tisdag 24 april 2012

V86 Solvalla 25/4

*****Uppdaterat onsdag em*****
Jag gör en ändring på systemet. I avd 4 där nr 2 Dreams Take Time är jättefavorit och trolig vinnare av loppet plockar jag bort 4 Johanna Roc och ersätter henne med 9 Lillen Sisu. Spelvärdet känns betydligt större på den hästen efter att ha tagit hänsyn till streckfördelning och intervjuer.
***************************

Onsdagen infinner sig ännu en gång och V86 på Solvalla likaså. Varierande kvalitet på loppen den här omgången och utdelningen tror jag kan bli relativt hög.
Elitloppet upptar mer och mer av travets medietid och den här veckan kom det positiva nyheter angående deltagare från andra sidan Atlanten. Nu hoppas vi att även de nordamerikanska kuskarna väljer att besöka Solvalla sista helgen i maj.
I väntan på årets största travfest gör vi vad vi kan för att roa oss och full pott på V86 ikväll vore en riktig höjdare som skulle göra mig mindre otålig inför vad som komma skall.
Jag håller medvetet igen på strecken den här veckan då lönen inte dimper ner förrän på torsdag.
Jag tar mig an omgången avdelning för avdelning, håll tillgodo!

Avd 1) Jag tror den årsdebuterande 1 Marshland håller upp ledningen och leder från start till mål. Prince Tagg utmanar ju normalt sett, men ser hästen verkligen ut att vilja tävla längre!? Iceland har jag ungefär samma uppfattning om, ser inte ut som han har lust att tömma sig. Längst ut bakom bilen hittar vi ännu en årsdebutant, 8 Year In Review. Tror inte Lennartsson är beredd tömma sin springare från detta läge utan han ger hästen ett lopp för framtiden. Spik, Marshland!

Avd 2) Jag tar med fyra hästar. Lite svårt sia om vem som tar ledningen. 3 Henke Diablo och 4 M T Felicia lär göra allvarliga försök att ta sig förbi 2 Zeb De Castella. I de bakre regionerna lurar en som såg mycket fin ut senast som fastlåst med gott om krafter kvar, 12 Berlusconi. De fyra nämnda är de fyra jag streckar.

Avd 3) Fyra streck även här. 2 Major Eck förvånade mig senast genom att gå felfritt och vinna ett voltstartslopp. Mycket bättre förutsättningar här även om han kan ta till galoppen med bilens hjälp oxå. 7 I´m Gotthard har löpskallen som bästa egenskap. Byngligt läge men jag blir inte förvånad om han visar sig tuffast till slut. 4 Trans Atlantic har tveksam form men varit ute i tuffa gäng på slutet och fått hårdhet därigenom. 5 Disney Tooma har varit ifrån tävlingsbanan sedan slutet av februari och kan behöva loppet.

Avd 4) Jag går vidare med ett femhästarslopp. Självklar storfavorit i 2 Dreams Take Time som dessutom har perfekt utgångsläge, mycket bra chans. Det är dock färska treåringar vi har att göra med och utvecklingskurvan kan rätt som det är ta ordentlig fart. 8 Mellby Ascoli blev jag riktigt imponerad av på Gävle. Årgångstopp var det första jag tänkte! 4 Johanna Roc har redan visat att hon vet vad det handlar om, bra läge. 3 Jackpot Comery gjorde det mycket bra vid skrällsegern på Solvalla. 5 Global Octupus gjorde bort sig med galopp senast men har visat fina fartresurser dessförinnan. Har ingen känsla den här gången för 9 Lillen Sisu utan lämnar honom utanför systemet.

Avd 5) Dax för ett hederligt gammalt tvåhästarslopp. 10 Mylady vet jag att man har höga tankar om. Lättare emot här än senast då hästen var hårt betrodd. 11 Stone Capes Judy imponerade så smått på mig vid segern förra veckan och autostart är något som borgar för felfri avgång. Farlig med klaff!

Avd 6) Stolopp där jag ställer mitt hopp till en hårt betrodd samt till två skrällar. 4 Julia Kemp fick se sig knappt slagen senast då Solvalla arrangerade V75. Hon startade då inom V4 och som ni säkert kommer ihåg var innerspåret bedrövligt den dagen, men Julia Kemp var en av dom som förvaltade ledningen på ett hyggligt sätt. Vid normala banförhållanden hade hon säkerligen vunnit rätt så lätt är min gissning. det jag vill ha sagt är att jag tror hennes prestation den gången var bra mycket bättre än man trodde från början. Från tillägg startar dock två mycket intressanta hästar. 11 Warrawee Lizzy är van tufft motstånd och avslutningen upploppet ner i årsdebuten skvallrade om att den här säsongen kan bli mycket bra. 13 Flowstarter G debuterar i och med denna start för Åke Svanstedt. Förvandlingsnummer har han ju visat prov på förr och strecket känns givet.

Avd 7) Kvällens andra spik hamnar på 5 Up Date Hoss. Stark utmanare från innerspåret i form av 1 Nantucket, men min badkarskörning säger att 4 Rehn Sisu spetsar och släpper till Up Date Hoss. Hittills har det inte gått att skönja sådan startsnabbhet hos Nantucket att ledningen ska kunna försvaras, men osvuret är ändå bäst. Man kanske aldrig har testat ladda med honom för fullt från början, men som sagt, jag tror på det scenario jag målade upp inledningsvis.

Avd 8) Kvällens drag kommer här i V86.ans sista avdelning. Efter två genomförda kanoninsatser, som endast räckt till ett andra-/ respektive ett fjärdepris hoppas jag 5 Tam´s Thea ska få sätta pricken över i.et, Kanonläge den här gången och vid vinst rensar hon bort de flesta kvarvarande system!

Systemförslag (480 rader = 120 kr):

Avd 1) 1 Marshland
Avd 2) 2-3-4-12
Avd 3) 2-4-5-7
Avd 4) 2-3-5-8-9
Avd 5) 10-11
Avd 6) 4-11-13
Avd 7) 5 Up Date Hoss
Avd 8) 5 Tam´s Thea

Stort lycka till! / @TravExperten

4 kommentarer:

  1. Spiken i sista går inte av för hackor! Stort lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir grym att sätta dit :) Lycka till!

      Radera
  2. Jag ger mig! Tam's thea var riktigt bra! Synd att hon inte fick vinna bara! Vi tar dem jävlarna på lördag istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, ska börja jobba med >V75 på allvar nu! Surt igår faktiskt. Efteråt känns det som jag försökte "onda" bort både Iceland och Knifetown Action. (Knifetown-hästarna är ju i princip ett måste att ta med när man t o m bor på orten dom är döpta efter.) Hade Tams Thea vunnit oxå hade jag nog stannat hemma från jobbet idag :)

      Radera