fredag 29 januari 2010

V75 Mantorp 30/1

Tja,
Prix D´Amerique står för dörren och jag måste tyvätt medge att det loppet aldrig kännts så avslaget som inför denna upplaga. Kanske är det bara min nationstillhörighet och vår brist på konkurrenskraftiga ekipage som gör att den här känslan infunnit sig. Opal Viking står sig slätt mot övriga men ETT blågult inslag kan ju ändå vara trevligt att ha med. Min vinnare av storloppet heter Meaulnes du Corta. Här hemma får vi hålla tillgodo med en småtrevlig V75-omgång från Mantorp, vi börjar med lite InförSnack!

Avd 1) Omgången inleds med vad som bör vara en sund spik. 2 Sharapova tror jag tidigt sitter i ledningen och därifrån blir hon svårpasserad. Det är dock lockande att gardera då en så pass kapabel rackare som 8 Nick Nock endast är streckad på 1 % av systemen. En mycket tunn Silverdivision för övrigt. Jag spikar: 2 Sharapova

Avd 2) Ett vidöppet stolopp över 2640 m volt. Jag tror bästa hästen är 10 Amber Diablo. Vid sin senaste seger, i september, tvingades hon öppna varvet efter 1.13. Detta till trots höll hon undan tämligen lätt på finfina tiden 1.15,4 över 2640 volt!!! Man skulle kunna tänka sig att spika men då risken finns att hon blir hängande i spåren inledningsvis väljer jag att gardera rejält. Jag streckar och rankar enligt följande: 10 Amber Diablo, 1 Gabriella Celeber, 2 K N Speedgirl, 9 Miss Tracy, 7 Ann Johsti, 4 Moulin Rouge, 13 Global Light, 12 Alvena Marita, 14 Langoustine

Avd 3) En Gulddivision som sin vana trogen den här tiden på året inte håller speciellt hög klass. 1 Global Investment ses med mycket god vinstchans om han inte fastnar invändigt. Hästen kan dock öppna riktigt vasst och från ledningen blir han svår att rå på. Det har väl inte slagit gnistor om honom på slutet även om han avslutade bra senast från hopplöst utgångsläge, men jag väljer ändå att gardera. Jag streckar och rankar enligt följande: 1 Global Investment, 4 Acclaim, 10 Copper Beech, 11 Colombian Necktie, 7 Evidence Ås

Avd 4) Här hoppas jag och tror att en av hemmakuskarna får vända upp till segerdefilering efter målgång. Spets och slut som jag ser det för 2 Moon Night. 11 Prince L ser ut att vara värst emot men den tycker jag är något övervärderad. Det finns ett flertal startsnabba hästar med hyfsade utgångslägen som skulle kunna ställa till bekymmer för min spik men jag väljer att ta ställning då det enligt kusken mer eller mindre är spetsgaranti. Jag spikar: 2 Moon Night

Avd 5) Här håller jag återigen tummarna för hemmagänget och då speciellt för Roger Pettersson med 7 Diva Concrete. Hästen har verkligen utvecklats på slutet trots sina sju år och även här tror jag på spets och slut. Nås inte ledningen per omgående tror jag hon släpps till spets. Jag spikar: 7 Diva Concrete

Avd 6) Ett mycket fint försök för Klass II. Jag tycker loppet ser ojämnt ut och jag tror helt klart mest på de fyra mest streckade. Favorit är 3 Casher som gått från klarhet till klarhet på slutet och han skulle mycket väl kunna vara en bra spik från ett bra utgångsläge. Jag har dock imponerats av 4 Night Lie Star på slutet och då denne endast är streckad på 12 % väljer jag att gardera och tar då även med två andra högkapabla kamrater. Jag streckar och rankar enligt följande: 3 Casher, 4 Night Lie Star, 10 No Hurry, 12 Bronx Sisu

Avd 7) Bästa hästen är 5 Longlegs. Han behöver nog få ytterligare lopp i kroppen för att toppformen ska infinna sig. I normala fall rundar han ett sådant här gäng. Favorit är 7 Super Kahn som troligen hittar till ledningen, bra chans därifrån. Rysaren i loppet är 3 Carambole P som jag tror kommer hitta ner i rygg på ledaren och med lucka till slut kan det gå vägen. Jag streckar och rankar enligt följande: 7 Super Kahn, 5 Longlegs, 3 Carambole P, 11 Paris Turf S L, 9 Utah Hornline, 10 Manpower Bank

Systemförslag V75 30/1

1) 2 Sharapova
2) 10 1 2 9 7 4 13 12 14
3) 1 4 10 11 7
4) 2 Moon Night
5) 7 Diva Concrete
6) 3 4 10 12
7) 7 5 3 11 9 10

Systemet är på 1080 rader och kostar 540 kr att investera i. Jag ber som vanligt att få önska er, Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar