fredag 2 november 2012

V75 med Breeders`Crown 3/11 Eskilstuna

Howdy!

Ibland går det bara inte! Det fick jag ett bevis på i onsdags på Solvalla. Mäktade endast med 2 rätt på V86... Det är bedrövligt, jag vet! Men så är det emellanåt, eller ganska ofta faktiskt. Tur man får möjligheten att revanschera sig tämligen fort.

Veckans V75:a är framför allt en sportslig höjdare med finaler i Breeders`Crown. Vad utdelningen beträffar tror jag inte den blir särskilt hög då vi i flera avdelningar ser stora starka favoriter. Jag tror inte vi behöver leta långt ner i strecklistorna för att hitta vinnarna, med något möjligt undantag. Dock kommer jag försöka sätta samman ett system innehållande ett antal skrällar, utifall! Det är ju trots allt de stora pengarna man vill åt.

Hade gärna besökt Sundbyholmstravet till helgen om inte jobbet krävt min fulla uppmärksamhet. Jag får nöja mig med lopparkivet senare under kvällen i stället, det funkar det också.

Dags att börja loppgenomgången, avdelning för avdelning som brukligt är.

Håll tillgodo!

V75-1) Det känns inte lätt att fälla favoriten 1 Noble Knight. Inför semifinalen trodde jag han var på retur men blev motbevisad. Sannolikheten är stor att det är spets och slut på storfavoriten, men... Jag antar han kommer vara streckad på ca 80 % när spelet stängs medans en så pass bra häst som t ex 11 Cool Style ser ut att i det närmaste bli ostreckad. Säsongen sjunger på sista versen och det är inte helt ovanligt att det skräller den här tiden på året då många hästar börjar bli slitna efter det myckna tävlandet. Med andra ord garderar jag rätt så rejält redan i den inledande avdelningen. 3 A. Hannibal blir att räkna med om han skulle lyckas snuva favoriten på ledningen. Det är föga troligt att så blir fallet men Åke Lindblom lär göra ett allvarligt försök, var så säkra. 2 Santiago Wibb har kommit igång ordentligt och ser ut att vara inne i en rejäl utvecklingsfas. 4 Increased Workload har varit lite av en besvikelse med tanke på hur det lät från stall Melander tidigare i år. Det här var hästen som kunde bli den nya Scarlet Knight, den uppfattningen fick i alla fall jag. Blir det bra bana och vi slipper nederbörd vågar jag dock inte avskriva honom från segerdiskussionerna. Min personliga favorit, 12 State Of Liberty kommer givetvis också med på kupongen. Med ett bra utgångsläge hade jag trott en hel del på honom, nu däremot krävs all tur i världen samt en maxprestation för att det ska gå vägen.

V75-2) Jag tror 1 Metior Easy håller ledningen och det är anledningen till att jag rankar henne etta. 3 Fascination har ju annars imponerat något oerhört på slutet men jag är rädd att hon den här gången får finna sig i att göra grovjobbet utvändigt om ledarinnan. 4 Mousse avslutade mycket vasst senast och den här gången har hon fått ett fint utgångsläge. 5 Penny Garline flög fram sista 200 på Solvalla i semifinalen och plockade många meter på Fascination in mot mål. Låt vara att den senare kanske slog av något på takten sista biten men spurten från den amatörtränade Hagmyrenhästen var hursomhelst grym. Förstärks dessutom i sulkyn till den här starten av Ulf Ohlsson. 2 My Golden gör aldrig ett dåligt lopp och har härdats i tuffa årgångslopp under hela säsongen.

V75-3) 4 I Won´t Dance skrev jag upp som "nästa-gångare" efter senast. Kan få svårt att nå ledningen då Lavec Kronos har spår innanför och jag vågar inte singelstrecka vilket var min första tanke. 2 Friction verkar inte veta innebörden av uttrycket "formtapp". Hästen har presterat på topp så länge att man vid det här laget undrar om det rör sig om en kronisk formtopp. 9 Monster Drive känns intressant med ett passande smygläge. Med tempo på loppet, vilket det bör bli, och med en ryggresa kan han mycket väl speeda förbi övriga och vara först då mållinjen passeras.

V75-4) Ett riktigt fint finalfält drabbas samman här. Det är de fyraåriga stona som ska göra upp om ära och berömmelse. Jag tvekar dock inte att ta ställning för favoriten 2 Vincennes. Tidig ledning är att vänta och även om hästar som 3 Mermaid Ås, 1 Askens Valencia, 5 Red Red Red och 9 Chat Chip m fl finns med i startlistan har jag svårt se någon betvinga favoriten om hon kommer till front.

V75-5) Dags för lärlingarna att tampas mot varandra. Det är svårt sätta in 2 Jean Pierre Corner i loppet då han inte startat i Sverige tidigare. 16 segrar på 24 starter säger dock en hel del om vad det är för typ av häst det handlar om. Skallen bör det i alla fall inte vara något fel på. Det som oroar är startmetoden plus kusken som jag inte heller känner mycket till. 12 Oleander har hittat nya växlar i regi Marcus Savin. Ställer inte det snäva startspåret till det blir han svår att stå emot för övriga. 13 Chip Dealer har hittat en riktig formtopp. Senast gick han som ett skållat troll efter att ha fått en trött häst i knät 500 kvar. Upploppet ned avverkades i överljudsfart och med en ryggresa till 200 kvar kan det bara smälla till. 14 Jackal Face står lite byngligt till med dubbla tillägg men rapporterna går i dur och han är van tuffast tänkbara motstånd.

V75-6) Första känslan var att spika 1 Panne De Moteur då jag tyckte det stod spets och slut i programmet. Sedan började jag vackla i min analys och såg spöken i form av 4 Disco A.E och 5 Global Noble hota i kampen om ledningen. Hur många gånger har man inte stått där med skägget i brevlådan och hävdat att hade jag bara gjort som jag först tänkt så... Sagt och gjort, jag väljer att återgå till min ursprungliga tanke och singelstreckar storloppens mästare, Örjan Kihlström med 1 Panne De Moteur.

V75-7) Jag var inget stort fan av 3 Macho Gossip då denne var i Håkan "Hockey" Eriksson´s regi. Något har dock hänt med hästen sedan han hamnat hos Åke Lindblom. Senast på Romme såg han bättre ut än någonsin. Snabbstartade till ledningen och drog i hårt tempo. I utgången av sista sväng packade "Guldtanden" fältet något och när han bad om det lilla extra från sin springare lämnade han övriga fältet bakom sig på behörigt avstånd, han ser helläcker ut för dagen. Hade han haft spår innanför 2 Main Kronos hade jag nog spikat då han med stor sannolikhet åter roffat åt sig ledningen, nu lär det kosta att nå samma position men jag tror oavsett han plockar Svanstedt´s till slut. En annan som imponerade senast var 7 Avalon Spider som gick hysteriskt fort sista 300 på Åby. Har han tur och hittar ner i vettigt slagläge kan han bli svår att svara till slut när Malmqvist styr på.

Systemförslag V75 (720 rader = 360 kr)

V75-1) 1-3-2-4-11-12
V75-2) 1-3-4-5-2
V75-3) 4-2-9
V75-4) 2 Vincennes
V75-5) 2-12-13-14
V75-6) 1 Panne De Moteur
V75-7) 3-7

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar