onsdag 30 maj 2012

V5 I.S.O. V86 30/5 Åby

Tjenixen,
Travvardagen är åter ett faktum efter det för mig mest travintensiva veckoslutet hittills. Sett till spelet var elitloppshelgen något jag snabbt försöker glömma medans det sportsliga något jag kommer låta vila i mitt minne och vårda ömt. Lite väl pretentiöst kanske men hursomhelst fick vi bevittna några magnifika ögonblick på Solvalla. Redan på fredagen fick vi se Perfect Toll med Åke Svanstedt, från dubbla tillägg trava 1.12,3 i Sverigeloppet och ändå bara bli tvåa!!! Loppets prestation var det trots allt han som svarade för.

Under lördagen var det V75-finalerna och spelet som stod i fokus. Sweden Cup avgjordes där utöver och såg en överlägsen slutsegrare i form av Neo Holmsminde. Hade Caddie Comet struntat i att galoppera i inledningen hade dock denne triumferat i stor stil. Nu fick han nöja sig med en heroisk andraplats. Får hästen vara hel resten av säsongen blir inte jag förvånad om vi får se honom i Elitloppet nästa år. Tre system fick dela på V75-potten, eller dela var fel uttryckt, alla tre systemen var inlämnade i Sydafrika och att det är samma person/syndikat som står bakom alla tre systemen känns högst troligt. Frågetecknen kring dessa ständiga storvinster till Sydafrika blir fler och fler och jag sällar mig till de som tycker ATG ska stänga spelet från andra länder, Norge, Finland och Danmark undantaget vid de tillfällen gemensam V75:a körs.

Söndagen bjöd som vanligt på topptrav! Prince De Montfort är en fröjd för ögat att se i monté. Även på Solvalla liksom i Oslo utklassade han sina motståndare. Hallsto Lotus vann elitkampen, föga dramatiskt men hästen gjorde ånyo en fantastisk prestation. I Elitloppet befäste Commander Crowe rollen som Europas (kanske världens) för närvarande främste travare. Fantastisk häst som aldrig varit bättre. Nu hoppas jag vi får se honom i Hugo Åbergs Memorial på Jägersro senare i sommar.

Den här onsdagen är det premiär för Åby att arrangera V86. Jag konstaterar efter vårens "försöksomgångar" att V86 är ett FÖR svårt spel.för att det ska vara värt satsa på. Förvisso är det jackpot ikväll men jag ids inte ens p g a det lägga ner den tid som krävs för att ändå bara stå där med max 6 eller 7 rätt. Jag riktar i stället in mig på V5-spelet där jag hoppas kunna leda in er på rätt spår. Vi börjar som sig bör i avd 1 och går sedan vidare med avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

V5-1) Ett öppet lopp med fina fyraåringar inleder V5. 2 Ragna Opal årsdebuterar och ett snällt upplägg är måhända att räkna med men det hästen visade i höstas lovar gott inför årets säsong. Jag vet inte orsaken till den långa frånvaron från tävlingsbanorna men hoppas ingen allvarlig skada varit orsaken. 6 Manalapan känns bortglömd och på sin höga grundkapacitet är han ett givet  streck. Även 8 Lukas Hall känns, läget till trots, för lite streckad. 11 Lovelock visade under fjolåret prov på härliga fartresurser. Har varit borta sedan december och förhoppningsvis laddar Björ framåt i tidigt skede, då finns chansen. 4 Allaballakaitoz ser ut att kunna få ett fint lopp då han är min spetsfavorit. Lär släppa ifrån sig ledningen och försöka ta dom via open stretch i stället. De båda favoriterna i loppet, 7 Can Anyone Explain och 5 Captivating Ås ratar jag från systemet. Svanstedt´s USA-import debuterar i och med detta på svensk mark och 2140 m brukar inte vara dessa djurs likör, inledningsvis i alla fall. Stig H´s krabat imponerade inte senast och även om loppet bör ha gjort henne gott hoppas jag hon inte duger.
Ranking: 2-6-8-11-4

V5-2) Ett långlopp över 3140 m volt. De tre mest betrodda är dom jag tillmäter störst chans att vinna och jag väljer således att strecka tre ekipage. Favoriten 11 Covington Ås är självklart bäst men distansen oroar något samtidigt som jag tror mina båda andra streck är gynnade av densamma. 1 Head Line gör efterlängtad debut för Flemming. Har varit struken inför två tilltänkta starter men nu är det äntligen dax. 3 Opus Lavec har läge, kusk och distanförmåga. Segern kan tyckas ligga som i en liten ask och vänta men vi får vänta och se om hästen räcker.
Ranking: 11-1-3

V5-3) Jag gillade det jag senast såg av 5 Dillkrona. Spurten var rapp och bra. Med sexan struken och med Thomas Uhrberg i sulkyn tror jag mycket väl det kan bli spets alternativt rygg ledaren. Den sistnämnda positionen vore nog att föredra med tanke på hur snabbt hon avslutade senast och med Åby´s open stretch kommer hon ju inte att fastna invändigt i varje fall. Jag chansspikar och hoppas andelen streck håller sig runt de 13% hon i nuläget dragit till sig.
Ranking: 5

V5-4) Sprinterlopp som lockat mer eller mindre avdankade gulddivisionare. Jag streckar en hel drös. 9 Copper Beach såväl kan som bör spurta ner det här gänget. 7% på strecken får anses som ett fynd i omgången. 2 Totti T Dream kan starta snabbt och det blir väl ledning eller rygg ledaren. 4 First On Line Sec kan möjligen hinna förbi i startrusningen och då finns risken att det kan bli tredje inner då 6 Global Investment med stor sannolikhet får överta. 8 Clear Sign har mött mycket tuffare hästar än det här på slutet och hade det inte varit för läget haf hästen vrit förstarankad. 5 Kejser D K kan även han flytta på sig från början men bör få svårt komma till spets.
Ranking: 9-2-4-6-8

V5-5) I den avslutande V5-avdelningen rankar jag favoriten 5 Quality Control etta. Bör ha bra chans att få överta ledningen och därifrån reglera fältet. 2 Jaques har blivit nedstruken till innerspåret och då det med stor sannolikhet vankas barfotakörning i kväll vilket gynnar hästen betänkligt ser jag honom som det största hotet till favoritseger. Spets och släpp med rapp avslutning via det extra innerspåret på upploppet är ett tänkbart scenario. 9 Elstar Pride bör med två lopp innanför västen vara nära toppformen. Förra året visade han i några starter prov på mycket gott kunnande och det här kan vara skrällen som gör att jag skrattar hela vägen till banken!
Ranking: 5-2-9

Systemförslag V5 30/5 Åby (270 rader = 270 kronor):

1) 2-6-8-11-4
2) 11-1-3
3) 5 Dillkrona
4) 9-2-4-6-8
5) 5-2-9

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar