tisdag 22 januari 2013

V86 Solvalla 23/1

Howdy!

V75 i lördags visade sig bli en svårlöst historia även om den inleddes på ett favoritbetonat sätt. Caddie Comet var helt plötsligt riktigt bra efter att i sin föregående start varit helt under isen, sannerligen inte lätt att räkna på hästarnas dagsform med andra ord.
Idag är det riktigt bistert ute. Minus 20 grader när väckarklockan gav ifrån sig sin underbara signal vid sjusnåret. Några timmar senare är det soligt och vackert väder men fortfarande mycket kallt. Förhoppningsvis lindras kylan något inför morgondagens Solvallatävlingar.
Det får baske mig vara färdiglekt nu! Det är hög tid att dra in lite kulor. Jag håller insatserna på en relativt låg nivå men hoppas mitt idoga sökande i lopparkivet ändå ska resultera i ett vettigt systemförslag. Som brukligt är leder jag er genom omgången avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V86-1) Såväl motstånd som distans gör att 3 Traveling Man bör bli favorit. Han presterar dock ojämnt vilket föranleder mig att gardera loppet. 10 For Life har formen i zenit och från stallet låter det uppåt. 4 Miss Shape är pilsnabb från start och över dagens korta distan tror jag Björn väljer att köra henne i ledningen om hon når dit. Riskerar dock få utstå press av Traveling Man och jag är lite rädd att hon viker ner sig till slut om mitt scenario visar sig med sanningen överensstämmande. 5 Cruise Speed avslutade bra i skymundan senast. Får hon en fin resa kan spurtkrutet bita bra över upploppet. Örjan sitter upp för första gången på länge. Innerspårets 1 Tarpoon Bris har inte gjort mycket väsen ifrån sig på länge. Hästen tränar dock bra och skulle han hitta tillbaka till gammalt gott slag kan han mycket väl vinna ett lopp av den här kalibern. Jag tror inte han vinner men med tanke på läget och den mycket låga streckprocenten tar jag ändå med honom på systemet. Resten av omgången ser rätt så favoritbetonad ut och några riktiga kantbollar vill man ju ha med.

V86-2) Vilken avslutningen 5 Stil svarade för senast vid segern på Solvalla. Det var nästan så jag inte trodde mina ögon! Han är startsnabb men frågan är vad som händer när favoriten 8 Down Force kommer!? Jag tror och hoppas att Petter Karlsson väljer att släppa ledningen då jag fått intrycket av att hästen går klart bäst då han får smyga med i ryggar. Möjligen skulle 7 Ridgehead Emil kunna blanda sig i spetsstriden. Öppnade mycket bra från samma läge senast på Solvalla och trots att hästen då slutade oplacerad går det inte att klaga på insatsen. Jag låser loppet på dessa tre och är inte överdrivet orolig att någon av de andra ska blanda sig i segerstriden.

V86-3) Här ska det bli mycket spännande att se vad den finska gästen 1 Alegria Dream går för mot svenskt motstånd. Hon har imponerat i Finland på vinterbanor och visat sig vara mycket startnabb. Det mesta talar för spets och slut och jag väljer att spika då motståndarna inte imponerat på mig. Den enda, som jag ser det, som skulle kunna utmana vid smörresa är 2 Nightofpassion Zaz, men det känns inte troligt.

V86-4) Kvällens andra singelstreck hittar jag i långloppet. 13 Yamani Hornline vet inte vad ordet trötthet betyder, han bryr sig åtminstone inte om det. Han lufsar på hur länge som helst och i en sådan hög fart att övriga bör vara trötta redan varvet kvar. Jag räknar med en segermarginal på ca 30 m, minst

V86-5) Ett trevligt lopp och som vanligt då stona ska tampas känns det vidöppet. 7 Famna Käll var fantastiskt fin senast och räknas tidigt även denna gång. Jag gör det dock enkelt för mig och streckar samtliga. Hoppas givetvis att den minst streckade hästen vinner.

V86-6) Från alla till en! I den här avdelningen återfinner vi dagens tredje singelstreck, 9 Elegant. Han fick utstå tuff press i ledningen senast men höll, med tanke på det bra. Här sitter hästen i andraspår per omgående och jag gissar att Kontio satsar på ett tidigt avancemang och får överta ledningen. Väl där ser jag ingen i loppet som har häst nog att trycka upp tempot med. Segern bör bli relativt enkel att bärga enligt mig.

V86-7) Hygglig klass på loppet och jag tycker det finns fem tänkbara segerkandidater som samtliga får plats på mitt system. 10 Caddie Gallant är med marginal bästa hästen i fältet men ska köras snällt i comebacken och med största sannolikhet gå med skor. Risk att han inte hinner på övriga om tempot inledningsvis blir lågt. 4 Pine Rolls blev fast senast med till synes gott om krafter sparade. Formen verkar med andra ord bibehållen och från spets blir han inte lätt att plocka ner. 5 Stein Daylight gillar jag. Skulle han mot förmodan nå ledningen tror jag loppet är över. 2 Chip Dealer har alltid en vass slutstöt att sätta in. Läget är perfekt och får han ett lopp på rulle spurtar han ettrigt. 6 Donald Duck Tooma avslutade bra vid andraplatsen bakom Candor Hall. Formen är god men hästen vinner inte ofta och motståndet känns i tuffaste laget men som skräll platsar han ändå på systemet.

V86-8) Efter insatsen sesnast är det snudd på tjänstefel att inte singelstrecka 6 Polly Frontline. De värsta motståndarna, 8 Latitude Broline och 12 Dicey Spicey har ju dessutom sämre utgångslägen varvid beslutet känns lätt att ta, spik på Polly!

Systemförslag V86 (900 rader = 225 kr)

V86-1) 3-10-4-5-1
V86-2) 5-8-7
V86-3) 1 Alegria Dream
V86-4) 13 Yamani Hornline
V86-5) 7-9-5-3-12-1-4-11-2-8-6-10
V86-6) 9 Elegant
V86-7) 10-4-5-2-6
V86-8) 6 Polly Frontline

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar