tisdag 12 januari 2010

V64 Solvalla 13/1

Goddagens,
Äntligen lite behagligare temperatur ute. Kvicksilvret har klättrat från -18 till -7 grader. Banan på Solvalla kommer säkert vara hård men med ett löst ytlager vilket kan vara problematiskt att bemästra rent balansmässigt. Intressant omgång tycker jag och vi kör igång med lite InförSnack!

Avd 1) Bästa att inte krångla till det mer än nödvändigt! 5 Prince L kommer med toppform, kanonläge och Sveriges bäste kusk. Jag sällar mig till dom som spikar! Vill man ha ett kul platsspel eller en rolig utgång på en tvilling rekommenderar jag att spela med 4 Nice And A Star som jag tycker gjorde ett mycket bra lopp senast på Mantorp som trea. Startsnabb och kan kanske nå ledningen för att släppa till favoriten. Den kommer ge bra betalt!

Avd 2) Måtte streckprocenten stå sig... 9 % på 8 Middle East är ofattbart lågt. Nog för att han har problem med fräschören och uppträder ojämnt men det finns ingen i detta gäng som kan mäta sig med honom grundkapacitetsmässigt, enligt min mening i alla fall. P g a av ovan nämnda minusfaktorer vågar jag dock inte singla utan nöjer mig med att ha honom som ensam utgångshäst. Rysaren i loppet är 6 Straight Cane som blir kraftigt kuskförstärkt till den här starten. 5 Calgiari såg fin ut som fastlåst senast i samma lopp som 6 Straight Cane slutade trea i. 7 Astonishing Ride är inte helt stabil men fart och styrka finns. 9 Maxwell Mayday är orimligt stor favorit men jag tror att Örjan måste ta fram det bästa ur sina körhänder för att lotsa den här pållen först över mål. 10 Urlow Boko får också en markering då jag vet att hästen besitter fina fartresurser men han vinner dock inte på beställning.

Avd 3) 8 Baron Flax var mitt drag senast han gästade Solvalla. Då flög han fram över upploppet och var så när att avgöra till sin fördel. Spår åtta är givetvis ingen höjdare men här kommer man inte ge sig in i någon körning från början utan spara speeden till slut. Många startsnabba hästar innanför gör att fältet bör splittras upp inledningvis och det bör därför inte vara omöjligt att hitta en vettig position trots det tråkiga utgångsläget. Knapp spetsfavorit i mina ögon är 4 Little Rainbow. Kan bli giftig om inte avsaknaden av lopp gör att tröttheten kommer för tidigt. 5 Victory Power kan möjligen tänkas få överta taktpinnen från den som spetsar, då blir inte den lätt att plocka ner. Streck även för 3 Quick Profit, 10 Magellan Bay och 2 Victory Sund.

Avd 4) Dags att jobba in ännu en spik. Hammaren slår till på 6 Super Heat som från springspåret bör kunna sitta i ledningen ganska tidigt. Distansen känns som en fördel och då de värsta opponenterna är osäkra av sig och startar från snäva startspår hoppas jag han ska få husera i moderat tempo där framme för att länsa undan sista varvet.

Avd 5) Jag spelar med två troliga och två superroliga. 1 Katjing vinner om inte innerspåret ställer till det för mycket. 6 Count Harry är mycket bra i sina ljusa stunder. Björn Goop får återigen chansen, tar han den!? 2 Finoro gör det bra i princip varje gång. Öppnar bra och är garanterad en bra resa. Streckad på 5% av kupongerna. 10 Warner Hill var mycket hårt betrodd på Solvalla mot liknande motstånd näst senast. Var inte bra då och inte i den efterföljande starten heller. Han är dock mycket speedig med rätt resor och skulle formen återinfunnit sig vill jag inte stå där med byxorna nere och se honom vinna, streckad på endast 3%.

Avd 6) 6 Tiffany Brodda höll strålande senast. Jag tror på revansch och hon får bli ensan utgångshäst. 9 Hilda C D stod inte att känna igen senast. Jag vet inte varför hon underpresterade på det sätt hon gjorde men troligen var det väl brunst eller halsinfektion. Hans R Strömberg har säkert att åka med då han återigen väljer att ta sin stjärna till Solvalla. 3 Ronda Brick ställs i och med detta inför sin svåraste uppgift hittills. Tror det krävs en smörresa för att hon ska räcka, men då hon är startsnabb och lättplacerad är det definitvt ingen omöjighet att så blir fallet. 7 Carmenere slog såväl Tiffany Brodda, Hilda C D som My Samba vid segern på Solvalla näst senast. Lika bra den här gången och segern finns inom räckhåll. 12 My Samba avslutade strålande till tredjeplatsen näst senast. Vid förra framträdandet fick hon en perfekt resa men då det gick oerhört fort sista biten räckte hon inte till riktigt. Hoppas på överpace, då biter hennes vassa spurt bra och hon fäller många till slut.

Systemförslag:
Utgångshästar markerade med rött. Minst en av dessa måste vinna för att kraven skall uppfyllas.

1) 5 Prince L
2) 8 6 5 7 9 10
3) 8 4 5 3 10 2
4) 6 Super Heat
5) 1 6 2 10
6) 6 9 3 7 12

Ramen är på 720 rader. Efter reduceringen återstår 240 rader till en inlämningskostnad av samma storlek. Reducering är på 67%. Systemet skrivs ut på 2 kuponger.
Som vanligt ber jag att få önska alla, Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar