tisdag 31 juli 2012

V75 Jägersro 31/7

Klappetiklapp på er!
Lördagens omgång på Bollnäs var inte den svåraste att pricka in vilket oxå utdelningen bekräftar. Jag lyckades hursomhelst sätta sjuan vilket genererade ett plus på ca 1300 kr. Ingen vinst ska föraktas!
Jägersro står som värd för Extra V75 då Hugo Åbergs memorial ska avgöras. Har ni möjlighet tycker jag verkligen ni ska ta er till Malmö och Jägersro, den här kvällen brukar kunna bli magisk. Magi är nog nästan vad jag behöver för att sätta ytterligare en sjua men jag gör i alla fall ett försök.
Som vanligt avhandlar jag avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Svårlöst! Jag väljer att sätta 6 O´Grady först i ranken. Bästa hästen men risk för vida spår inledningsvis. Kan öppna riktigt vasst men det finns fler startsnabba med spår innanför. 5 Nick Nock kan både starta snabbt och speeda fort till slut. Säkert vässad inför en kväll som denna på hemmaplan. 4 Baht Launcher har inte riktigt stått att känna igen efter återkomsten. Har formen infunnit sig har han bra chans. 3 Hard Cider gör det bra mest varje gång och har ett utsökt läge att förvalta, men en något svag favorit som jag ser det. 10 Up Date Hoss kommer in i matchen om det blir överpace. 1 Kaffir Face var min första tanke, spets och slut funderade jag över. Han har dock inte varit som bäst på ett tag men från innerspåret är han i alla fall värd en markering.

V75-2) Här var jag inne på att spika den danske gästen 1 Pebbe Simoni. Han imponerade stort på mig vid dödensseger på Halmstad i näst senaste starten. Då var det Ulf Ohlsson som körde, nu Thor Borg. Ingen kuskförstärkning med andra ord varvid jag väljer att gardera. I första hand gör jag det med 10 Mermaid´s Legacy som jag tror har hyggliga möjligheter att komma igenom fint från start. 4 Pif är ytterligare än dansk häst som senast lyckades hålla ledningen från innerspåret vilket överraskade på mig. Han är tuff och går hela vägen in i mål, hoppas på jämnt högt tempo. 6 Alki Flevo visade prov på sin speed under elitlppshelgen då han var på väg att försvinna från övriga vid ingången till sista sväng. Den gången blev han upphunnen kort före mål, men skulle han få möjlighet att spara speeden till in på upploppet kan han svepa förbi samtliga. 2 Janthom Kåpe ser ut att bli klar favorit men jag tycker inte han såg ut att ha så mycket kvar senast trots en spårsnål resa. Tveksam form har jag fått för mig.

V75-3) Dagens första spik! Jag tror 1 Occhione Jet klarar av att hålla upp ledningen. Därifrån ska normalt sett ingen kunna utmana om segern om hästen är vid sunda vätskor. Fick senast en lite strulig inledning. Så småningom blev det andra par utvändigt en kort bit men då Vincennes fick överta från ledaren fick han finna sig i dödens. Tycker han höll bra även om han släppte förbi sig även Stein Daylight till slut. Att inte kunna sätta klorna i Vincennes efter en utvändig löpning om denne är inget att säga om anser jag.

V75-4) 2 Xquisite Chocolate är befogad favorit men han har startat ganska tätt på slutet mot tuffa konkurrenter och kan vara på väg att bli lite sliten. Då förutsättningarna ändå känns klockrena och enda motbudet, som jag ser det, 7 Mosaique Face fått ett dåligt utgångsläge tar jag ställning och spikar Hamre´s Norsk-Amerikanska. Kusken, Torbjörn Jansson tog ju en dubbel inom V75-spelet i lördags så varför skulle han inte kunna vinna ännu ett lopp!?

V75-5) Några oskrivna kort för mig i det här loppet. Favoriten 5 Michael November har jag aldrig sett men av raden att döma är det en bra häst. Hugo Langeweg Jr brukar alltid ha mycket att åka med då han gästar Sverige. Här startar han 1 Aries som kan vara fågel eller fisk. 11 Black Photo avslutade i rykande fart senast och lyckades lägga beslag på andrapriset i sista steget., Erik upp igen. 8 Canal Skater har äntligen börjat leverera och jag tycker det här ser ut att vara en riktigt bra häst. Tråkigt startspår dock. 9 Lagavulin har toppform och var fin vid senaste vinsten. 4 Stensro Macho är en rolig skräll jag betalar för, gick i mål med gott om sparade krafter sist.

V75-6) 5 Commander Crowe bara vinner och vinner. Läget är bra, formen verkar vara intakt och motståndet är inte värre än det han brukar möta. Tycker det känns som en vettig spik.

V75-7) Fyra streck känns nödvändigt i sista avdelningen. Favoriten 9 Perfect Toll blir inte lätt att rå på om han skulle hamna lika bra på det som i senaste framträdandet. Han möter dock nu några ärrade kämpar som startar med passande förutsätningar, åtminstone vad distansen beträffar. 15 Spring Erom räcker långt men skulle nog må bra av att slippa göra allt grovarbete på egen hand. 13 Elliot Hall vann i gulddivisionen senast och gjorde det på ett bra sett. Inget att lita på men bra chans om han sköter sig. 14 Classic Grand Cru har gjort det fantastiskt bra i år med elitloppsfinal som kronan på verket. Får han gå med i ryggar under slutvarvet kan han överraska samtliga med att speeda till seger.

Systemförslag V75 Jägersro 31/7 (720 rader = 360 kr):

Avd 1) 6-5-4-3-10-1
Avd 2) 1-10-4-6-2
Avd 3) 1 Occhione Jet
Avd 4) 2 Xquisite Chocolate
Avd 5) 5-1-11-8-9-4
Avd 6) 5 Commander Crowe
Avd 7) 9-15-13-14

Lycka Till! / @TravExperten

1 kommentar: