fredag 13 juli 2012

V75 Årjäng 14/7

Tjabbalabba!
Nu är man åter på plats i Knivsta, tillbaka från hemtrakterna i Småland som mer eller mindre står under vatten. Jag var själv vid sjön Hulingen ett par gånger under mitt Hultsfred-besök och såg vattenmassorna öka undan för undan, dag för dag. Lika skrämmande och ledsamt som fascinerande.
Nu är det dock dax att rikta fokus mot Årjäng och deras största tävlingsdag för året. V75 med Årjängs Stora Sprinterlopp är vad som står på programmet och anrättningen ser angenäm ut.
Återigen får jag be om ursäkt över den dåliga uppdateringen på slutet vad tips beträffar, men nu ska det bli ordning på torpet igen, åtminstone i ett par veckor innan det åter blir semester.
Jag gör som vanligt, leder er i jakten på miljonerna genom att avhandla avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Stoeliten inleder och det är här vi hittar omgångens bästa spik. Den jag syftar på är den av Åke Svanstedt tränade men av Erik Adielsson körda 4 Merger Blue Chip som hur jag än vrider och vänder på det inte kan se förlora. Ledningen tas antingen per omgående, alternativt släpps hon dit efter några hundra meter och hur hon sedan ska förlora loppet lyckas inte jag bena ut i alla fall. Bra spik!

V75-2) Även i den andra avdelningen väljer jag att snåla med strecken, så pass att vi här återfinner ytterligare ett singelstreck. Återigen är det favoriten jag ställer mitt hopp och förtroende till. Peter Untersteiner har en fin häst i 2 Super Karma och med förra loppet i kroppen bör hästen förts framåt ytterligare. Inför senaste starten hade han varit ifrån ett par månader men kunde ändå vinna på ett övertygande sätt. Någon ledning tror jag inte det blir men väl en bra position. Hästen är även bra nog att kunna göra lite grovjobb på vägen. En eller många som jag ser det, för min del blev det en!

V75-3) Så var det då dax! Årjängs Stora Sprinterlopp eller Gazza Degato´s Minneslopp som det oxå kallas har som vanligt samlat ett riktigt vasst startfält. Jag tror att tempot kommer bli rejält uppskruvat och det är på grund av det jag väljer att ranka 9 Sanity etta. Lite ovisst vem som tar hand om ledningen. Många startsnabba hästar med bra lägen gör att risken/chansen för att ordet "startrusning" kommer användas av referenten får ses som sannolikt. På mitt system utelämnar jag endast tre av de tio startande, 1 You Bet Hornline, 4 Dileva Käll och 10 GH Nemo.

V75-4) Ett lite mindre startfält än vanligt gör upp om segern i silverdivisionen. Jag tror loppet avgörs redan i starten då 2 Mellby Sambuca tar hand om ledningen. Risken är då stor att det blir ett blufflopp. Hästen har inte imponerat på mig så här långt i år men senast såg han fin ut som två bakom Friction. Gick i mål med krafter kvar den gången och från ledningen ska han bara vinna det här. Tuffaste konkurrenterna 8 Parkin och 1 Nantucket har båda kluriga utgångslägen men skulle det lösa sig optimalt samtidigt som favoriten inte tävlar på topp utmanar dom om segern.

V75-5) I den femte avdelningen står kampen mellan mina "vänner" kallbloden. 2 Rinde Turbo kan bli svår att fånga in för övriga om han skulle bli släppt till spets. Risken är dock att Örjan Kihlström prickar från tillägg med och tidigt sitter i ledningen. Jag håller det scenariot som det mest troliga och rankar därmed 10 Rigel Odin etta i loppet. Såväl 7 Raggmunken som 8 Fettern GT avslutade senast vasst efter lite småstruliga resor med trängsel över upplopppet som ställde till det ytterligare. Från dubbla tillägg hittar vi den ständigt bortglömde underskattade 14 Lix Mollyn. Han blir mitt roliga kompletterande streck jämte övriga fyra.

V75-6) Här hittar vi ännu en favorit som måste ses som ett tänkbart singelstreck, 10 Quick Razz. Efter en vilsam resa senast avslutade han mycket snabbt sista biten och var till slut inte långt ifrån att vinna loppet. Jag vill dock strecka ytterligare två ekipage. 3 Twigs Tiffany gjorde ett bra lopp senast och såg sig endast slagen av Tidied Accelerator. Hästen gick då i ledningen, en position jag räknar med kan bli svår att nå i detta gäng. En ryggresa på t.ex ledaren tror jag skulle passa alldeles utmärkt och med lucka till slut kan hon överraska. 11 Credit Fayline var smällfin senast mot ett mediokert gäng. Sättet hästen vann på skvallrar ändå om att toppformen sitter där och skulle Jakobsson få draghjälp under slutvarvet går ingen säker.

V75-7) Ett intressant fyraåringslopp avslutar och 3 Only In Its Class var mäktig att skåda på Solvalla då han bara länsade undan i ledningen och var fullständigt överlägsen. Klarar han startmomentet och tar hand om ledningen får dom andra springa riktigt snabbt för att ens se ryggtavlan på Redén. Jag tror hästen är överlägsen felfri men då risken finns att orutinen lyser igenom väljer jag att försöka fälla favoriten. Jag streckar totalt fem hästar och vill passa på att framhålla två bortglömda dugliga pållar. 13 Unique Lover och 14 Coco Chip är båda betydligt bättre än vad de 7 respektive 6 procenten skvallrar om.

Systemförslag V75 Årjäng 14/7 (525 rader = 262,50 kr):

Avd 1) 4 Merger Blue Chip
Avd 2) 2 Super Karma
Avd 3) 9-7-2-6-3-8-5
Avd 4) 2 Mellby Sambuca
Avd 5) 10-2-7-8-14
Avd 6) 10-3-11
Avd 7) 3-9-12-13-14

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar