torsdag 8 november 2012

V75 Halmstad 10/11

Howdy!

Det blev tyvärr inga vinster på Solvalla i onsdags. Det kändes dock ändå som ett fall framåt formmässigt.
Lördagen erbjuder som vanligt spel på V75 och den här gången är det Halmstad som står värd för kalaset. Omgången ser minst sagt knepig ut och det kan säkert smälla lite här och var. Inga märkvärdiga lopp men ur spelsynpunkt ser det mycket intressant och spännande ut.

VM i V75 går vidare och nu är det fullt fokus som gäller för att placeringen inte skall bli av det mer pinsamma slaget. Ett rätt blev det föregående vecka och nu krävs rejäl bättring resterande omgångar.

Jag går igenom V75 genom att avhandla avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V75-1) Favoriten 5 Balticas Yahoo har fått ett perfekt läge bakom bilen. Hästen har inte startat på ett tag vilket jag tror kan vara positivt för den här något sköra krabaten. Han har endast förlorat i sex felfria lopp och då motståndet känns något klenare än det han vant sig vid tror jag på ytterligare en seger. Han står för klassen i gänget och även om han får svårt att hitta till ledningen tror jag han plockar ner övriga till slut. Främsta utmanarna är 9 Oleander och 8 Credit Fayline. Spetsstriden tror jag kommer stå mellan 1 Dragon Tooma, 3 Burning Line Gral, 4 Bonnies Maggie och 6 Democrat. Risken finns att det inledningsvis blir hård kubbning om fronten vilket talar ännu mer för favoriten.

V75-2) I den andra avdelningen ser vi ännu en bra favorit i form av 7 Just Magic. Läget oroar en aning då han inte ser ut att vara av den explosiva sorten från start. Oavsett löpningsförlopp ska dock den här tanksen ses med chans. Min spetshäst startar även den från springspår, 6 Kazire De Bob. Emellanåt har han lite problem med sin aktion men skulle ledningen nås blir han mycket svårslagen.
*Tillägg fredag* Jag lägger till ytterligare en häst, nämligen 9 Picasso som jag spikade senast den var ute på V75. Favoriten 3 Pere Palema ratar jag fortfarande. Tycker han varit ute mot betydligt enklare hästar än han ställs mot den här gången och jag vill se mer innan jag betalar för han som favorit.

V75-3) Ett av de sämsta gulddivisionsloppen vi sett inom V75 så här långt i år enligt mig. Jag tror klart mest på 10 Timetosaygoodbye, läget till trots. Hästen har toppform och att han kan speeda fort över ett upplopp vet vi sedan tidigare. Grundkapacitetsmässigt överträffas han dock vida av 4 Lavec Kronos. Skulle formen infunnit sig hos Luddes springare bör det vara spets och slut. 3 Rutger Raket har haft fin form en längre tid. Jag har lite svårt se honom vinna i guld normalt sett men som jag skrev håller det här loppet ingen vidare klass och därmed skulle det kunna sluta med seger, inte minst då utgångsläget är smarrigt värre. Jag strecka ytterligare två ekipage. 11 Baht Launcher blir att räkna med om tempot skulle bli högt uppskruvat. 7 Neo Holmsminde måste ha lite tur för att undvika vingel från det här läget. Skulle han få en bra position kan han mycket väl avgöra den sista biten.
*Tillägg fredag* Jag lägger till 2 Calamara Donna på systemet då hon, enligt min loppanalys med stor sannolikhet är den som får rygg ledaren (läs Lavec Kronos). Med Ludde i spets brukar luckan alltid uppenbara sig på upploppet.

V75-4) Sannolikheten för att det är spets och slut på favoriten 6 Prey Frontline måste ses som stor. Jag väljer ändå att gardera då jag misstänker han i slutändan kommer bli överstreckad samtidigt som några av konkurrenterna blir väl lite betrodda. 2 Kung Fu Face har gjort det mycket bra på slutet och ser ut att vara under fortsatt utveckling. 12 King Creole E.P är en segervan herre från stall Westergård. Läget är inte av det roligare slaget men det är en mycket fin häst i absolut toppform. 10 Sem Jafet är en klassig sort som trivs bra på distansen. Läget behöver inte heller vara helt fel. 3 Supreme Bore har jag alltid haft ett gott öga till och som storskräll kommer han med på systemet. 9 Omaha är stark och rejäl. Om det körs lite för fort där framme bjuds Flemming in i matchen.

V75-5) Det kan tyckas märkligt att jag väljer att spika i ett lopp för treåriga ston men det intrycket 7 Gyllenberg ger gör att jag inte kan se henne förlora det här. Det är en riktigt läcker madame som jag tror Westholm kan få mycket trevligt tillsammans med under nästa år.

V75-6) Jag har bara sett 4 Broadway Legs vid ett tillfälle. Det var vid tredjeplatsen på Åby i augusti. Hästen gjorde då ett bra lopp efter att inledningsvis legat på hårt utvändigt om ledaren. Övertog spets varvet kvar men fick se sig slagen en kort bit före mål. Höll ändå bra och har nu fått ett passande utgångsläge. Jag tror hästen kan öppna riktigt snabbt och det är inte omöjligt att det kan bli ledningen. 6 Tion Medon Sisu är kanske bästa hästen i loppet men frågan är var han hamnar då startrusningen lagt sig!? Skulle det bli en utdragen körning mellan Broadway Legs och 3 Vinnalt Herkule kan han visa sig starkast till slut.
*Tillägg fredag* I början av veckan var jag inne på att 3 Vinnalt Herkule var en tänkbar vinnare. Den uppfattningen har jag reviderat och jag tar bort honom från systemet. Tror helt enkelt han möter för bra hästar. Över 1640 m hade han däremot känts betydligt mer aktuell. Hade även streckat 5 Gigant Slugger men även han förlorar sin plats på min lapp. Han har sett lite väl seg ut på slutet och nog för att han skulle rensa bra men det känns som ett lyxstreck då jag inte längre har någon känsla för honom. 1 Victoria Fame går också bort. Den här hade jag dock väldigt gärna betalat för men systemet blir för dyrt. Tror inte hon lyckas försvara ledningen och är då utlämnad till Fru Fortuna.

V75-7) Jag tycker mig ana formtapp på stall Melanders hästar och då favoriten 1 True Advantage dragit ett för henne lurigt startspår väljer jag att utelämna henne från systemet. Jag förordar i stället streck för 9 Global Kitten som ju via en virvlande avslutning senast la beslag på SM-titeln. 10 Premance Simoni imponerade vid segern på Åby tidigare i höstas om än i ett lopp där motståndet var betydligt klenare än det hon den här gången ställs emot. Toppformen har åter infunnit sig hos 8 K.L.M. Prelong och trots ett knepigt läge bakom bilen vill jag ogärna utelämna henne från systemet då hon inte lär bli särskilt hårt betrodd. En rolig skräll att försöka jobba in i den avslutande avdelningen.
*Tillägg fredag* Här lägger jag till 6 Mathilde Tröjborg som det låter uppåt på. Vid sunda vätskor ska hon ha mycket bra chans att vinna.

Systemförslag V75 (864 rader = 432 kr)

V75-1) 5 Balticas Yahoo
V75-2) 7-6-9
V75-3) 10-4-3-11-7-2
V75-4) 6-2-12-10-3-9
V75-5) 7 Gyllenberg
V75-6) 4-6
V75-7) 9-10-8-6

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar