fredag 16 oktober 2009

V75 17/10 Åby

Tjabba
V75 på Åby med SM som förgyller tävlingarna lite extra. Nu ska ni få riktigt heta tips inför streckandet imorgon, ni kommer inte bli besvikna! Lopp För Lopp!

1) 9 Giddes Dream är jättefavorit, ok, men har bara ett lopp innanför västen när han nu ställs mot tuff V75-konkurrens. Årets mest streckvärda återfinner vi i totalt bortglömde 10 Blue Rock (2%). 4 Trim tar jag med på läget och kusk. Björn laddar och får som sämst rygg ledaren (open stretch). 3 Global Identity, läge och toppform. 5 Persos Seaman blev snudd på favorit i finalen på Solvalla senast men bara streckad på 15% den här gången från ett perfekt utgångsläge. 7 Splendido Star har en aldrig sinande form. Synd på läget men rätt distans den här gången.

2) Omgångens, i mina ögon, bästa spik! 2 Mon Cheval! Gynnad av voltstart. Skulle haft två raka segrar i raden om han inte fråntagits segern på Jägersro näst senast. Sist på Solvalla flög han fram men snubblade och galopperade, såg ut att gå mot en klar seger annars.

3) SM för ston. Jag lyfter fram en storskräll som förstahäst i loppet. 4 Lovely Conch besitter enorma speedresurser men också styrka som räcker och blir över. Streckad på endast 3%, kul. 3 Ninotchka har imponerat sedan hon kom i träning hos Åke Svanstedt. Tuffaste uppgiften hittills. 12 Debbie Brodda är van att möta de bästa hästarna i Sverige, lättare emot här. 11 Cleo Nalan har visat att hon duger mot de bästa stona i landet och kan få en fin ryggresa under slutvarvet härifrån. 10 Camilla Highness stångas ofta mot världseliten. Tveksam form men kan vinna. 9 Ecupos Bitte vinner inte så ofta i den här klassen, men får ofta göra grovarbetet själv, slipper det nu (3%). 2 Bobtail hoppas jag kan få visa sig från sin ljusaste sida, då tror jag hon har bra chans, men tyvärr har inte presterat på topp i år. Bara streckad på 7%.

4) Två hästar som jag tycker skiljer sig från mängden. 6 Yukon Boko och 3 Onyx Knick. Striden bör normalt sett stå mellan dessa båda. Jag väljer dock att plocka med två hästar ytterligare. 5 Mingla som kan mycket de dagar hon tävlar på topp och 7 Tingby Kungen som har styrkan som vapen och som är lite streckad i förhållande till vinstchansen (6%).

5) Lärlings-SM och jag tar ställning! Favoriten 11 Distrinus tror jag är en framtida kanon. Läget ser jag endast som positivt då hästen får trampa iväg i lugn och ro plus att med framspår hade han säkerligen varit dagens största favorit, nu bara streckad på 58%. Han har en enorm speed och jag tror han växlar alla över upploppet eller krossar dom från dödens. Bra kusk dessutom.

6) 12 Cash Winning Vita blir klar favorit och det är inget att säga något om, ständiga topprestationer gör att han förtjänar favoritpositionen. Han blir även utgångshäst på mitt system. Däremot känns 2 Sharapova på tok för hårt streckad. Hon tar förvisso spets och släpper den sedan ifrån sig för att försöka spurta förbi alla via open stretch. Känns dock som fel distans och som aningen för hårt motstånd. Jag tar med henne som sista häst på mitt system över min rädsla (befogad sådan) för o.s. 3 Juan Carlos tror jag är den som övertar taktpinnen in i första sväng. Med den formen han har för dagen släpper han nog ogärna förbi sig någon. 10 Tom Raider brukar tillhöra favoritskaran på V75 men är nu inte alls betrodd. Jag tror att formen är i kraftigt antågande och 6% känns som en skänk.

7) Sm! Fem hästar startar med vinstchans. Favorit, tillika utgångshäst för mig, blir så klart 5 Torvald Palema. Jag både hoppas att han vinner och att han förlorar. Hoppas han vinner gör jag för jag vill se inför Prix D`Amerique att han pallar med lång distans, tycker han har en del kvar att bevisa när det gäller den frågan. 2 Beanie M M har onekligen utvecklats till en av landets främsta. Han får troligen husera i spets men den här gången krävs det nog att han får hushålla lite med krafterna för att han skall hålla övriga stången ända in i mål. 9 Quarcio Du Chene kan mycket väl vinna det här om han inte hetsar upp sig för mycket, kanske den som är mest gynnad av distansen tillsammans med 10 Commander Crowe som också har imponerat på slutet. 8 Triton Sund är för ovanlighetens skull bara en outsider streckad på 14%. Många glömmer tydligen snabbt hur han bollat med motståndarna under våren och sommaren. Hultman har säkert sin springare i fin författning.

Veckans system reduceras med hjälp av en utgångshäst i avd 6 respektive en i avd 7. Kravet är att minst en av dessa U-hästar måste vinna. Ramen är på 3360 rader men reduceras till 1344 rader och kostar i slutändan 672 kr att investera i. Systemet skrivs ut på två kuponger enl nedan:

Systemförslag!

Kupong 1
1) 9 10 4 3 5 7
2) 2 Mon Cheval
3) 4 3 12 11 9 10 2
4) 6 3 5 7
5) 11 Distrinus
6) 12 Cash Winning Vita
7) 5 2 10 9 8

Kupong 2
1) 9 10 4 3 5 7
2) 2 Mon Cheval
3) 4 3 12 11 9 10 2
4) 6 3 5 7
5) 11 Distrinus
6) 3 10 2
7) 5 Torvald Palema

Jag ber som vanligt att få önska alla ett stort Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar