torsdag 22 oktober 2009

V75 Romme 24/10

Tjenixen,

En av mina favoritbanor vad spelet beträffar står den här veckan som arrangör av V75, Romme. Anrättningen som presenteras innehåller såväl vin som vatten. Den sista avdelningen är väl, om man ser till det sportsliga, höjdpunkten i omgången. Vi drar igång med lite Försnack!

1) Vild startrusning att vänta, dock bara med en inblandad häst. 2 Ryan Trot är bland det startsnabbaste landet har men oroa er inte, han viker sig i tid över full distans. Låt er med andra ord inte luras av Åke Lindbloms uttalanden inför lördagen om att hästen aldrig kännts bättre... bla bla bla. Det låter likadant varje gång den här överskattade hästen kommer till start. Klar förstahäst är 6 Magic Space som äntligen börjar visa lite av det han en gång lovade som ung. 10 Sahara C Four känns som en lika klar andrahäst. Han kan komma att profitera på en, inte osannolik, ofördelaktig löpning för favoriten och med sin tunga spurt avgöra över upploppet. Jag plockar med två rysare med hög kapacitet men med luriga utgångslägen; 8 Manhattan Sassy som varit ute mot stenhårda gäng på slutet och gjort det bra, 9 Einar Celeber som har en perfekt startrygg i 2 Ryan Trot och kan därmed slinka igenom till en fin position. 3 Master Danchip tror jag inte är tillräckligt snabb för att ta ledningen men han har i stället hårdheten att vid en bra dag kunna tugga ner dom flesta via sista 800 m i spåren.

2) Voltstart gäller för lägsta klassen. Vi ser en ruggig kuskförstärkning på 6 Over Connected som får Erik Adielsson i sulkyn denna gång. Erik är landets främste kusk då det gäller att pricka från springspår. Ensam A-häst på mitt system! 10 Sally Sea har imponerat så smått för Svanstedt på slutet, om än i lite tvivelaktig aktion bitvis. Farlig om hon slipper för mycket positionsstrul. 5 Roach har också gjort det mycket bra på slutet. Kan dock vara så att hästen är klart bättre över 1640 m. 1 S H T´s Playmate är garanterad en bra resa från innerspåret, Örjan i sulkyn är ytterligare en garanti för detta. 3 Kaliber svarade för en bra insats senast på Solvalla då han gick i dödens och höll strålande till andraplatsen, avslagen strax före mål. 7 Örbäckens Molle är jag svag för. Senast på V75 blev han störd in på upploppet och hade nog utan den incidenten kunnat utmana om segern eller andraplatsen.

3) Liras nästa gång oavsett motstånd! Så tänkte jag då jag såg 2 Rutger Raket i debuten för Svanstedt senast. Som han gick över upploppet, han gjorde verkligen skäl för namnet sista hundra. Ser tyvärr ut att bli lite väl hårt streckad och han är definitivt inte någon självklar vinnare. 5 Dig For Dollars bör ha gått framåt rejält med förra starten innanför västen. Stångades ju i början av säsongen mot såväl den svenska som den internationella eliten. 4 Swept To Victory räknar jag aldrig bort. Får hon sin ryggresa spurtar hon alltid sylvasst. Laddas hon kan det bära iväg till ledningen och i den positionen är hon inte lättfångad heller. 6 Carmel har inte levt upp till fjolårets framgångar och har bara hunnit med fem starter så här långt 2009. Han borde med andra ord komma med fulladdade batterier. För många hästar i fältet har det varit en lång säsong medans den knappt hunnit börja för Carmels del.

4) 6 Vildvitter glänste vid segern på Solvalla senast. Är han lika bra den här gången har han goda chanser till andra raka här. 5 Odin Tabac är den troliga ledaren av loppet. Jag tycker dock han är något för ojämn i sina prestationer för att jag helhjärtat ska våga lita på honom. 2 Myllarfaks vet var mållinjen ligger och Gunnar Melander har haft fin snurr på stallet en längre tid, nonchaleras icke. Kuskplus på 4 Vingbo Stjärn där Örjan sitter upp. Hästen är kanske som allra effektivast över korta häcken men med trollkarlen i jollen kan det gå vägen även på den lite längre distansen.

5) Nu ska ni få en tidig julklapp! 1 Pretty Nova tror jag leder det här lärlings- tillika stoloppet runt om. Hästen är kusligt kvick från början då det gäller autostart men har även visat prov på snabba fötter i volt. Från samma utgångsläge i Kalmar då V75 arrangerades där var hon på vippen att hålla ledningen men galopperade i en trång situation in mot första sväng. I det här fältet ser jag ingen som ska kunna utmana om ledningen. Hon får också god hjälp av den skicklige lärlingen Magnus S Karlsson som hittills i år vunnit 11% av de lopp han kört (8/71). Mycket fina siffror i jämförelse med många av de övriga lärlingarna. Jag tror mycket på henne MEN, var medveten om att det trots allt är en stor chansning att singla henne! Spik!

6) 3 Highland Queen bör kunna ta ledningen. Kommer dock att uppvaktas rejält av 5 Express Amok men jag tror inte den senare tar en längd på drottningen från höglandet. Båda streckas men jag lämnar 3 Highland Queen som ensam A-häst på systemet. 4 Yosemite Boko har inte vunnit på länge men har en missvisande resultatrad. Hästen har mött tufft motstånd och formen tror jag är på topp, läget klagar man inte heller på. 11 Macho Gossip känns intressant då han endast är streckad på 8%. Han har mycket hög kapacitet och skulle formen vara som den var i våras kan han mycket väl vinna ett sådant här lopp, helst som det ser ut att kunna bli körning där framme en bit. 1 Herr Martinique plockar jag med på läge och Svanstedt.

7) Ett mycket fint försök i Silverdivisionen avslutar omgången och jag väljer att spika Flemming Jensen etta med sin läckre 5 Local Conch. Hästen ser formaktligen grym ut för dagen och jag är inne på att han vinner loppet även om han tvingas gå den tunga vägen i dödens på trolige ledaren 3 Mr New Dawn. Han blir ensam A-häst på mitt system. Den som kan få loppet är onekligen favoriten 2 Victory Love. Han gjorde det mycket bra senast och visade lite av försommarens takter på nytt. Svanstedts springare är den enda jag på förhand ser som ett möjligt hot mot Flemmings kanon.

Systemförslag!
Jag rekommenderar ett reducerat Jokersystem. Ramen är på 2400 rader. Mina krav är att: Minst 1 A-häst måste vinna och Max 1 C-häst får vinna. Systemet reduceras i och med detta till att omfatta 936 rader utskrivet på 7 kuponger till en total kostnad av 468 kr.

1) A= 6 B= 10 8 C= 9 3
2) A= 6 B= 10 5 1 C= 3 7
3) B= 2 5 4 6
4) B= 6 5 2 C= 4
5) 1 Pretty Nova
6) A= 3 B= 5 4 11 1
7) 5 Local Conch

Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar