onsdag 5 augusti 2009

V75 Solvalla 8/8

Hallå
Underbart med Solvalla som värd för V75. Jag hoppas och ber att vädret håller i sig då jag planerar för ett besök på huvudstadsbanan, i tron att detta ska öka chansen till storkovan radikalt! Det är mycket fina lopp som serveras, som vanligt då det är final-dax. Titta bara på de två sista V75-avdelningarna så förstår ni vad jag menar. Nu kör vi, Lopp för Lopp!

Avd 1) Stoeliten drabbar samman över 2140 m auto. Järnstoet 3 Fama Currit blir stor favorit, men för att hon skall räcka till seger över den något opassande distansen krävs att hon får strypa tempot rejält då startrusningen lagt sig. 2 Days Of Glory spetsar initialt och släpper till Fama Currit. 5 Olganina riskerar få ta den otacksamma positionen utvändigt om ledarinnan. 7 Dame Arrow, var hamnar hon från sitt utgångsläge? Fan vet om dom ens bryr sig om att ladda med henne den här gången!? Jag skulle tro att det i stället körs till slut och då är jag rädd att endast en plats ligger inom räckhåll. 8 Debbie Brodda riskerar också hamna punchigt på det. Annars tycker jag hon ser allt bättre ut och har hon flyt med positionerna kan hon bli giftig till slut. Mitt drag i loppet är 9 Swept To Victory! Rygg i starten på fältets startsnabbaste häst vilket kommer leda till en bra position, toppform, toppkusk och vrålspeedig! Det känns faktiskt som en sund spik att inleda omgången med!

Ranking: 9, 3, 8, 5, 7, 1, 6, 10, 4, 2

Avd 2) Här gissar jag att den Tyske SändarKungen, Klaus Kern spetsar med 2 Fram. Släpper troligen till den som först ställer frågan av 5 Spex Brodde, 6 Trim eller 7 Quality Control. Mitt tips är att 6 Trim är den som drar det längsta strået i den kampen. 4 Ewa Bulwark får återigen en kusk av rang i sulkyn, Torbjörn Jansson närmare bestämt. Kom ihåg hur vasst hon sköt till i Årjäng för Örjan då luckan uppenbarade sig strax före mål. 11 Wood Laday har fått ta igen sig efter försök och final i Sprintermästaren, där hästen skötte sig mycket bra och faktiskt slutade tvåa!!! Kan givetvis kliva runt det här gänget om han är lika bra som tidigare. Rysaren i loppet är redan nämnde 2 Fram. Hästen spurtade rappt till tredjeplatsen senast på Jägersro mot tuffa konkurrenter. Häst och form talar för, kusk talar emot!

Ranking: 6, 11, 5, 7, 4, 2, 10, 9, 3, 8, 1, 12

Avd 3) Gulddivisionen och här dyker han upp, omgångens bästa spik!!! 2 Colombian Necktie glänser för dagen och fjärdeplatsen i Hugo Åbergs Memorial senast togs på ett imponerande sätt. Dödens i ett extremt högt uppskruvat tempo och gav sig aldrig! Hästen har aldrig varit bättre och då han äntligen verkar ha mognat mentalt och slutat galoppera titt som tätt känner jag mig lugn som en filbunke då singelstrecket plitas ned!

Ranking: 2, 5, 10, 3, 4, 9, 7, 6, 12, 8, 11, 1

Avd 4) Oj oj oj, en vidöppen final i Klass III. Vad göra? Ta många! 2 Red Chili Leaf bör kunna spetsa. Lyckas man nå den postionen tror jag varken man vill eller kan släppa till någon då hästen har en tendens att dra iväg i det tempo den känner sig ha lust att springa i. Örjan sitter upp den här gången och det får ses som stora plus, förhoppningsvis blir hästen mer reglerbar i hans händer och det är faktiskt på kuskförstärkningen som jag rankar hästen etta. 3 Baht Launcher ser läcker ut. Slipper han grovjobbet i dödens kan han speeda till seger. 8 Onyx Knick vann försöksloppet från samma tråkiga utgångsläge som här. då lyckades hästen forcera sig till spets och vann på ett bra sätt. Ser ut att kunna utvecklas och räcka en bit upp i klasserna. 9 Staro Capricorn är en härlig travare med stam som heter duga. Jag har lite svårt att se Greger Fajersson vinna en final inom V75 på Solvalla men hästen är bra nog för att göra det, loppets självklara rysare. 4 Yosemite Boko har emallanåt lite problem att hålla reda på sina fyra ben men besitter fin fart i kobination med dugligt löphuvud och har ett smaskigt utgångsläge.

Ranking: 2, 3, 8, 9, 4, 12, 11, 5, 1, 6, 7, 10

Avd 5) Jag tror att innerspårets 1 Pinepower Rose lyckas svar ut 2 Vinalt Herkule i startrusningen. Frågan är vad som händer sedan!? Mitt scenario ter sig som så att Åke Svanstedt glider fram med favoriten 4 Indigo Broline och får överta spets efter max 500m. Jag liter så pass mycket till min badkarsanalys att jag utan att tveka spikar Kung Åke, gör det du också!

Ranking: 4, 1, 7, 3, 5, 6, 10, 12, 11, 2, 9

Avd 6) Mums, en smaskig final i bronsdivisionen. Kan någon svara 3 Target Player från start? Kanske 1 Victor Bris, men stallkamrater som dom är tror jag Kontio välvilligt släpper till Kihlström och 3 Target Player. Sedna bör det bli en fråga om att få överta ställd av 2 Juan Carlos. Över medeldistans är jag inte helt säker på att svaret blir nekande. Får Bergharn sedan bestämma tempot efter eget behag kan det hålla hela vägen. Mest troligt är dock att tempot kommer hållas uppe då favoriten är stark och lite entaktad och heter 5 Power Nap. 4 Staro America håller hysterisk form och kan mycket väl vinna detta. 10 Q Fortyfive har utvecklats rejält och hamnar han inte för långt bak i fältet kan han spurta ner samtliga till slut. det samma gäller för 9 Sharapova. Smygform och bra startrygg. 6 Voodoo Hornline gör det bra varje gång och har en mycket vass avslutning att tillgå. 11 M T Buffet kanske har glömt hur man gör för att vinna ett travlopp men det bryr jag mig inte om, segern måste komma snart! 7 Lost Without You riskerar hamna hopplöst till, men hästen är riktigt bra och är den som kanske mest av alla skulle profitera på ett våldsamt tempo!? 8 Manhattan Sassy har gjort det som allra bäst då han fått gå i ledningen. Får mycket svårt att hitta till den positionen nu och känns därför inte riktigt het. Bara två hästar känns på förhand helt chanslösa, 1 Victor Bris och 12 Bonus Käll.

Ranking: 4, 5, 2, 10, 9, 6, 11, 7, 3, 8, 1, 12

Avd 7) Ett helläckert lopp i form av silverdivisionens final avrundar veckans omgång och många ses med chans. 2 Infatti November har hittat formen på allvar och blir troligen stor favorit. Riskerar hamna långt ner i kön och det är aldrig lätt att vinna lopp därifrån, sårbar favorit. Jag pushar för 8 Iceland som sist det var final på Solvalla startade från exakt samma position och då flög till ledningen och vann. Repris nu tack!? 10 Staro Allentown har trots stora brister i aktionen imponerat storligen i ett flertal lopp på slutet. Många startsnabba ekipage kan bana väg för denne biffige bit. 3 M T Cherokee väljer Åke bort, men då denne fått ett betydligt bättre utgångsläge än stallkamraten 9 Cash Winning vita (som Åke kör) bedömer jag hans vinstchans som större. Startrusningen lär handla om framför allt 6 Device, 7 Jos Cortina och 8 Iceland. 11 Meadow Zoot bör också få utdelning på sin fina form så småningom.

Ranking: 8, 10, 3, 2, 9, 6, 7, 11, 4, 5, 12, 1

Systemförslag V75 Solvalla 8/8:

1) 9 Swept To Victory
2) 6, 11, 5, 7, 4, 2
3) 2 Colombian Necktie
4) 2, 3, 8, 9, 4, 12
5) 4 Indigo Broline
6) 4, 5, 2, 10, 9, 6, 11
7) 8, 10, 3, 2, 9, 6, 7, 11

Systemet är på 2016 rader och kostar 1008 kr att investera i. Jag ber att få önska alla ett stort Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar