torsdag 1 oktober 2009

V75-finaler Solvalla 3/10

Äntligen...
Dax för Solvallas superweekend! Oaks och Kriteriet stundar på söndag och alla som har möjlighet att närvara har även en skyldighet att så göra! Först och främst väntar dock V75-finalerna under lördagen och jag vill inte hålla er på halster längre. Lopp För Lopp!

Avd 1) Bedrövligt en helg som denna att behöva konstatera att endast sju ekipage kommer till start i Stoeliten. 5 Cleo Nalan har visat att hon matchar de bästa stona i landet men frågan är om hon den här gången rår på en formtoppad stallkamrat i form av 1 Hepburn Broline, om denne skulle lyckas sno åt sig ledningen!? Många startsnabba hästar och den som skulle tjäna mest av alla på ett överpacat lopp är utan tvivel 7 Swept To Victory, mycket svår att stå emot över upploppet i sådana fall. 4 Dame Arrow är härdad i klassen, och även om inte formen sprutar ur öronen på henne så kan hon hinna undan om hon mot förmodan skulle nå spets tidigt i loppet.

Med på systemet enl. ranking: A= 5 B= 1 7 C= 4

Avd 2) Loppet är troligen över om 1 Vector Du Ling lyckas försvara ledningen. Häxar det med positionerna för favoriten utmanar närmast 3 Persos Seaman som har imponerat rejält på slutet. 10 Toulouse har hög kapacitet och kan avgöra med lite tur på vägen. 5 Giddson har ett fint staket i raden men nu bör det ta stopp tycker jag, men med tanke på att han uppenbarligen gillar att vara först över mållinjen bör man nog ändå strecka honom. 7 Galax Trot hade hamnat högre i rankingen om jag vetat att formen var lika god som under försommaren. Jag låter ytterligare några kusar vara med på systemet även om jag inte tilldömer någon av dom någon större vinstchans; 2 Västerbo Smaragd, 11 Splendido Star, 12 Lady´s Photo och 4 Derby Star.

Med på systemet enl. ranking: A= 1 3 B= 10 5 7 C= 2 11 12 4

Avd 3) Gulddivisionen med endast nio ekipage till start! 9 Beanie M M vinner om han tävlar på topp. Jag tar dock ingenting för givet utan garderar med en som faktiskt var nära honom i mål då han satte nytt världsrekord häromsistens. 6 Debbie Brodda kan få alla på fall med rätta ryggar att gå i. 8 Colombian Necktie har inte Solvalla som favoritbana men vi känner alla till vilken kapacitet hästen har, blir inte hårt betrodd den här gången. 3 Acclaim har varit en besvikelse på slutet, men med hög klar och kall höstluft på lördag kan hans spurt bita likt den gjorde i fornstora dagar.

Med på systemet enl. ranking: A= 9 B= 6 8 C= 3

Avd 4) Bästa hästen är jag tämligen övertygad om att 1 Staro Capricorn är men tyvärr har jag vädigt svårt att se Greger Fajersson segerdefilera en finaldag på Solvalla! Tror dessutom att innerspåret kommer orsaka trafikproblem och jag väljer i stället att spika en häst som imponerat på mig, en häst som jag hade väldigt svårt att ta till mitt hjärta men som efter flera fina prestationer nu funnit sin plats även i min blodpump. 5 Glory Southwind tror jag tidigt sitter i ledningen och då Stig-Erik verkar ha fått fin snurr på stallet de senaste dagarna känner jag mig trygg med mitt val av singelstreck.

**** Spik: 5 Glory Southwind ****

Avd 5) Final i lägsta klassen. 5 Hobbe Skift har ett bra läge och en för hans del bra startmetod. Galoppen borde utebli och så bra som han såg ut vid de båda segrarna i somras gör att jag tror på bra segerchans om formen är något sånär intakt. 7 Greve Bravur prenumererar på tunga resor och kommer med all sannolikhet ställas inför en liknande löpning den här gången. Senast visade han sin klass och kunde vinna efter att ha gått i dödens. Håller han ihop sin oslipade aktion någorlunda kan det bli andra raka victorian. 1 Maro Khan (morbror till Maharajah) ser inte rolig ut men hästen har ett hjärta av guld och ger sig aldrig. Tuffaste uppgiften hittills men med tanke på läget och att han borde vara garanterad en bra resa kan han klara även den här biffen. 6 Rano har sett mycket fin ut på slutet och har verkligen hittat en formtopp. Om han inte blir hängande för länge ute i spåren utmanar han de andra om segern. Jag streckar även några lägesgynnade rysare i form av; 2 Bruce Tooma, 3 Nemo Lavec och 4 A S A Royal Tail.

Med på systemet enl. ranking: A= 5 7 B= 1 6 C= 2 3 4

Avd 6) Vad ska man göra? Det är väl bara att ställa sig i hyllningskön till 7 Skully Gully. Som hon har sett ut på slutet! Jag vågar dock inte spika henne då jag vet att hon helst springer över den korta häcken. Utmanar gör i första hand den osannolikt förbättrade 2 Target Player. Skulle han få ledningen får nog Skully Gully göra sitt livs lopp för att plocka ner Nurmos kanon. 11 Victory Love blir så där härligt bortglömd av spelarkåren som en häst bara kan bli under en finalomgång. Har alla glömt hur hästen såg ut när han sprang och slog åttor runt motståndarna i somras!? 1 Device har fått många chanser här på bloggen men får faktiskt ytterligare en! Troligen blir det vinnarhålet för Hockeys häst och med lucka in på upploppet efter det att loppet körts i ett ursinnigt tempo kan den vassa speeden fira triumfer.

Med på systemet enl. ranking: A= 7 B= 2 11 C= 1

Avd 7) Här levererar jag omgångens bästa drag! Jag spikar firma Adielsson med 11 Hanoi. Ledningen lär favoriten 1 Bamse Gema lägga beslag på. Han kommer dock inte att få fuska bort ett varv då de flesta känner till hans tillkortakommanden över gällande distans. Ludde lär nog sända framåt per omgående med 7 Minos Vang och se till att farten hålls uppe. Även 2 Sahara C Four vill ha ett högt jämt tempo för att kunna utnyttja sin styrka. Jag tror att Hanoi rundar korvkiosken i sista sväng och vinner med två längder!

**** Spik: 11 Hanoi ****

Systemförslag:
Jag spelar ett reducerat Jokersystem med kraven: MINST två av A-hästarna MÅSTE vinna. MAX 1 av C-hästarna FÅR vinna. Utöver dessa krav spelar jag även utgång med 1 Vector Du Ling, 3 Persos Seaman (båda i avd 2) och 5 Hobbe Skift (avd 5) med kravet att åtminstone en av dessa tre MÅSTE vinna. Ramen är på 4 032 rader. Systemet reduceras med 84 % genom ovanstående krav och kostar till slut 322 kr att investera i. Det skrivs ut på 21 kuponger.

1) A= 5 B= 7 1 C= 4
2) A= 1 3 (obs: även U-hästar) B= 10 5 7 C= 2 11 12 4
3) A= 9 B= 6 8 C= 3
4) 5 Glory Southwind
5) A= 5 (obs: även U-häst) 7 B= 1 6 C= 2 3 4
6) A= 7 B= 2 11 C= 1
7) 11 Hanoi

Som vanligt ber jag att få önska er alla ett stort Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar