lördag 7 april 2012

V75 Romme 7/4

Howdy travvänner! Efter en underbar vistelse i Trysil med skidåkning, bubbelpool, bastu och kalla öl har man hunnit jobba hårt i två dagar och har nu påskledigt t o m söndag. För dom av er som ännu inte varit i Trysil kan jag varmt rekommendera ett besök. Underbara omgivningar och trevliga norrmän i mängder, synd bara att det ska vara så in i helskottas dyrt i vårt västra grannland...
Har inte haft möjlighet att sätta mig in i veckans V75:a så mycket som jag önskat men det känns trots det som något stort är på gång! Jag drar igång med en kortare genomgång av det Romme-travet erbjuder och hoppas ni ska finna det givande, inte minst ekonomiskt... Även denna vecka är det mitt system till Sportsvensson´s V75-tävling jag publicerar.

Avd 1) Finner det mest troligt att den inledande avdelningen vinns av en hemmahäst. Första strecket går till den av Jörgen Westholm tränade 8 Such A Feeling som den här gången får Erik Adielsson i sulkyn. Lurigt läge, men är det någon som ska fixa biffen är det Erik. Stallkamraten 1 Armani Trot körs av chefen själv och skulle spetsen försvaras kan det bli spets och slut. Garderar med 5 Valiant Will som har hysterisk form och som känns bortglömd på strecken. Kusken är inte van vinna på V75 men är trots det rutinerad och segervan.

Avd 2) Här går jag på en formtoppad grön kusk, Åke Svanstedt med 1 Jolene Af Solnäs. Allt talar mer eller mindre för seger tycker jag. Bakom favoriten känns det öppet värre och för den som väljer att gardera kan det vara lönt att strecka 5 Svana Line som äntligen fick sätta nosen först i sin senaste start. Hästen känns allt som oftast underskattad.

Avd 3) Uttagningslopp till Olympia-travet. 9 Yarrah Boko är för mig en självklar spik då det låter minst sagt tveksamt på spetsbudet och förste utmanaren 2 Noras Bean. Utan att darra singlar jag och tror mig bestämt sitta lugn i båten efter tre avdelningar.

Avd 4) Öppet och svårlöst. Väljer att ranka 4 New Royalty etta trots årsdebut. Hästen var i höstas med i finalen av kriteriet och är van tufft motstånd. Bra läge här och jag tror ett kanonår från Lennartsson´s springare är att vänta. Gillar 1 Lukas Hall skarpt och ställer inte innerspåret till det är han inte borta. 12 Super Karma har aldrig efter sju starter placerat sig sämre än trea och årsdebuten slutade med seger. Besvärligt utgångsläge men det rör sig som ni förstår om en mycket bra häst som inte kräver mycket flyt med positionerna för att dyka upp på linjen när det ska avgöras. Streckar även 11 Nordic Viking och storskrällen 10 His Pano som båda känns mycket streckvärda som 18- respektive 3%-are.

Avd 5) Ständigt dessa kallblod! Att det ska vara så svårt att komma rätt i dessa lopp!? Hoppas det ska räcka med två streck, men säker känner jag mig inte. 7 Krusen står bra inne i loppet och formen går inte att klaga på, bra chans om han inte hamnar på vingel. 10 Elling placerar sig gärna bland de två första och även här är formen god, dessutom hoppar Svanstedt upp i jollen vilket inte kan ses som ett minus.

Avd 6) Här levereras veckan "spets-och-slut-drag" i form av 2 Aloe Vera, streckad på endast 17% i nuläget. Förra året svarade hon för några riktigt vassa insatser och med några lopp innanför västen lär det ha vässats duktigt i dalaskogarna inför hemmabanans V75-dag. Dock ett öppet lopp som kräver flera streck. 10 Ekets Patrik fick äntligen sätta nosen först igen senast efter flera bra insatser, korken ur!? 11 Inhibited är streckad på löjliga 5% och det måste betraktas som ett fynd och jag skyndar mig i alla fall att strecka. 5 True Advantage har en utvecklingskurva som pekar i rätt riktning, Björn Goop ökar chansen ytterligare. 4 Mafioso har det låtit uppåt kring en tid och här kan man verkligen inte klaga över läget. 7 Friction får den här gången sin tränare Stefan Melander i sulkyn och det känns tycker jag som om motståndet är lite lättare än vad fallet varit på slutet.

Avd 7) Ett mycket fint silverdivisionsförsök avslutar och jag streckar fyra hästar. 6 Francais Du Gull tror jag har bra chans att ta revansch för den snöpliga förlusten senast. Lindegren jagar nog ledningen härifrån och kostar inte inledningen för mycket tror jag han vinner. Tappade ju dock aktionen betänkligt till slut senast och jag vågar därför inte spika. 1 Global Money är en tuff utmanare i årsdebut. Läget kan bli en fälla och lite tur krävs nog om han inte ska bli fastlåst. 5 Famous Fayline kan få en fin resa bakom en hårt dragandes Francais Du Gull, kan speeda förbi samtliga till slut. 2 Rocky Race har inlett året på bästa tänkbara sätt. Läget är tilltalande och hemmaplan en fördel. Witasp har dessutom haft stallet i topptrim en längre tid.

Systemförslaget:

Avd 1) 8-1-5
Avd 2) 1 Jolene Af Solnäs
Avd 3) 9 Yarrah Boko
Avd 4) 4-1-12-11-10
Avd 5) 7-10
Avd 6) 2-10-11-5-4-7
Avd 7) 6-1-5-2

720 rader = 360 kr.

Jag ber att få önska alla en god fortsättning på påsken och ett stort lycka till!
/ @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar