tisdag 1 december 2009

V64 Solvalla 2/12

Morsning,
Äntligen är vi så framme vid den mysigaste månaden av dom alla, december! Några snöflingor seglade dagen till ära ner från himlen över det underbara Arlanda. Min arbetsplats, Arlanda alltså, är en mötesplats där människor av alla de slag träffas och i mån av tid utbyter livserfarenheter med varandra. Personligen försöker jag framför allt leta upp sådana som har livserfarenhet som kretsar kring travhästar, i hopp om att få några matnyttiga tips emellanåt. Hur som helst mötte jag igår en kvinnlig småtränare, med Färjestads travbana som bas. Hon berättade att hon är väl bekant med den nu åtalade C-J Jepson. Till henne hade han erkänt, för inte länge sedan, att han vi upprepade tillfällen under sin tid hos Åke Svanstedt använt sig av så kallade grisfösare. Min personliga uppfattning är att samtliga (Åke, Glenn och C-J) är skyldiga till respektive brottsmisstanke och därför bör dömas i tingsrätten. Vilka slutsatser STC sedan drar och vilka konsekvenser en fällande dom får återstår att se, men det mest troliga vid ett sådant scenario är att ingen av dom får möjlighet att i framtiden utöva sina nuvarande yrken innanför Sveriges gränser. Det tråkiga är att det är så många andra inom den här branschen som också skulle behöva stå till svars inför en domstol för sitt sätt att träna häst och förhoppningen är att fler vågar framträda och vittna i fall som dessa om Skaraborgs Tingsrätt avkunnar en fällande dom. Nu till något roligare, onsdagens tävlingar på Solvalla och vi inleder med lite InförSnack!

1) Oj oj oj, vilken stor favorit 5 City Hall ser ut att bli så här i V64-prologen! Streckad på 72% i nuläget. Senast i comebacken, efter långvarig skadefrånvaro, imponerade hästen mot ett klent motstånd. Tuffare nu men ändå klar förstahäst. 11 Incredible Accent gör dock fenomenala insatser emellanåt och jag vågar inte lämna honom utanför systemet. En annan häst som det lyste om senast var 1 Klondike B B. Han studsade upploppet ner och vann okörd. Håller han ordning på benen i startmomentet kan han bli en svår nöt att knäcka, i synnerhet om han skulle kunna försvara ledningen.
Min ranking av loppet: A=5 B=11 1 C=12 2 4 7 10 6 3 8

2) En lika klar förstahäst som i den första avdelningen ser vi här i form av 8 Prada Pellini. Hästen har imponerat stort vid sina två starter som båda slutat med överlägsna segrar. Långresa den här gången och bara två år gör dock att garderingen känns tämligen given. 4 Enjoy Me More har varit struken efter senast men är bara formen något sånär intakt är han inte mycket sämre än min tipsetta. 9 Warrawee Lizzy visade senast prov på fin uppfattning och i starten dessförinnan galopperade hon inledningsvis men sparang därefter 15/1400 m. 3 Oklahoma Ås vann senast efter snabba sista 500. Chans om hon får bestämma i spets. 10 New Ginger Wind är något svår att sätta in i loppet. I debuten galopperade hon och spolierade därmed sina chanser. I den senaste starten vann hon överlägset men var då den enda hästen i loppet som undvek att galoppera.
Min ranking av loppet: A=8 B=4 9 3 10 C=1 6 12 2 7 11 5

3) Mycket svårlöst bland de treåriga stona. Jag har fastnat lite för 4 Hippie Queen som vann på bra sätt i september månad. Har inte presterat på topp efter det men jag anar att formen åter är i antågande. 12 Queen Sequense verkar fått pusselbitarna på rätt plats så här i slutet av säsongen. Om aktionsproblemen från senast uteblir kan hon mycket väl vinna detta, läget till trots. 10 Collect Tooma har mycket fart i sig, visar det nu!? 3 Love And Money och 2 Necklace kommer med på läge och kusk. 5 Dopo Domani kan speeda vasst. 7 Härleds Cider satt fast senast som tre i det lopp som vanns av tolvan i detta race. 6 Canelle har verkligen inte imponerat så här långt men Lennartsson kör i flytet och på det tar jag med ekipaget på mitt system.
Min ranking av loppet: B=4 12 10 3 2 5 7 6 C=9 1 8

4) Etta för mig är 13 Gany Du Ling. Hästen har inte släppt till ordentligt men jag tycker senaste framträdandet var ett fall i rätt riktning. 11 Crown Imperial ser ut att ha käkat taggtråd på slutet. Senast glänste det om honom då han med krafter sparade dansade undan över upploppet. Hade det inte varit för det snäva startspåret och den längre distansen denna gång hade jag kanske rent av singlat Kajsa med sin springare. 2 Alvena Othello har två lopp i kroppen och formen borde sitta där. 9 Langoustine gör alltid sitt bästa. Med tempo på loppet kan hon avgör sista biten. 6 Magic Rex blir favorit på grund av två ettor i raden. Segrarna har tagits i klena gäng och hästen har inte imponerat, stor favorit jag hoppas kunna fälla.
Min ranking av loppet: A=13 B=11 2 9 6 3 1 C=14 7 8 10 5 4 12 15

5) Mycket fint lopp! Jag har ett fynd att bjuda på som tipsetta, men vi suger lite på den karamellen! 5 Omega Neo ser inte ut att bli favorit, märkligt! Låt vara att hon kanske inte var som bäst senast men väljer Persson att starta henne igen så tror jag han har ordning på grejorna. 8 Jullan vann ett taktiklopp senast efter att ha svikit som hårt betrodd i flera starter dessförinnan. Upp till bevis! 3 Simb Ruby har gjort det mycket bra en längre tid. Här tycker jag det luktar ledning och kanske rygg på Omega Neo vad det lider, farlig med fritt i sådana fall. 9 Zimba Boko vill jag inte ge upp hoppet om riktigt än. I fjol var hon kullens dominant och alla trodde nog hon skulle tillhöra toppen det här året också. Så har det tyvärr inte alls sett ut och det krävs nog mycket tur på vägen om segern ska kunna bärgas. Mitt drag i loppet är 4 Sweepys Girl! Hon har suttit fast med krafter sparade på slutet mot liknande motstånd och sett kanonfin ut. Glöm inte bort att strecka henne!
Min ranking av loppet: A=4 B=5 8 3 C=9 11 10 7 6 1 2

6) Aj aj aj, mitt drag är struket, 6 Monster Drive! Vilken tur att jag då har ett ytterligare drag i just detta lopp! 1 Big Cheese tror jag leder runt om, bara nu inte voltstartsystemet sättar käppar i sulkyhjulen för honom. Han utmanas i första hand av 4 Copy Tooma som är härdad mot de bästa i kullen och som nu går ner i klass något. 9 Knockout Rose och 12 Marshland är väl de två bästa i fältet men tillägg över 1640 m efter en lång tävlingssäsong gör att jag inte streckar. Övriga bör inte ha med utgången att göra.
Min ranking av loppet: A=1 B=4 9 12 C=5 10 3 2 8 7 11

Systemförslag 2/12:

1) 5 11 1
2) 8 4 9 3 10
3) 4 12 10 3 2 5 7 6
4) 13 Gany Du Ling
5) 4 5 8 3
6) 1 Big Cheese

Systemet är på 480 rader och kostar detsamma att investera i. Jag ber som vanligt att få önska er alla ett stort Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar