torsdag 11 februari 2010

V75-finaler Solvalla 13/2

Morsning,
Jag blir tokig på mina arbetstider, men jobbar man skift så gör man! (När ska man få rättmätig kompensation i lönekuvertet för detta då, jag bara undrar!?) Hade det inte varit för att jag jobbar på lördag hade jag givetvis besökt Solvalla. Förhoppningsvis ska man väl hinna med ett onsdags-besök i alla fall innan Elitlopps-helgen är kommen. Finaler är alltid roliga att ta sig an. Förr om åren var det oftast rena favoritkavalkaderna, men på senare år tycker jag skrällarna fått mer utrymme på prispallen. Vi får se hur det blir den här gången. Vädret ser i nuläget ut att vara på banarbetarnas sida och således bör balansen vara valfri på lördag. Nog snackat, InförSnack!

Avd 1) Tuffare motstånd den här gången men med den form och kämpaglöd 2 Bachelores Dream visat på slutet rankar jag henne etta. Hon kan öppna riktigt vasst och jag är inte helt främmande för att det kan bli spets runt om. Går dock från alla positioner. 9 Quantum Winner kan komma igenom bra från start. Går bra över alla distanser och har toppform. 10 Nice And A Star ser återigen ut att inte bli hårt betrodd, konstigt. Har ju avgjort lätt vid segrarna och lär få sin smygare härifrån. 3 Ladies Man får återigen Kontio i sulkyn. Var målfotoslagen på Bergsåker av Bachelores Dream. Fick det bättre loppet av dom två men var ändå mycket bra själv. 5 Ravello lät det mycket uppåt på förra lördagen, revansch nu? Bra läge och mästarnas mästarkusk i vagnen. 12 Prince L har läget emot sig men gör det bra varje gång, kräver tempo den här gången. 8 M T Devil har så mycket av toppform att det rinner ur öronen på honom. Uruselt läge från start men fixar Kajan biffen kan han speeda ner samtliga till slut, ostreckad! 7 Katjing riskerar hamna i dödens. Undviks detta är han bra nog att vinna.
Jag streckar och rankar enligt följande: 2 9 10 3 5 12 8 7

Avd 2) Ett klurigt högklassigt stolopp. Favoriten 3 Regine D´Inverne var ingen märklig syn senast, varför vet jag faktiskt inte. Stapplade i mål efter att ha avslutat sista 500 m på dryga 1,18. 10 Reality Pride är i stället mitt drag i loppet. Kördes passivt senast, månne hade man det här loppet i tankarna!? Blir det lustempo från start tror jag Veijo styr på och sätter sig nöjd i dödens som vid segern på Axevalla. 9 Carmenere hakade på duktigt bakom Bobtail senast och visade att formen är konserverad. Lennartsson får förtroendet den här gången vilket i alla fall inte innebär något negativt. 1 Nassau Town avslutade rykande till andraplatsen i det lopp som vanns av Reality Pride på Axevalla, där för övrigt Carmenere slutade trea. Här blir det troligen spets och släpp. Med lucka till slut och lika rapp spurt denna gång blir hon giftig sista 200 m. 14 Vanessa Du Ling skulle normalt sett rankats etta men hon har varit ifrån ett tag och presterade inte på topp i sin senaste start. 7 Gossip´s Queen har inte startat med volt på två år men känslan säger att hon ska kunna lägga i väg rejält om kusken prickar hyggligt, rysare. 4 Quantum Kalypso mötte bl a Ridgehead Cahore i lördags och fick en spårsnål resa. Gick i mål med krafter sparade och avslutningen till tredjeplatsen var bra. 8 Rouge har läge för att smyga i det längsta, smygform.
Jag streckar och rankar enligt följande: 10 9 1 3 14 7 4 8

Avd 3) Här målar jag upp ett tänkbart scenario av hur det här loppet blir kört: 5 Acclaim laddas för ledningen men släpper till 6 Copper Beech. 8 Bobtail laddas inte men kommer tidigt fram i dödens. Försöker hålla nere tempot men Copper Beech har hetsat upp sig efter laddningen från start och tempot blir fortsatt högt. Global Investment ryggar Acclaim i starten och kommer igenom fint. Får andra par utvändigt, i rygg på Bobtail. Upploppet ner utgörs en vild strid med tre ekipage inblandade. En heroiskt kämpande Bobtail utmanas av den som liftat med i rygg hela loppet, Global Investment. Acclaim har hittat luckan en bit in på upploppet då övriga fältet inte kan hänga med. Resten får ni lista ut själva!
Jag streckar och rankar enligt följande: 11 8 5

Avd 4) Mycket fin final för Klass II. Ledningen tar 3 Romeo Fame. Kusken kommer välja att svara den positionen då hästen går klart bäst därifrån. Jag tror att 4 Night Lie Star tidigt sitter i dödens och han blir inte lätt att stå emot för ledaren. 5 Caballion imponerade oerhört vid V75-vinsten som togs genom att första kurvan travades i tredjespår och resten av loppet i dödens. Fint genrep inför det här på Gävle dessutom och jag hoppas Fredrik B hittar en fin position åt honom. Jag tror han avgör med en längd över upploppet. Största hotet kommer från 8 Houston Star som joggade ifrån sina konkurrenter senast på Åby efter en smörresa. Hästen såg helt oberörd ut och även om det blir mission impossible för Adielsson att ge sin springare en lika fin resa den här gången tror jag han har bra chans, åtminstone till att nå en plats bland de tre. För vinner det gör min spik!
Jag streckar endast: 5 Caballion

Avd 5) Omgångens klenaste lopp men vi återfinner här den säkraste spiken! 2 Elvira E bör inte förlora det här om galoppen håller sig på behörigt avstånd. Egentligen är det ett billigt lopp att gardera i. Jag tror nämligen bara att två andra hästar är med och gör upp om segern om nu favoriten på något sätt kommer bort. Hästarna jag syftar på är 15 Speedy Brodda och 10 Late Speed.
Jag streckar endast: 2 Elvira E

Avd 6) I bronsdivisionens final hittar vi så mitt tredje förslag till singelstreck, i rad! 5 Manhattan D K gör det hur bra som helst hela tiden och här dundrar han till spets per omgående. Men!!! Den här gången är det medeldistans på programmet och släpper inte Adielsson ifrån sig taktpinnen till 6 Ridgehead Cahore, ja då tror jag ingen av dom tar sig till mål. Jag tror Erik släpper och kallt räknar med att Johnny ska köra undan a´la Ludde för att ge honom chansen på upploppet. Den chansen tror jag inte hästen är duglig nog att ta till vara på utan slutar tvåa bakom en blivande "guldare", Ridgehaed Cahore!
Jag streckar endast: 6 Ridgehead Cahore

Avd 7) 10 Einar Celeber bör kunna få en fin resa av Erik och då flera av de värsta konkurrenterna haft otur i spårlottningen väljer jag att ranka honom etta på det. Vem som till syven och sist sitter i ledningen är inte lätt att räkna ut. 1 Roberto tar den om han vill men släpper så fort någon lämplig kandidat dyker upp och ställer frågan. Utanför radar startkatapulterna upp sig. 2 Prima Stella är inte oäven första biten, 3 Paper Moon rasslar iväg bra, 4 Nick Nock gasar snabbt om han håller sig på benen, 5 Jos Cortina är snabb även han men söker nog mest en hygglig position, 6 Quantum Joyride är kvickast av alla men laddas hon verkligen över den här distansen mot det här motståndet!? 7 Sir Remington är nog den som till slut sitter i ledningen. Men öppningen riskerar sitta i benen på dom inblandade. 8 Caddie Comet har kommit snabbt upp i klasserna, jag tror dock han klarar av att bära pengarna ett tag till. Tål dessutom stygga resor. 11 Brian Key kan få en fin ryggresa och spara speeden till sista 150 m. 12 Omega Boko har ett läge som talar för felfri avgång. Är definitivt en av dom i loppet med högst kapacitet.
Jag streckar och rankar enligt följande: 10 8 7 12 11 1

V75-förslag Solvalla 13/2

1) 2, 9, 10, 3, 5, 12, 8, 7
2) 10, 9, 1, 3, 14, 7, 4, 8
3) 11, 8, 5
4) 5 Caballion
5) 2 Elvira E
6) 6 Ridgehead Cahore
7) 10, 8, 7, 12, 11, 1

Systemet omfattar 1152 rader och kostar 576 kr att investera i. Jag ber som vanligt att få önska er alla ett stort, Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar