tisdag 2 februari 2010

V64 Solvalla 3/2

Hejsan,
Måste tyvärr meddela att jag är totalt dragfri den här omgången, kanske till och med kan vara positivt förresten!? Tråkiga lopp och många hästar jag inte känner till speciellt väl. Nåväl, vi får väl se hur dragfri jag är till syven och sist då lopparkiv och resultatlistor gåtts igenom!
Jag antar att dom flesta såg Prix D´Amerique i söndags!? Tyckte årets upplaga kändes blek redan innan loppet avgjordes och efteråt är uppfattningen densamma, tyvärr. Nästa år lär det nog bli ett besök på Vincennes. Inte vill man missa ytterligare en svensk segrare i detta, världens förnämsta travlopp! Maharajah vinner nästa år och chanserna känns i nuläget goda till att andraplatsen tas av Nu Pagadi. Jag längtar redan till 2011 och sista söndagen i januari.
Åter till verkligheten och det är hög tid att inleda veckans V64 med lite InförSnack!

Avd 1) Ett lopp som faktiskt håller riktigt bra klass. Jag har dessutom hittat en bra spik, tycker jag själv i alla fall. Stall Goop selar från innerspåret ut 1 Global Limousine. Hästen är riktigt startsnabb och bör utan problem kunna bibehålla ledningen. Han har ett flertal galopper i raden vilket oroar en del, men kapacitetsmässigt är han övriga överlägsen och jag litar på att Björn tillvaratar chansen på bästa sätt. Jag spikar: 1 Global Limousine (40%)

Avd 2 Robert Bergh besöker Solvalla och har med sig en häst som ser ut att vara av det rätta virket, 9 Scouby Djob. Det är inte helt omöjligt att det här rör sig om en undantagshäst men motståndet han så här långt ställts emot har inte varit av det vassare slaget. Jag går emot den troliga storfavoriten och spikar 6 Nantucket med Örjan Kihlström. Stefan Hultman tränar och från springspår tror jag Örjan tidigt hittar till ledningen. Lugnt tempo första varvet, för att sedan öka farten succesivt, så tror jag loppet gestaltar sig och då tror jag inte Bergh eller någon annan hinner på honom. Jag spikar: 6 Nantucket(45%)

Avd 3) Här vill jag lyfta fram en riktig rensare, 5 Invento Vita. Det är ingen segermaskin men en riktig startkatapult. Ledningen bör han ta utan dramatik, därefter hoppas jag han släpper till 6 Pronto Ribb. Med lucka till slut avslutar han vasst i nuvarande form och jag tror han vinner, om loppscenariot jag målat upp blir verklighet. Utgång på 5 Invento Vita! 6 Pronto Ribb har bra segerchans om han lyckas hålla min outsider instängd hela vägen. 4 Champ Lover inledde i dödens senast men övertog sedan spets och gav sig motvilligt, form. 3 Linus Sisu spurtade hiskligt fort näst senast. Satt sist in på upploppet men rundade korvkiosken och hann fram på linjen, sämre senast dock. Streckar även 11 From Below och 12 Hasard Ribb p g a att Erik respektive Björn sköter tömföringen. Jag streckar och rankar enligt följande: 5 Invento Vita, 6 Pronto Ribb, 4 Champ Lover, 3 Linus Sisu, 11 From Below, 12 Hasard Ribb

Avd 4) 1 Daniela Aria är snabb ut och från ledningen är det hästen att slå. Utgång på 1 Daniela Aria! 2 Nica Frontline är även hon rask den första biten och här luktar det rygg ledaren, farlig med lucka. 3 Colldina Clip gick fortast av alla över upploppet senast tillsammans med vinnaren av loppet, Recos Lady. Erik upp igen och blir giftig om formen är intakt. 7 Popover Hanover riskerar hamna på vingel men skulle Fredde B Larsson pricka ordentligt från springspåret kan han överraska de invändiga ekipagen. Av strecklistan att döma är det svårt att tro någon såg loppet som 13 Jagmi var ute i senast. Det vanns av Bobtail men fast, med vad som såg ut att vara vinnarkrafter satt Jagmi. Passas noga läget till trots. Jag streckar och rankar enligt följande: 1 Daniela Aria, 2 Nica Frontline, 3 Colldina Clip, 7 Popover Hanover, 13 Jagmi

Avd 5) Kvällens mest svårlösta lopp. Ständigt överbetrodda 6 Maxwell Mayday ser återigen ut att bli storis, jag fattar ingenting. Kommer med på läge och kusk men minsta lilla tryvk på vägen tror jag han viker ner sig. Det kan vara dags för 11 Traveling Man med Örjan. Tror han kommer igenom fint och får en bra position mitt i fältet. 9 Iveri L B vurmar man för i stallet, såg fin ut senast. 8 B W T Warrior, bäst av dom där framme men knepigt utgångsläge. 14 Victory Sund kan med lite tur vara framme hos täten i tidigt skede av loppet. 12 Magellan Bay blev struken som netrodd senast, laddat batterierna och trivs med Daniel. 1 B W T Driver känns tidig men hur ska kusken lyckas med att leda volten och dessutom komma iväg på ett bra sätt!? 10 Action Fly har så mycket form han kan ha. Lopp på rulle och skrällen kan vara ett faktum. 4 Västerbo Duval är segervan men har han återfunnit formen? Jag streckar ocj rankar enligt följande: 11 Traveling Man, 9 Iveri L B, 8 B W T Warrior, 14 Victory Sund, 12 Magellan Bay, 1 B W T Driver, 10 Action Fly, 4 Västerbo Duval, 6 Maxwell Mayday

Avd 6) Öppet lopp där flera kanoner saknar lopp i kroppen. Första strecket faller på 3 Staro Cold Carat. Tror han tidigt sitter i ledningen men formen är fortfarande ett frågetecken. 6 Min Narkissos presterar ojämnt men har mött tuffare gäng än detta på slutet. 9 Dude Kemp behöver inte prestera på topp för att runda dom här kamraterna. 1 Taylor Made blir överstreckad men var inekligen bra då han vann senast. 7 Zoccer Mickey är bättre än någonsin, form slår klass!? 10 Jos Cortina får attackera bakifrån, speedar snabbt! 2 Master Växus på grundkapacitet.
Jag streckar och rankar enligt följande: 3 Staro Cold Carat, 6 Min Narkissos, 9 Dude Kemp, 1 Taylor Made, 7 Zoccer Mickey, 10 Jos Cortina, 2 Master Växus

Systemförslag:
(Jag reducerar mitt system med kraven att MINST EN A-häst måste vinna samt att MAX EN C-häst får vinna. Ramen är på 1890 rader och reduceras med ovanstående krav med 78% till att omfatta 416 rader. Systemet skrivs ut på 5 kuponger.)

1) 1 Global Limousine
2) 6 Nantucket
3) A= 5 B= 6 4 3 C= 11 12
4) A= 1 B= 2 3 7 13
5) B= 11 9 8 14 C= 12 1 10 4 6
6) B= 3 6 9 1 C= 7 10 2

Jag ber som vanligt att få avsluta med att önska alla ett stort, Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar