fredag 18 januari 2013

V75 Gävle 19/1

Howdy!

Det är kallt, väldigt kallt! Idag, fredag, tvingas man till och med ställa in tävlingarna i Finland på grund av kylan. Hoppas den lindras något inför morgondagen och att blåsten uteblir, åtminstone i Gävle med omnejd.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om omgången. Det är väl ingen sportslig höjdare, även om det här och där dyker upp några guldkorn. Vad spelet beträffar tror jag det blir hygglig utdelning, dock tycker jag några favoriter ser starka ut och att det blir miljonutdelning tvivlar jag på.
Jag leder er genom omgången och delger er mina tankar och idéer genom att som vanligt avhandla avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Omgångens bästa spik återfinner vi i den inledande avdelningen. 5 Västerbo Highflyer förlorar knappast. Hästen återfinns numera i regi Daniel Redén och såg smällfin ut i comebacken senast. Han är startsnabb och det mest troliga är att han sitter i ledningen efter några hundra meter. Vinner utan att förta sig!

V75-2) Även i den andra avdelningen hittar vi en favorit som kommer bli flitigt anlitad som singelstreck, 12 Divine Razz. Hästen har knallform och vunnit på imponerande sätt på slutet. Läget riskerar dock medföra en tung inledning av loppet och jag garderar. I "passas-nästa-gång-boken" hittar vi 7 Derby Lady som senast spurtade ettrigt till andraplatsen på Solvalla. Med klaff på bitarna räknas hon mycket tidigt här. Om Sandra Svensson lyckas med konststycket att pricka starten perfekt med 6 Umbria kan det bli ledningen och jag tycker det vore mycket spännande att se hästen från den positionen. Flera ekipage vill säkerligen ha ett ord med i laget om vem som ska hålla i loppets taktpinne, däribland 4 Girlpower Dynamite och 1 Staro Family. Båda två räknas och även om inte ledningen är något måste för någon av dem är det som bekant kortaste vägen till mål. 8 Blue Star Miracle kan bättre än han visade senast även om han inte på något sätt var dålig. Känns väldigt bortglömd den här gången och är endast streckad på 3 %.

V75-3) Som vi fått vänja oss vid på slutet är gulddivisionen befriad från de bästa hästarna. Jag har dock hittat en spik som jag tycker visade fin form vid sitt senaste framträdande. 7 Lester avslutade bra vid andraplatsen på Bergsåker och även om det blir svårt att nå ledningen tror jag han är tillräckligt bra för att vinna det här loppet från positionen utvändigt om ledaren.

V75-4) Ett av dagens öppnaste lopp där jag till att börja med var inne på att låta bläcket flöda. Efter att lopparkivet gåtts igenom har jag dock fyndat, som det känns på förhand i alla fall. 10 Mr Miles, streckad på 6 %, besitter härliga speedresurser och visade toppform senast i ett V75-lopp som vanns av Loads Of Dosh. Den gången reparerade han en galopp kort efter start på mycket bra sätt. Här har han rygg på startsnabba 3 Bicc´s Hotshot varvid det finns förutsättningar att nå en vettig position direkt. Att kusken kanske inte håller högsta mått bekymrar så klart en aning men är man ute efter stora pengar på ett litet system måste man chansa lite här och lite där.

V75-5) Mina (o)vänner kallbloden ska här göra upp om segern. Efter mödosamt övervägande kom jag fram till följande ställningstagande; Tre streck räcker! Det är jämnt streckat mellan 3 Eldvin och 10 Mana Grabben. Båda ses med bra chans att avgå med segern. Tredje strecket till 9 Ulvsås Zico som ju senast återigen visade hur väl han fungerar för Torbjörn Jansson. Ekipaget tävlar tillsammans på nytt och rensar friskt vid eventuell seger även denna gång.

V75-6) Voltstart i silverdivisionen tillhör inte vanligheten men nu är det dags. Startmetod och startspår är anledningen till att jag garderar den stora favoriten 4 Tidied Accelerator. 3 Sandringham Hanover går från klarhet till klarhet och undviks bara dödens finns chansen trots tuffare motstånd. 10 Nisse Bean är en av mina personliga favoriter och då formen ser ut att vara god men streckprocenten låg skyndar jag mig att strecka. 9 Stormysky duger gott i klassen och lär få en fin resa då han redan från start sitter i andraspår och har rygg på startsnabbe 2 Royal Neo som jag tycker är värd en seger, kan komma här. 1 Belgrado är nog ändå min spetsfavorit. Släpper säkerligen om favoriten tidigt kommer ångande men skulle denne göra bort sig kan det vara spets och slut. 7 Bon Frecia är härdad mot tuffast tänkbara motstånd men frågan är var han hamnar. Kontio är som alla känner till en bra kusk men från just springspår tycker jag ofta han misslyckas.

V75-7) Den avslutande avdelningen kräver också sina streck. När man ser 1 Here To Rock F tror man det är en världsstjärna, men tittar man i segerkolumnen på hans CV reviderar man snabbt den uppfattningen. På slutet har hästen dock utvecklats och jag tror många segrar väntar runt hörnet. Distansen kan vara i längsta laget men med den form han visar för dagen fixar han det nog. Han är riktigt startsnabb men släpper troligen ledningen till antingen 3 Wariner eller 5 Overtaker By Sib. Båda dessa räknas tidigt. 11 Quangaroo Zet var med i finalen av Svenskt Travderby i höstas och har nu fått ett lopp innanför västen. Trots läget vågar jag inte lämna honom utanför systemet.

Systemförslag V75 (504 rader = 252 kr)

V75-1) 5 Västerbo Highflyer
V75-2) 12-7-6-4-1-8
V75-3) 7 Lester
V75-4) 10 Mr Miles
V75-5) 3-10-9
V75-6) 4-3-10-9-2-1-7
V75-7) 1-3-5-11

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar