onsdag 11 april 2012

V86 Solvalla 11/4

Dags för uppvärmning inför lördagens stundande V75-omgång på Solvalla! Vad passar då bättre än att sätta ihop ett litet V86-system!?
Olympiatravets startfält ska färdigställas i och med det sista uttagningsloppet på lördag och jag håller tummarna för Alvena Pelé men vill samtidigt höja ett varningens finger för Iceland. Flera fina hästar med i loppet och nu kan vi bara hoppas att vinnaren även ställer upp i finalen nästkommande veckoslut nere på Åby.
Men nu ska vi fokusera på V86 ett litet tag, avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

Avd 1) 2 I Saw You blir megafavorit vilket inte är så konstigt med senaste insatsen på näthinnan. Men glöm inte att det var första vinsten på ett år för den Åke Lindblom-tränade hästen. Distansen är den här gången 500 m längre vilket inte behöver betyda så mycket men jag tror det gynnar 1 Up Date Hoss mer än favoriten. Flera ekipage känns bortglömda och jag plitar ner fem streck på kupongen, väl medveten om att I Saw You sannolikt passerar mållinjen som etta. Streck för nämnda två samt för 5 Trustworthy Ås, 7 Gills Abbe och 4 Gordonia Dag.

Avd 2) Ytterligare en stor favorit ser vi här i 6 Quo Vadis Lavec som riskerar rinna undan från spets. Men det lurar många formtoppade i vassen som jag tillmäter goda chanser att dyka upp på målfotot. Passa t ex 15 Verrazano Field som avgjorde på ett mycket imponerande sätt senast. 12 Diego Di Maggio avslutade mycket vasst vid sitt framträdande på Solvalla 7/3. 1 Steve Fourty såg läcker ut vid vinsten och läget är smaskigt.

Avd 3) Aftonens första singelstreck är funnet! 4 Utility Bus är van betydligt tuffare motstånd och trots årsdebut och Stefan Melander i sulkyn singelstreckar jag. Hästen är snabbare från start än kanske många tror och laddar bara Tarzan tror jag det blir spets runt om. I sista starten för fjolåret var han inte långt från att vinna finalen av Solvallas Grand Prix med 500 tkr till vinnaren. Loppet vanns av Aisle Stand. Andra deltagare var kanoner som Global Money, Haraldinho, Canaka B F, Famous Fayline och Kadett C D m fl.

Avd 4) Svårlöst lopp med orutinerade hästar. Överlägset högst kapacitet tror jag 4 Baretta Boko besitter. Lång frånvaro och startspår är faktorer som oroar men när tvåan nu strukits tror jag på felfri avgång då det borde generera mer utrymme i volten. Jätteskrällen i loppet skulle kunna vara stallkamraten 3 Persos Express med Torbjörn Jansson. Hästen har kastrerats och känns förbättrad i jobb inför årsdebuten, intressant. Jag streckar totalt sex hästar men känner mig ändå inte riktigt säker på att vinnaren går att hitta bland dessa. Streck för följande samt redan nämnda två: 7 Head First, 15 Lord Of The Star, 11 Blend Of Gold och 10 Hamras Pirat. Som sagt, mycket klurigt lopp!

Avd 5) Spik på högkapabla damen 6 Kimono Pearl  som i och med detta gör intressant årsdebut. Läget är lite lurigt men Erik hittar säkert ut i andraspår tidigt och det är inte alldeles otänkbart att ekipaget hinner före övriga tilläggsstartande från början, i sådana fall kan det tänkas bli tidig ledning läget till trots. En häst emot som jag ser det, 10 Magnificent Match.

Avd 6) Kvällens tredje singelstreck hittar vi i detta lopp över 2140 m volt som körs för att hylla Karl Gösta Fylking och det är lärlingar som drabbar samman. Jag spikar 2 Air Gunner som bör ha goda chanser att tidigt hitta till ledningen. Därifrån tror jag hästen går hög 1.14-tid om nödvändigt och då blir det jobbigt för tilläggshästarna. Oskrivet kort i sulkyn dock i form av Antti Veteläinen. Bästa hästen är självklart 10 Tion Medon Sisu men ett chansartat läge riskerar ställa till det.

Avd 7) Fem hästar kostar jag på mig i detta stolopp över korta häcken. Innerspårets 1 Universal Goddess har hyfsade chanser att försvara ledningen och lyckas det utan för mycket kraftspill kan hon leda loppet från start till mål. 6 Exotic Sund kan behöva loppet men gillar förutsättningarna. 11 Raising Rhonda är en läcker travare som jag tror går en bra säsong till mötes, bortglömd här liksom 9 Eck´s Love och 10 Aponia Boko. Oskrivet kort för mig är Hultman-debuterande 5 Nomea SAS. Får visa något i Sverige innan jag betalar för henne.

Avd 8) 1 Our Dream årsdebuterade med den äran och det luktar spets och slut lång väg. Kan eventuellt bli överflyglad från start av t ex 5 M T Felicia men jag tror Johnny fixar det hela och det känns helrätt att avsluta omgången med detta singelstreck!

Systemförslag (600 rader = 150 kr) :

Avd 1) 2-1-5-7-4

Avd 2) 6-15-12-1

Avd 3) 4 Utility Bus

Avd 4) 4-3-7-15-11-10

Avd 5) 6 Kimono Pearl

Avd 6) 2 Air Gunner

Avd 7) 1-6-11-9-10

Avd 8) 1 Our Dream

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar