tisdag 29 januari 2013

V86 Solvalla 30/1

Howdy!

Trots det var länge sedan jag fick använda båda händernas fingrar för att visa hur många rätt jag haft på såväl  V75 som V86 förtsätter jag oförtrutet mitt arbete i jakten på ekonomiskt oberoende. Onsdagens omgång är tilltalande och jag har som vanligt förhoppningar om att lyckas med konststycket att få åtta rätt!
Den här veckan förlitar jag mig till hundra procent på mina egna synintryck efter idogt arbete med lopparkivet som bäste vän. Inte en enda travtränarintervju har lästs och om eventuella utrustningsändringar vet jag "nada". Som vanligt går jag igenom omgången genom att avhandla avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V86-1) Allt är inte guld som glimmar...
Att 4 Going For Gold Zaz ska förlora det här med ett lopp innanför västen känns inte troligt, men han såg definitivt inte som bäst ut senast. Jag dubblar därför systemet med en formtoppad 1 Alvena Nonstop som är snabb ut varvid jag hoppas på spets och släpp. Med lucka till slut tror jag mycket väl han kan plocka ner favoriten om denne fortfarande lider av lite ringrost i muskler och leder.

V86-2) Finsk sisu mot tysk "sändarkung"...
Det mesta talar för att vi får se 4 Ginger Belle ta ledningen och sedan vinna loppet. Jag tror dock att hon blir väl stor favorit och då hon kan bli överfallen av den tyske sändarkungen, Klaus Kern med 7 Fragola finner jag det ändå säkrast att gardera. 1 Save The Earth gjorde en storstilad comeback senast efter lång frånvaro. Är snabb från start vilket bör kunna medföra en fin resa från och hon lär knappast vara sämre den här gången. 3 Ninepoints Avalon har fin form för dagen och får dessutom Björn Goop i vagnen. 5 Warrawee Lizzy var länge sedan jag såg men hon har ofta mött riktigt bra kullkamrater och gjort det bra. Kan avsluta vasst om mitt scenario med högt tempo förverkligas. 12 Oki On Line har dragit Svarte Petter i spårlottningen men med lite flyt under vägen är hon med på målfotot.

V86-3) Ska segerkyssen återigen tilldelas Sundberg...
Ett fint treåringslopp där vi får se en mycket lovande häst i årsdebut. Det är Per Nordström som tar ut 7 Djali Boko. Jag har så långt blivit imponerad av vad han uträttat på tävlingsbanan och jag ser ingen annan i det här loppet som det lyser klass om på samma sätt. 5 Kiss Pride vann förvisso på Solvalla nyligen men mot Nordström´s kanon tror jag han står sig slätt.

V86-4) Hoppas galoppsockorna lämnas hemma...
Ett mycket intressant långlopp. 5 Insert Sock har aldrig haft framspår bakom bilen men känslan säger att han inte är någon raket den första biten. Han imponerade senast på Gävle och med den insatsen i färskt minne får han min förstaröst. Galoppen lurar dock alltid runt hörnet och någon spik tycker jag inte det är. 3 Varina Du Lys svarade för en grym insats vid fjärdeplatsen senast. Utan galoppen hade hon säkerligen vunnit loppet tämligen enkelt, det är dock tuffare emot den här gången. 8 Elegant är min knappa spetsfavorit, trots läget. Efter två mersmakande andraplatser kan en seger mycket väl komma nu i stället. Från Finland kommer 2 Lili Nash som har idel ettor i programraden. Hon har varit överlägsen vid segrarna på slutet men riskerar hamna bland de sista då hon inte kan öppna. Har bitvis problem med aktionen och det blir intressant att se vad hon går för mot lite mer kvalificerat motstånd. 6 Par Express är inte så tokig. Visade senast att formen är på topp genom att reparera en stor markförlust i startögonblicket till en fin tredjeplats.

V86-5) Kungarna av hockey kommer från Gävle, liksom drottningen av detta lopp...
Ett stressigt kortlopp för enbart ston. Många startsnabba som gör att spetsstriden inte är helt lätt att bena ut. Jag tror 4 Ramona Halbak är allra kvickast första biten, det är åtminstone vad jag bygger mitt tips på. Min förhoppning är att Ulf Ohlsson laddar vad som går med 6 Zerbina och är först fram för att överta. Hon går väldigt bra även bakifrån men över korta häcken känns det självklart som ett stort plus att tidigt sitta i ledningen. En liten chansning är det men på visad form, kusk och läge känns det ändå som beslutet att singelstrecka är rätt.

V86-6) En gärdsgård man gärna hade hoppat över...
Väldigt lågklassigt lopp där det kan skrälla. Jag har en rolig tipsetta i 6 Frisco Flame. Prickar Jennifer starten kan det bli ledningen och i sådana fall är det hästen att slå. Vann på bra sätt från dödens i sin tävlingsdebut och har nu fått ett lopp i kroppen vilket bör ha fört fram honom formmässigt. 5 Capeman vann överlägset från spets i sin senaste start. Gör han om den prestationen blir han svår för övriga att plocka ner. 12 Sigel Goj står för klassen i gänget men har inte startat sedan augusti och kan behöva loppet. 2 Oscar Doc har en liten säregen stil. Kan öppna hyggligt och jag tror rygg ledaren är en önskvärd position. Med fritt i tid kan det räcka till seger. 9 Punters Point är inte någon som gärna sätter nosen först men möter enklare hästar den här gången. 10 Spurs Elite är ingen kanon men har ändå visat att han duger i lopp av den här bristfälliga kalibern.

V86-7) Alla goda ting äro fem...
Jag tror mycket på 5 Powee E. För den skrockfulle kan det möjligen ses som ett tecken att hästen startar från spår fem, att såväl hästens första namn som kuskens består av fem bokstäver och att E är femte bokstaven i  alfabetet. Jag behöver dock inte tänka på sådana saker utan ser enbart till hästens kapacitet. 2 Nusa Dua är kuskförstärkt och kan öppna hyggligt. Är rätt så tuff av sig och oavsett löpningsförlopp vågar jag inte avskriva honom från segerdiskussionen. 7 Ybanos gjorde det bra från dödens senast i V75. Tränarkörd den här gången med knepigt utgångsläge men enklare emot. 1 Manstone´s Classic står hårt inne  loppet men försvaras ledningen och Stefan Melander får styra tempot en bit efter eget behag kan det räcka.

V86-8) Trots skomärket Vagabond hoppas jag på barfota...
Som favorit ser vi klassige 4 Mellby Vagabond. Jag tror att han tidigt sitter i ledningen och även om inte kusken för så mycket respekt med sig ännu bör övriga ändå se det meningslösa i att försöka få överta. Värst emot är formtoppade 3 Cobol Queen.

Systemförslag V86 (1200 rader = 300 kr)

V86-1) 4-1
V86-2) 4-1-3-5-12
V86-3) 7 Djali Boko
V86-4) 5-3-8-2-6
V86-5) 6 Zerbina
V86-6) 6-5-12-2-9-10
V86-7) 5-2-7-1
V86-8) 4 Mellby Vagabond

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar