senast ett par hundra meter är att räkna med och även om han är bäst bakifrån tror jag han tar hem segern från ledningen.

V75-2) Bästa hästen har lottats till sämsta utgångsläget och det är enda anledningen till att jag garderar 12 Västerbo Highflyer. 4 Mellby Amiral ser bättre och bättre ut, imponerande insats senast. 5 Svana Line har jag, som ni säkert vet vid det här laget, ett mycket gott öga till. Är under fortsatt utveckling och har fått ett perfekt utgångsläge.  8 Havbergs Mimmi var riktigt fin vid spetssegern senast men får svårt att nå den positionen den här gången. Om 6 Gambrinus Degato löper upp till sitt fulla kunnande ses även han med chans. 2 Real Showman kan överraska. På stallformen vågar jag inte plocka bort 1 Peaberry fast jag egentligen tror han väger för lätt i det här gänget.

V75-3) Här spetsar 2 Strong Boy och vem som sedan ska kunna utmana om segern vet jag inte, ingen tror och hoppas jag!

V75-4) Helt säker är jag inte på att ledningen tas men jag litar på att det löser sig oavsett. 1 Berkut Boko ser verkligen fin ut för dagen och jag plitar ner mitt för dagen tredje singelstreck.

V75-5) Jag streckar tio av tolv ekipage. Förstarösten till 5 Prada Secret, har såväl form som läge. 6 Quangaroo Zet hakade på fint bakom Art On Line till andraplatsen, Björn upp igen. 3 Oolong avslutande rykande till segern på Gävle, ännu bättre förutsättningar den här gången, men tufft emot. 10 Breedlove kan bli lite bortglömd men ska räknas mycket tidigt. 11 Orne As bör vara när toppformen och hoppas på bra ryggar under slutvarvet. 7 Avanti LM gör alltid sitt bästa och blir det tufft tempo kommer hans styrka till sin rätt. 12 Mr Fitch får den här gången attakera bakifrån, det blir inte lätt men det är en vinstmaskin vi har att göra med. Dock minus för kusken. 4 Sanssouci hänger med i de flesta tempon och lär få en fin resa. 1 Here To Rock F snabbstartar och släpper till någon bra, farlig med fritt. 9 Keso gör emellanåt grymma prestationer, kanske dags för ännu en.

V75-6) Jag ställer åter mitt hopp till 2 Calamara Donna och Örjan Kihlström. Trots att hon många gånger tydligt visat att hon är som allra bäst då hon får lifta med i ryggar in i det längsta hoppas jag Örjan den här gången väljer att köra i spets då det endast är ston emot. Tycker hon ser starkare och bättre ut än någonsin vilket gör att jag tror hon fixar att gå i ledningen.

V75-7) Ett mycket trevligt långlopp. Tre varv ska avverkas och det är inte alldeles lätt att sia om vem som kommer vara först över mållinjen. Min förstahäst i loppet är 7 Global Mazerine. Stark och tuff med Kontio i vagnen. 5 Pine Rolls har utvecklats kraftigt och är inte borta i det här gänget heller. 6 Nike Di Girifalco vann efter en rykande avslutning senast. Om prestationen görs om kan det tänkas att långskubbarna är oförmögna växla tempo i tid för att kunna svara. 11 Alvena Nonstop har toppform och bör fixa distansen även om jag inte tror den är en lika stor fördel som för många av konkurrenterna. 10 Natural Wonder gör årsdebut och det blir tufft vinna direkt i comebacken, men helt borta är han inte på sin höga grundkapacitet. 15 Nice Little Ärt är en storskräll som jag tycker ser ut att bli väl lite betrodd, blir en fin krydda till systemet och någon att jobba in över upploppet.

Systemförslag V75 (420 rader = 210 kr)

V75-1) 5 Mr Picolit
V75-2) 12-4-5-8-6-2-1
V75-3) 2 Strong Boy
V75-4) 1 Berkut Boko
V75-5) 5-6-3-10-11-7-12-4-1-9
V75-6) 2 Calamara Donna
V75-7) 7-5-6-11-10-15 

Lycka till! // @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar