måndag 19 oktober 2009

Solvalla V64 21/10

Goddagens,

SM på Åby i all ära men det är onekligen onsdagarna på Solvalla som attraherar mig mest. Höstrusket har verkligen slagit klorna i Svea Rike och vad passar då bättre än att krypa upp i en skön kontorsstol med en rykande varm kopp kaffe bredvid sig och med startlistor hägrande framför sig på dataskärmen! Lopp För Lopp!

1) Ett något ojämt stolopp, där några hästar sticker ut från övriga vad kapacitet beträffar. Jag väljer att ranka Hans R Strömberg etta med 6 Hilda C D, och markerar henne som ensam A-häst på mitt system. En oöm löpärlig dam som jag tror tidigt kan få överta ledningen. Den mest kapabla hästen i fältet tror jag annars är 9 Queen Of Rock. Problemet är att hon alltid blir het i loppen och bränner mycket krut innan det som mest behövs. Björn Goop får åter chansen och läget känns intressant då startrusningen för hennes del uteblir. 10 Carmen Launcher har ingen toppform av resultatraden att döma men då Untersteiner d ä kommer till Solvalla brukar han ha det relativt förspänt. 3 Lea är startsnabb och kommer nog ta hand om ledningen inledningsvis om hon inte svaras ut av stallkamraten från innern, 1 Hamras Kavat. Jag tar med båda hästarna på mitt system. Lea har gjort det bra en längre tid och Hamras Kavat hoppas jag kan få vinnargnistan åter då hon stiftar bekantskap med Ulf Ohlsson, mig veteligen för första gången, intressant.

2) Kvällens kanske öppnaste lopp. Det är verkligen inte lätt att lista ut vem som vinner och jag tror det kan skrälla till rejält. Strecka så många som möjligt! Några kapabla hästar som i nuläget inte har många förespråkare och som ni bör ta i beaktning är: 5 Darling Desperado som avslutade mycket vasst senast efter sen lucka (4%), 7 Domain Sign avslutade med drygt 1.14 sista varvet i ledningen vid segern på Eskilstuna (5%), 12 Wishful Boko är nog bäst i fältet och har vunnit på V64 tidigare (20%), 13 East Spartacus har inte startat på ett par månader men har god kapacitet för klassen (2%) och 15 Go On Top som stallet ofta talat sig varma om men som inte imponerat så här långt (10%). Favorit i nuläget är 8 Wingait Waikiki. En häst som kan speeda mycket vasst en kort bit och fastnar hon inte på innern spurtar hon ner många, alla?

3) Omgångens drag som jag spikar rakt av! 4 Two Oceans har en mycket hög grundkapacitet, det tyckte jag mig se redan då hästen var med i finalen av uppfödningslöpningen för tre år sedan. Efter den lovande tvåårssäsongen är det inte mycket som gått som man hoppats på för den här krigaren. Nu återfinns hästen sedan en tid hos maltesen Charles DeGiorgio och som hästen ser ut att trivas! Pånyttfödd är det ord jag hittar lämpligast att använda som beskrivning av hur hästen agerat i de tre starterna han hunnit göra för sin nye tränare. Märkligt att han inte ser ut att bli favorit, men tack och bock för det!

4) Ett lopp som jag väljer att lösa med tre streck. Vi ser nog en ganska bra favorit i 3 Americandream A T, men frågan är om hon hittar till ledningen. 2 So Lovely är rapp de första stegen och då hästen är utrustad med stänknät finner jag det föga troligt att man frivilligt skulle släppa ifrån sig ledningen om den positionen nås. 11 Daniela Aria har ett intressant utgångsläge med spår sex på tilläggsvolten och med få startande från den främre volten. Prickar Björn från start bör ekipaget tidigt hitta en position i främre delen av fältet.

5) Inte för att det saknas motstånd, men det mesta talar onekligen för 5 Caddie Comet. Hästen har hittat nya växlar och kan öppna så pass kvickt att han borde bli släppt till ledningen innan 500 m körda. Toppform, toppkusk, kanonläge och önskedistans: det går inte att begära så mycket mer när man letar singelstreck!

6) Normalt sett ska loppet stå mellan 5 Glory Southwind och 6 Omega Boko. Dom får bli u-hästar på mitt system. Jag vill ändå inte helt utelämna 1 Toulouse ur segerdiskussionen. Hästen tävlar aningen ojämt, men då han presterar på topp är han riktigt bra. Jag kryddar även systemet med tre kantbollar i form av 3 Quick Profit som kommer från Lähdekorpis formstall, 4 Humble Broline som har härdats på slutet i tuffa gäng och även vunnit V75-final på Solvalla i augusti och 10 Verdi Boko som alltid har en vass truddelutt till slut.

Jag spelar ett reducerat Jokersystem med A, B och C-hästar. Ramen är på 810 rader. Kravet är att minst en A-häst måste vinna, max två B-hästar får vinna och max en C-häst får vinna. Systemet reduceras i och med dessa krav med 64% och omfattas av 294 rader utskrivet på fyra kuponger. Håll till godo!

Kupong 1
1) 9 10
2) 2 3 5 6 7 8 12 13 15
3) 4 Two Oceans
4) 2 3 11
5) 5 Caddie Comet
6) 5 6

Kupong 2
1) 6 Hilda C D
2) 5 7 8 12 13
3) 4 Two Oceans
4) 2 3 11
5) 5 Caddie Comet
6) 1 3 4 5 6 10

Kupong 3
1) 1 3
2) 5 7 8 12 13
3) 4 Two Oceans
4) 2 3 11
5) 5 Caddie Comet
6) 5 6

Kupong 4
1) 6 Hilda C D
2) 2 3 6 15
3) 4 Two Oceans
4) 2 3 11
5) 5 Caddie Comet
6) 1 5 6

Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar