fredag 20 juli 2012

V75 Axevalla 21/7

Morsning balloobas!
Västgötarna arrangerar som vanligt trav av yppersta klass i dagarna tre med söndagens Stochampionat som kronan på verket, då det för övrigt är en extra V75-omgång.  Det här blogginlägget handlar dock enbart om lördagens tävlingar. Om tid finns kommer även tips gällande söndagen att publiceras.
Som seden bjuder avhandlar jag avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Måhända är det inte bästa hästen men den har bästa utgångsläget med tanke på sin startsnabbhet. 1 Henke Diablo har jag alltid haft ett gott öga tll. Hästen såg mycket fin ut senast då han fick bestämma i ledningen. Motståndet var av det beskedligare slaget men intrycket var likväl av bästa sort. Då Kontio som ren säkerhetsåtgärd ryckte tussarna en kort bit före mål svarade hästen rejält och segern blev enkel. Här stöter han dock på lite vassare kombatanter. En som imponerade stort i sin senaste start var 4 Ardi Boko. Jag klockade honom till under 1,08 sista 500 m och han vann i överlägsen stil. Troligen blir han klar favorit men då han lär få kämpa för att nå spets, om han överhuvud taget når dit, plus att han var helt under isen vid sitt senaste framträdande på bortaplan finner jag det bäst att försöka fälla honom. En annan häst som stod för en femstjärnig insats, lite i skymundan, i sin föregående start är 6 Orione Spin. I finalen av Sprintermästaren tvingades han trava i tredjespår första 800 metrarna i extremt högt uppskruvat tempo. Kolgjini tvingades så småningom ta upp och backa sig sist men lyckades trots den omöjliga löpningen inkomma som sexa och hästen såg dessutom inte helt tom ut över mål. Från stall Savin meddelas att man tror 2 Admiral Sea gått framåt kraftigt med förra loppet innanför västen och man kommer göra vad som går för att ta sig till ledningen. Nås den positionen tror man på bra chans. 8 Truculent har ett uruselt läge men på sin kapacitet törs jag ändå inte plocka bort honom från systemet.Med dessa fem streck tror jag man överlever den första avdelningen och vi skyndar vidare...

Ranking: 1-4-6-2-8-5-7-10-12-9-3-11

V75-2) ...till ett långlopp för hästarna i Klass II. Här vimlar det av segerstaplare och det är inte helt lätt att bena ut. Loppet ser inte ut att innehålla någon snabbstartare men det är möjligt att Johnny Takter kan få lite extra fart på 6 Sir Lexington inledningsvis med tanke på springspåret. Med det scenariot i åtanke och på grund av vad hästen hittills presterat väljer jag att ranka, den av Dan-Åke Olsson tränade krabaten, etta. Jag garderar med 2 Uranium som är en stark rackare och gillar distansen. Letar man skräll vill jag varna för 5 Ernst Hugo. Att det råder brist på löpskalle behöver vi inte tveka om men jag tror ändå det ska gå att lotsa den här ovillingen först över mål. Mitt recept är att köra helt på chans och avvakta så länge som möjligt med att sätta in attacken på upploppet. Rygg ledaren med lucka 75 m kvar borde passa bra. Fart finns som räcker, men han får inte komma först för tidigt, då är risken stor att han lägger ner verksamheten.

Ranking: 6-2-5-9-3-8-11-4-12-10-7-1

V75-3) Det är en klen gulddivision vi får bevittna denna lördag. Kan bli så även på sommaren då storloppen avlöser varandra. Jag har likväl hittat en bra spik i detta lopp i form av 1 Nahar. Galoppmisslyckandena på slutet oroar givetvis en aning men här tror jag Bergh tar en safety-start utan like för att sedan låta visa vad hästen går för. Jag blir mycket besviken om han inte lyckas vinna det här. Felfri och förlust, ja då är det inte den häst jag tror det är. Tuffast emot är utan tvekan 8 Spring Erom.

Ranking: 1-8-3-2-10-4-5-7-9-6

V75-4) Vi går från en tunn gulddivision till ett fint treåringslopp där jag väljer att singelstrecka Ludde med 4 Mosaique Face. Hästen visade härlig inställning senast och sluggade sig fram till vinst. Största hotet kommer från stall Walmann som selar ut 9 Noble Knight. Hade gärna streckat även honom men då blir systemet för dyrt. Med ombytta lägen hade tipset varit det motsatta.

Ranking: 4-9-8-3-7-5-1-10-2-6

V75-5) Den här avdelningen sammanfattas bäst med ETT ord: Svårlöst! Lärlingar och ston, oberäkneligt på alla fronter. Jag tror mycket på 2 Cobol Queen som bör ha mycket utveckling kvar i sig. Galopprisken är dock överhängande. 7 Lyckliga Lotta gjorde det mycket bra genom att kvala in till långa E3-finalen för ston. I finalen blev det tyvärr en större galopp men hon fullföljde ändå loppet på ett berömvärt sätt. Jag gillar vad jag sett så långt av 10 Adam´s Eve. Johan Untersteiner i sulkyn är oxå en plusfaktor i lopp av den här karaktären. 4 MT Etna har sett mycket fin ut på slutet efter att ha varit ifrån tävlingsbanan en längre tid. Formen bör vara på topp vad hästen beträffar, jag är dock inte lika övertygad om kuskens storhet. 1 Anastacia Trot har onekligen bästa utgångsläget men även i det här fallet känner jag osäkerhet kring kuskens talang. En ryggresa tror jag dock är ett måste för att hon ska räcka till vinst. 14 Sobel Goldie kommer oxå med på kupongen. Jag gillar kusken Joakim Sandkvist skarpt och hästen har för övrigt vunnit på V75 tidigare. Knepigt läge men kan gå.

Ranking: 2-7-10-4-1-14-9-15-13-3-12-8-5-6-11

V75-6) Silverdivisionen är som vanligt hyperintressant. Insatsen som 7 True Advantage svarade för senast borde rimligen medföra att han blir förstarankad men jag förordar 3 Montgomery Hill som nu har ett lopp i kroppen, för övrigt det lopp som vanns av redan nämnda True Advantage. Montgomery Hill hade då spår 8 i starten och hamnade sist i fältet. Han gick bra trots att han slutade som oplacerad. Strax under 1,11 sista varvet är dock inga svaga papper och jag tyckte faktiskt han såg som allra bäst ut över mållinjen. Bättre läge och distans den här gången. Jag kostar på mig ett tredje streck vilket hamnar på 9 Nisse Bean som var läcker att skåda vid vinsten på Eskilstuna. Kul att vi åter får se honom på V75. Jag blir inte ett dugg förvånad om Petri Airaksinen lägger beslag på förstaplatsen.

Ranking: 3-7-9-1-6-5-10-4-2-8-12-11

V75-7) I den avslutande avdelningen hade jag trott mig ha en bra spik i 8 Torgil. Efter dennes strykning måste jag självfallet tänka om. 5 Leader Tom har alltid legat mig varmt om hjärtat. Blir gärna så när man lyckas lira dom vid rätt tillfällen. Jag tror en hel del på honom även här men det är ingen bankvinnare. 2 Harpos Rockland är favorit i nuläget och spelarkollektivet kan mycket väl vara rätt ute. Bra läge och form. 6 Jumble Ås hade säkerligen varit med i söndagens final av Stochampionatet om hon inte oförklarligt tagit sig en galopp efter att ledningen tagits om hand. Är van möta tuffa ston och är heller inte oäven från start även om jag tror spetschansen är i princip obefintlig. Fjärde och sista markeringen hamnar på 10 High Leg som gjorde en mycket stark prestation senast efter att ha travat större delen av loppet i dödens. Här bör formen vara snudd på i zenit.

Ranking: 5-2-6-10-4-3-1-12-7-9-11

Systemförslag V75 Axevalla 21/7 (1080 rader = 540 kr):

Avd 1) 1-4-6-2-8
Avd 2) 6-2-5
Avd 3) 1 Nahar
Avd 4) 4 Mosaique Face
Avd 5) 2-7-10-4-1-14
Avd 6) 3-7-9
Avd 7) 5-2-6-10

Lycka Till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar