torsdag 7 januari 2010

V75 Kalmar 9/1

Howdy,
V75 besöker på nytt Östersjöns pärla, Kalmar. Känns fortfarande som hemmabanan för min del. Det är tydligt att man aldrig kommer förlora sitt Smålands-hjärta, trots att snart halva ens liv tillbringats utanför landskapets gränser. Några framgångar spelmässigt på Kalmar-ovalen har jag svårt att erinra mig några, men skam den som ger sig. Nu ska det väl ändå vara dags!? InförSnack!

1) Klurigt lopp där favoriterna normalt sett skall göra upp om segern. Men då flera av de hårt betrodda inte alltid håller sig till rätt gångart och dessutom dragit snäva startspår i spår-tombolan känns det ändå lönt att gardera med några sköna rensare. Lähdekorpi har fått ordentlig snurr på stallet och jag streckar samtliga tre från hans stall. Streck för följande: 5 Ridgehead Cahore, 4 Super Kahn, 2 Staro Capricorn, 6 Utah Hornline, 7 Wap, 8 Mulliga Ullis och 12 Temazinc.

2) Öppet och relativt lågklassigt. Bara att strecka på även här. Toppkuskar med bra startspår lönar sig att betala för, även om dom i just detta fall enligt min mening sitter bakom överbetrodda hästar. Jag tänker framför allt på Björn Goop och Thomas Uhrberg som kör 1 Global Tilly respektive 7 Reagan Ås. Jag streckar följande: 8 No Hurry, 3 Gany Du Ling, 6 Yoggi Hornline, 1 Global Tilly, 7 Reagan Ås och 10 Benetton P.

3) Jag ger Conrad Lugauer ytterligare en chans att bevisa sin hästs storhet, även om jag blivit besviken ett flertal gånger över den här glänsaren. Den här gången ser dock förutsättningarna bättre ut än någonsin. Spets och slut, allt annat får anses vara en stor överraskning! Spik på nr 3 Copper Beach.

4) Återigen vidöppet och lågklassigt. Kort distans men det hindrar inte mig från att strecka två outsiders från på förhand omöjliga lägen. Risken är dock överhängande att Björn Goop får styra och bestämma som han vill i ledningen med loppets favorit, 4 Dunder Nalan. Hur som helst garderar jag då jag inte imponerats av Goop-hästens prestationer på sistone. Jag streckar följande: 2 Quantum Winner, 12 Otto Gene, 4 Dunder Nalan, 11 Organic Value och 7 I´m Alone Face.

5) Här ska ni få receptet på hur man hittar en bra spik! Ta först ett bra utgångsläge, spår ett duger bra. Blanda sedan i lite toppform och rör ihop till en fin smet. Tillsätt därefter ett löphuvud och lite startsnabbhet. Till sist avrundar du med en i sammanhanget duglig kusk. SimSalaBim och spiken är klar! 1 Royal Viking.

6) Ett mycket fin stolopp står för dörren och jag tror tilläggshästarna är betydligt tuffare än dom som står på start. Jag förstår inte hur 13 Prima Stella bara kan vara streckad på, i nuläget, 9%. Min badkarskörning av loppet säger mig att hon mycket väl kan sitta i ledningen redan efter 300 m. Måhända släpper kusken till 14 Sharapova om frågan ställs i ett tidigt skede, men hur som helst tror jag hon får en fin resa trots sitt dåliga utgångsläge. Jag streckar följande: 13 Prima Stella, 14 Sharapova, 9 Wiona och 11 Carmen Launcher.

7) Här måste jag medge att jag chansar en aning. Faktum är dock att min spik är kraftigt på gång. Det syns inte i resultatraden vilket jag är tacksam för, för på sätt hoppas jag att han inte drar på sig alltför många streck. Jag misstänker och hoppas att Tommy Karlstedt kan komma leda V75-ligan även efter två körda omgångar. Min spik är med andra ord; 5 Orso.

Spelförslag V75 Kalmar 9/1

1) 5 4 2 6 7 8 12
2) 8 3 6 1 7 10
3) 3 Copper Beach
4) 2 12 4 11 7
5) 1 Royal Viking
6) 13 14 9 11
7) 5 Orso

Systemet är på 840 rader och kostar 420 kr att investera i. Jag ber som vanligt att få framföra mitt allra varmaste; Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar