tisdag 22 december 2009

***Super-Jackpot V75 Solvalla 23/12***

Hejsan,
Wow, vilken höjdare! 90 mille, minst, i potten så här dan före dan! Kan det bli bättre? Svar: JA!!! Hade ATG haft något som tillnärmelsevis liknar magkänsla hade man givetvis valt att placera jackpotpengarna i den V75:a som genomförs på Solvalla den 26 december i stället för dagen före Julafton. Man kan tro att beslutsfattarna på ATG är lika "spelkåta" som en annan, då dom verkar jaga snabba stålar i stället för att ha en långsiktig strategi. i det här fallet förlorar dom ju faktiskt mångmiljoner!!! Hur många prioriterar att åka till Solvalla och hur många orkar grotta ner sig i V75 den 23/12??? Tänk er i stället en motsvarande Jackpot på Annandagen; Finaler på Solvalla, överjästa magar efter julmaten och folk som längtar bort ifrån hem och släkt! Publiken skulle ha vallfärdat till Solvalla, åtminstone i min värld! Nu är dock läget som det är och jag ska inte låta tillfället gå mig förbi att bli en av dom som får dela på alla sköna Jackpot-miljoner!
Svanstedt fälldes idag i tingsrätten, skönt att rättvisa skipas så långt. Blir spånnande att se vad STC kommer ta för beslut. Jag tror karriären för Svanen är över i Sverige och att flyttlasset till USA går tidigare än planerat. Tyvärr, eller hur man nu ska uttrycka det, tror jag att han varit i princip lika framgångsrik om han hade gett fan i el-påfösare m.m.
InförSnack!!!

Avd 1) Ingen känns direkt chanslös och det är bara att måla på så långt bläcket räcker! Först i min ranking hamnar, trots utgångsläget, 8 Absolutfin. Avgjorde på snyggt sätt i comebacken efter perfekt resa, men jag anser att hon står för klassen i gänget. Lugauer låter uppåt på 4 Americandream AT. Glöm inte att 3 Yankee TL har perfekta förutsättningar och har stångats mot årgångstopparna mer eller mindre hela säsongen! Inga sådana emot den här gången direkt. 2 Canendel är väldigt hårt betrodd. Märkligt då hästen inte klara göra någonting själv i loppen utan måste köras på chans.
Min ranking: 8 4 1 3 9 6 2 7 12 11 5

Avd 2) Än mer öppet ån föregående lopp, strecka på! 1 Nicke Palema är klart bästa hästen hästen, men räcker det med ett lopp ikroppen efter så lång vila för att vinna? 2 Warner Hill var mycket hårt betrodd senast på Solvalla, totalt bortglömd den här gången, I like! 9 Pamona, kanonfin en längre tid. 11 Armbro Escobar, har en lallare i sulkyn, annars möter han lämpligt motsånd. 8 Trackstar streckad på 4% måste vara en skänk, han skulle varit bland de tre mest betrodda. 3 Isalus, bra häst desto sämre i sulkyn. Örjan, Walmann, toppform= strecka 10 Riccione Ås.
Min ranking: 1 9 8 11 2 3 10 6 4 5 7 12

Avd 3) Återigen, vidöppet! Om nu inte, mot förmodan 1 Salinity håller sig till rätt gångart. Kan få svårt hålla ledningen vilket också är en anledning att gardera favoriten. 2 No More Headache har stort kunnande men vinner inte ihjäl sig. Prima utgångsläge och kan definitivt vinna ett mediokert lopp som detta. 9 Tamilphoto återfinns numer i Finland, där han tagit flera segrar. Får nu åter Björn Goop i sulkyn och det är bara att strecka. Strecka samtliga, det är mitt råd!
Min ranking: 1 2 9 3 4 8 5 6 10 12 11 7

Avd 4) Julklappsutdelning!!! 12 Passport är bästa hästen, nu med bra kusk dessutom. Han sveper samtliga över Solvallas långa upplopp. Kom ihåg att lägga champagnen på kylning! Streckad på fåniga 8%.
Ranking: 12 3 5 4 8 10 2 1 11 6 9 7

Avd 5) Lopp över mastiga tre varv. Fyra streck anser jag mig lösa det här loppet på. 10 Ladies Man är van hårt motstånd, gillar distansen och är rejält kuskförstärkt. 9 Two Oceans gillar jag skarpt, inte heller han räds den långa distansen. 8 Young Forever hade en mersmakande debut för Kari i sin senaste start, kraftigt bortglömd med Örjan. 2 Quattro Composite kommer från Hellstedts formstall, klarar han spåret blir han att räkna med.
Min ranking: 10 9 8 2 11 14 12 6 5 7 3 15 1 4 13

Avd 6) Fint stolopp som jag anser kräva fem streck. 4 Tiffany Brodda är van möta dom bästa, slipper dom nu. 6 Carmen Launcher har toppform och laddas i hopp om att nå spets. 1 Smashing Dame, totalt bortglömd storskräll, spets eller rygg ledaren. 3 Ila Dimache har toppform, om ledningen eller rygg ledaren. 11 Hilda CD, tung slutrunda att tillgå, räcker snabbheten mott dessa konkurrenter?
Min ranking: 4 6 1 3 11 9 7 12 2 5 8 10

Avd 7) Jag tror 1 B B S Bigtrade är tillräckligt snabb för hålla ut övriga i startrusningen. Därefter kommer tempot bedarra kraftigt och jag singlat favoriten även om jag tycker streckprocenten är i högsta laget. Att det är bästa hästen råder inget tvivel om, men den långa frånvaron och bara ett lopp i kroppen oroar helt klart!
Min ranking: 1 12 4 3 2 7 10 9 8 6 5 11

Systemförslag Solvalla 23/12

1) 8 4 1 3 9 6 2
2) 1 9 8 11 2 3 10
3) 1 2 9 3 4 8 5 6 10 12 11 7
4) 12 Passport
5) 10 9 8 2
6) 4 6 1 3 11
7) 1 B B S Bigtrade

Systemet är på 11760 rader och kostar 5880 kr att investera i. Lämpligt att hitta ca 10 vänner att finansiera det tillsammans med. Man kan även välja att markera utgångshästar för att reducera systemet något. Jag skulle i sådana fall rekommendera 1 Salinity i avd 3 och 10 Ladies Man i avd 5 med kravet att någon av dessa båda måste vinna. Systemets storlek utgörs då av 3675 rader utskrivet på två kuponger till en kostnad av 1837,50 kr.
Jag ber att få önska er alla en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År. Speciellt önskar jag min far ett snabbt tillfrisknade. Lycka Till allesammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar