tisdag 9 februari 2010

V64 Solvalla 10/2

Tjenixen,
Till att börja med ska jag be om ursäkt för den uteblivna genomgången av helgens V75:a. Jag befann mig i det underbara landet Norge, tillsammans med några ur spelbolaget "Vi Vinnare". Tiden räckte helt enkelt inte till.
Hoppas ni noterade rankingen förra onsdagen, inte illa va!? Det blev inga större pengar utbetalda men ack så rätt ute jag var. Nica Frontline rankades tvåa och delade ut hela 20 gånger insatsen som vinnare, tur man lirade!!!
Hög tid att att lägga dessa gamla meriter bakom sig och vi gör det med hjälp av lite InförSnack!

Avd 1) Många hästar i detta lopp som är på retur. Jag fortsätter tjata om 1 Que Pasa som jag tycker ser bättre ut än någonsin. Galoppen senast kom då Hanné försökte ladda från innern i hopp om att hålla upp ledningen. Det klarade hästen inte riktigt av och den här gången tror jag Hanné tar en safety-start. Bara nio hästar med i loppet vilket innebär att risken för att bli fast invändigt är minimal. Han spetsade dock från fjärdespår bakom bilen i en 1,10-öppning på Romme i våras så helt borta ur diskussionen lär det väl inte vara att han trots allt väljer att ladda. 9 Iveri L B är ytterligare en som ser bra ut för dagen. Senast reparerade han en galopp på ett imponerande sätt. Den här gången sitter Örjan upp och en vilsam resa med vass avslutning är att vänta. 7 Scargel återkommer efter hovböld och vila och är nog inte vässad något speciellt, men vi känner till hans kapacitet och han blir att räkna med direkt i comebacken. Jag nöjer mig med dessa tre streck. Följande hårt betrodda tar jag helt sonika bort: 6 Tiffany Brodda stöter på hingstar och tuffare motstånd än på slutet, 5 Grilljanne har toppform men segrarna har tagits i klena gäng, 2 T X Zoogood tror jag inte räcker, 4 Lage vinner inte på Solvalla med Olle i jollen.
Jag streckar och rankar enligt följande: 1 Que Pasa, 9 Iveri L B, 7 Scargel

Avd 2) Vi behövde inte vänta länge på att första spiken skulle dyka upp! 2 Pronto Ribb är i det närmaste skyldig att vinna det här loppet. Som jag ser det är det endast sjukdom eller en galopp a´la grande som ska kunna sätta käppar i hjulet för Kontio och hans springare.
Jag spikar: 2 Pronto Ribb

Avd 3) Ett lopp för nyblivna treåringar. Jag tror vi kommer få se åtminstone en blivande årgångstopp i och med detta. Jag syftar i första hand på 3 Bolgheri med Örjan Kihlström i vagnen. Hästen har imponerat på mig i sina första starter. Han har så här långt inte varit helt att lita på, ett par galopper har smugit sig in men notera att han detta till trots på sina fem starter aldrig missat pallen. Han har till och med vunnit lopp som innehållit galopp. Det ser ut att vara en häst av bästa märke. Bara han inte blir övertänd så här i årsdebuten och ödslar med krafterna unterwegs så tror jag Örjan måttar in segermarginalen till huvud-hals. Tuffast motstånd är att vänta från den alltjämt obesegrade 4 Famous Fayline och läckre 6 Tryptophan Ås. Men jag tycker mig ändå ana viss klasskillnad!
Jag spikar: 3 Bolgheri

Avd 4) Ett riktigt skitlopp om man ska vara ärlig, tyvärr måste det ju utses en vinnare även i ett lopp som detta, så det är väl bara att ta tag i analysen. 6 Domain Sign var senast ute mot betydligt tuffare motståndare än han ställs emot denna gång. Även den gången hade han springspår och han spetsade utan problem. Släppte strax därefter ledningen till Zeus Boko. Då mållinjen passerades var de tre första ekipagen (Tom Selleck, det tredje) i linje med varandra och det kunde med lite tur varit en etta som prytt resultatraden i stället för en tredjeplats. Från spets blir 6 Domain Sign mycket farlig denna gång. 2 Nordic Beauty har varit ifrån under några veckor men visade dessförinnan finfin form. Vid andraplatsen på Mantorp 21/12 avslutade hon rykande efter att ha suttit som sista häst in på upploppet. 5 Cocktail Rolls avslutade vasst vid sina båda segrar. Riskerar tappa från start men om inte avsaknaden av lopp i kroppen lyser igenom ses hon med bra chans att fälla samtliga med sin långspurt. 11 Baron Sund vann på ett mycket bra sätt då han senast gästade Solvalla. Den gången var det spets hela vägen. Andra förutsättningar nu med knivigare utgångsläge. Kan räcka på klass. 14 Maxwell Mayday har faktiskt visat sig vara en något bättre häst än jag trodde inledningsvis. Den här gången bör det dock bli svårt att hinna runda samtliga men osvuret är bäst. 13 Lill Egon tillhör definitivt en av de mest kapabla i fältet men efter att ha genomlidit en hjärtmuskelinflammation har han inte riktigt hittat tillbaka till sitt rätta jag. Kommer med på gamla meriter och kusk+läge. 8 Danley är en rätt så kapabel häst men presterar ojämnt. Har han vaknat på rätt sida kan det gå vägen. 10 Amaretto Zon är i grunden en rätt hygglig häst. Jag tillmäter honom inte någon större segerchans men då han endast är streckad på 2 % anser jag det motiverat att ta med honom. 9 Twins Vilda har många galopper på slutet. De dagar hon tävlar på topp har hon dock en vass speed att tillgå och den biter fin i ett sådant här gäng.
Jag streckar och rankar enligt följande: 6 Domain Sign, 2 Nordic Beauty, 5 Cocktail Rolls, 11 Baron Sund, 14 Maxwell Mayday, 13 Lill Egon, 8 Danley, 10 Amaretto Zon, 9 Twins Vilda

Avd 5) 3 Poppy blir storfavorit i detta stolopp som håller bra klass. Hon är ingen tiger sista biten och jag väljer att spika emot! 4 Global Jewel heter mitt drag i loppet. Perfekt utgångsläge den här gången och tar hon inte till galoppen i startögonblicket tror jag hon blir släppt till spets, om hon inte rentav tar den för egen maskin. 1 Double Pearl är den som eventuellt kan utmana om ledningen men då det saknas lopp i kroppen tror jag Kaj Widell är villig att släppa. Notera också att Double Pearl´s samtliga segrar tagits då hon tävlat barfota runt om, tveksamt om den balansen går att tävla med imorgon på Solvalla.
Jag spikar: 4 Global Jewel

Avd 6) Ett öppet långlopp avslutar omgången. 9 Quartermaster bör vara så nära toppformen det går att komma nu, stark och rejäl. 7 Moga Kannibalen är mitt spetsbud och väl där är han hästen att slå. 3 Alvena Nonstop har hittat en hysterisk formtopp mitt i vargavintern och trivs ypperligt över den långa distansen. 13 Bill Boing kan komma fint igenom från start om Björn prickar perfekt. 4 Unix Brodde gör det bra hela tiden och formen är på topp. 10 I Saw You är en tuffing då han är i form. 11 Loaded är på väg att hitta tillbaka till sitt forna kunnande. 15 Two Oceans är mycket bra i sina ljusa stunder och även han är här ute över favoritdistansen. 3 Hot Pot gjorde ett hyggligt lopp senast. Har kunnandet.
Jag streckar och rankar enligt följande: 9 Quartermaster, 7 Moga Kannibalen, 3 Alvena Nonstop, 13 Bill Boing, 4 Unix Brodde, 10 I Saw You, 11 Loaded, 15 Two Oceans, Hot Pot

Systemförslag V64 10/2:

1) 1, 9, 7
2) 2 Pronto Ribb
3) 3 Bolgheri
4) 6, 2, 5, 11, 14, 13, 8, 10, 9
5) 4 Global Jewel
6) 9, 7, 3, 13, 4, 10, 11, 15, 3

Systemet är på 243 rader och jag både hoppas och tror det räcker för att hämta ut en ansenlig summa pengar! Jag ber som vanligt att få önska er alla ett stort, Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar