onsdag 14 november 2012

V86 Solvalla 14/11

Howdy!

Onsdag igen och Solvalladags. Det är en knepig omgång vi har att sätta tänderna i och jag blir inte förvånad om utdelningen drar iväg rejält.
På lördag är det även V75 på Solvalla och normalt sett hade jag då givetvis varit på plats. Den här helgen besöker vi dock Småland och mitt kära Hultsfred för barndop och lite "släktträff". Det ska väl, som brukligt är, även hinnas med ett onormalt stort rödvinsintag tillsammans med svärfar!

Klockan är mycket och jag är trött. Med andra ord är det hög tid att påbörja loppgenomgången, avdelning för avdelning, som vanligt!

Håll tillgodo!

V86-1) Jag inleder med tre streck. Stor risk att det åtminstone är ett för mycket. Favoriten 7 Tidied Accelerator tillmäts god chans att vinna men då Melanders stallform är på nedåtgång garderar jag. 2 Carlos Lightning gör emellanåt bort sig med galopp men vad kapaciteten beträffar räcker den för att besegra tuffare motståndare än de han ställs mot den här gången. Tredje strecket till 3 Gordonia Dag. Jag tror han hittar till ledningen för att sedan släppa den ifrån sig. Satt senast fast med till synes gott om sparade krafter. Han trivs som allra bäst den mörka tiden av året. Viss risk för att åldern hunnit ikapp dock.

V86-2) 11 Frankie Ale är bara tre år och ställs mot äldre konkurrenter. Insatsen senast var av bästa märke och han blir svårslagen. Jag garderar trots allt den stora favoriten. I första hand gör jag det med 12 Starson som om inte spåret ställer till det bör kunna utmana om segern. 13 Miss Marke är snabb ur startgroparna, har visat fart som duger och är ett roligt skrällbud. 5 Vertical Speed får för första gången Björn Goop i sulkyn. Vid otaliga tillfällen har vi bevittnat vilken effekt det kan ha på en häst. Det är ingen ovanlighet att det skräller rejält i lopp av den här karaktären varvid jag tar med 3 Just A Dream som dagen till ära förstärks med Torbjörn Jansson.

V86-3) Tre hästar höjer sig gentemot övriga som jag ser det. 6 Sophias Blush har chans att nå ledningen och från den positionen blir hon svårslagen varför jag väljer att singelstrecka henne. Garderar ni tar ni i första hand med 4 My Golden som gör det bra varje gång och har stångats mot årgångstopparna i stort sett hela säsongen, 2 Berlock fick ett chansartat utgångsläge sedan hon blivit nerstruken till innerspåret. Kan knappast försvara ledningen men spurtar storstilat varje gång och löser det sig till slut är hon med dom på linjen.

V86-4) Tre varv ska springas och styrkan kommer fälla avgörandet till slut. Jag tror det kan vara dags för 15 Natural Wonder att få sätta pricken över i:et men vågar inte singelstrecka med utgångsläget i åtanke. 2 Spike De Rabotiere imponerade så smått vid vinsten. Gör han om den prestationen blir han svår att plocka ner. 12 Trans Atlantic fick för första gången sedan han kom in i Åke Svanstedts träning vinna senast. Kan det vara proppen ur, nja jag tvivlar på det men motståndet är inte det allra tuffaste och därmed kan det bli seger på nytt. 10 Abborren värmde strålande inför senast men i loppet fungerade hon inte och det slutade med galopp. Distansen bör passa bra och hon är härdad i tuff konkurrens. 5 Super Gordon är en distansälskande outsider som kan vara värd att se upp med och jag streckar då det med lite tur kan bära iväg mot ledningen. 11 Hunch Alo trivs bättre ju fler varv han får springa. Prickar Sjunnesson starten kan det bli intressant.
Tillägg onsdag: 5 Super Gordon har strukits och ersätts inte av någon i detta lopp, däremot lägger jag till en häst i avd 5.

V86-5) Jag tror favoriten 1 Oracle Kronos är den klart bästa hästen i loppet. Läget kan dock bli en fälla då jag tror Erik Adielsson med 7 Pine Rolls kommer göra vad som går för att ta sig till ledningen. Streck för dessa båda samt för 3 Notorius Bi som senast visade riktigt fin form. Kan få en fin resa från det här läget och spurtar han på samma sätt som senast kan det räcka.
Tillägg onsdag: Jag hade i ärlighetens namn missat 9 Panter Neo men då Super Gordon strukits i avd 4 väljer jag att lägga till honom på systemet. Hästen svarade för en strong insats från dödens senast och lär slippa den positionen den här gången.

V86-6) Här trodde jag 2 Polly Frontline skulle ha bra chans att leda loppet från start till mål. Tuffaste konkurrenten hade jag tänkt utnämna 7 Order By Mackie till men när nu båda blivit strukna förefaller banan ligga öppen för 11 Aloe Vera som jag med en dåres envishet jagat på sistone. Det saknas, trots strykningarna inte motstånd, men är det någon gång hon ska vinna så är det nu. Jag spikar!

V86-7) Här blev jag glatt överaskad då jag såg strecklistan. Jag trodde 2 Nero Capar skulle bli favorit då det i min bok står spets och slut. Med 21% på strecken känns han som ett fynd och jag spikar för andra loppet i rad.

V86-8) Normalt sett ska segern stå mellan de båda Melander-hästarna 5 Licence Holder och 12 Increased Workload. Men som jag tidigare skrev ifrågasätter jag Tarzans stallform. Jag garderar dock endast med ytterligare en häst. Kenneth Haugstad får förtroendet att köra Luddes 11 El Mago Pellini. Hästen har vunnit på Solvalla tidigare mot liknande motstånd och kan göra det igen. Övriga tror jag får svårt hävda sig.

Systemförslag V86 (900 rader = 225 kr)

V86-1) 7-2-3
V86-2) 11-12-13-5-3
V86-3) 6 Sophias Blush
V86-4) 15-2-12-10-11
V86-5) 1-7-3-9
V86-6) 11 Aloe Vera
V86-7) 2 Nero Capar
V86-8) 5-12-11

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar