torsdag 4 juni 2009

***V75-Jackpot Östersund 6/6***

Ärade vänner, racinglovers
Det är Sveriges Nationaldag
Världens bästa spel i världens bästa land, har nu ankommit Östersund. V75 utspelar sig i det vackra Jämtland och omgången ser inte lättlöst ut, inte ens kallblodsloppet, Järvsöfaks deltagande till trots! Har ändå stora förhoppningar över att i vinnarglädjens yra få hissa vår svenska flagga efter det att sista avdelningen gått i mål. Vi trycker på Enter-tangenten två gånger för att påbörja nytt stycke och därmed genomgången för veckans V75:a, i blocket jag kallar: Lopp för Lopp!
Avd 1, Försök Klass II, 1640 Auto:
Jag inleder med en häst som har hyfsade möjligheter att leda loppet från start till mål! 3 Caddie Drink har visat upp en strålande form på slutet. Hästen tål offensiva upplägg och då en av landets mest offensiva kuskar sitter upp (Daniel Olsson) tror jag inte man är nöjda förrän man sitter i ledningen. Risken är dock stor att det blir extremt högt utgångstempo då hästen utanför, 4 Mackie My är väldigt startsnabb. Här talar vi om en 10-årig valack, som förvisso har kanonform, men som jag tror välvilligt släpper spets och nöjer sig med en plats. Ett för högt uppskruvat tempo i inledningen kan bädda för speediga 2 Lollo Zet som ser bättre och bättre ut. Bra utgångsläge och hon sitter redan från start i andraspår, bara hon inte tappar alltför mycket från början. Loppets outsider återfinner vi i 6 Drop In L B. Hamnar han inte på vingel från start kan han överraska. 10 Across The Seas har varit ute i tuffa gäng, lättare emot denna gång. Örjan smyger och avslutar vasst. 1 Mellby Smaragd tror jag hamnar långt ner i kön. Har fått för mig att hon inte är speciellt startsnabb. Kräver överpace om hon skall räcka. Loppets bästa häst lämnar jag utanför systemet. 12 Sundbo Lava har ett tråkigt utgångsläge och är dessutom ute över fel distans.
Ranking av intressanta hästar: 3, 2, 6, 10, 1
Avd 2, Försök Klass I, 2140 Volt:
Strecka så många ni har råd med! Mitt första strck får 2 Dione med farfar Lasse Lindberg i sulkyn. Jag gillar den här hästen, hon kan se slagen ut loppen igenom men har alltid styrka och vilja då finishen nalkas. 4 Mellby Regent duger långt i gäng som dessa. Väldigt lång resa denna gång och ett snävt spår i starten är dock orosmoln värda att ta i beaktning. 5 Lucky Luke är segervan värre. Klarar han spåret och får en fördelaktig resa kan han vinna. Stall Robert Bergh selar ut två ekipage. Båda har fått taskiga utgångslägen. Den som tillmäts störst chans på förhand är 8 Simb Tyrant. 12 Juan Carlos får nog be en stilla bön i stil med, Sesam, öppna dig, om han skall komma till från detta trista läge. 1 Anke Boy har drömläge och toppform, inte van det här motståndet men bör kanske ändå hållas högt i ranken. 9 Onirozz besitter stort kunnande i grunden men visar det alltför sällan. Säkert rejält vässad inför denna uppgift. 3 Figure Of Eight har hiitat tillbaka till gammal fin form. Blir kraftigt kuskförstärkt till denna start och han kan vara loppets smällkaramell. 6 Jungle George är en ständigt underskattad kuse som räcker långt om Jimmy A Åsberg lyckas pricka från springspåret. 11 Yankee Brodde har Örjan Kihlström bakom sig och det räcker för att man skall vilja strecka.
Ranking av intressanta hästar: 2, 4, 5, 8, 1, 9, 3, 6, 11, 12
Avd 3, Jämtlands Stora Pris, Gulddivisionen, 2140 Auto:
Wow, vilket race! Genomgående topphästar. 3 Adrian Chip har årsdebuten avklarad och får för den MVG. Vettig favorit men han har svikit förr och jag förordar definitivt inte spik. 1 S J´s Photocopy är vrålsnabb från start. Det luktar spets, släpp och lucka till slut! 9 Beanie M M ser ut att bli fullständigt bortglömd. Passa på att fynda säger jag. Vinstchansen överstiger vida hästens nuvarande streckprocent (3%). 4 Glen Kronos imponerade storligen i genrepet inför detta lopp. Kan tänkas att det var en engångsföreteelse men så som hästen såg ut lovade det mer. Får tungt lopp. 7 Global Investment ser också ut att helt glömmas av spelarna. Byngligt läge men går bra även bakifrån. 8 Dig For Dollars, hur många topprestationer behöver den här kusen göra innan han accepteras som en av landets topptravare!? 5 Rune U S kräver maxmalt flyt med löpningsförloppet och ett högt tempo, Örjan bäddar för att det kan gå vägen. 6 Acclaim verkar lite trött och seg men skulle han mot förmodan prestera på topp går ingen säker över upploppet.
Ranking av intressanta hästar: 3, 1, 9, 4, 7, 8, 5, 6
Avd 4, Försök Klass III, 2640 Volt:
9 Västerbo Duval är säkerligen fätets mest kapabla häst. Så här långt har han dock inte riktigt fungerat då han fått gå i ryggar, vilket han blir tvingad till denna gång. 11 O F Sara Esclans är tuff och styr Frick på innan Bergh kan det gå. 12 Nova Zet verkar också vara av det rätta virket, men läget!? 10 Incredible Accent var mycket bra vid segern på Solvalla, men att Jouni Wickman skall följa upp en Solvallaseger med triumf på V75 känns som något endast en Hollywood-regissör skulle kunna tänka sig. 8 Akjas Sir Hurry har vunnit varannan gång på slutet och om den trenden skall fortleva är det vinst som krävs den här gången. 3 Say Me har styrkan som sitt främsta vapen, vad kusken, Peter Synnerfeldt har som sitt är det ingen som vet...
Ranking av intressanta hästar: 9, 11, 12, 10, 8, 3
Avd 5, Kallblodslopp, 2140 Auto:
Härligt hög klass i paltloppet. Allas vår Järvsöfaks startar från spår 8 vilket gör att jag tar ställning för en annan häst i loppet! Jag rekommenderar spik på nr 3 Tangen Scott med kuskvirtuosen Tor Wollebaek i sulkyn. Va, är du inte klok? Landsförrädare! Ja ja, kalla mig vad ni vill. Jag tror inte Järvsöfaks vinner den tunga vägen. Respekten från motståndarna håller på att sina och jag tror att Wollebaek väljer att försvara ledningen. Hårdast emot anser jag att 2 Mörtvedt Jerkeld är. Trots att han blev oplacerad på Solvalla tyckte jag mig ana ett fall framåt.
Ranking av intressanta hästar: 3, 2, 8
Avd 6, Försök Bronsdivisionen, 2140 Auto:
2 Ivanhoe Diamant har bra chans att sno åt sig ledningen. Lyckas han med det ska det till en bra häst för att slå honom. 4 Mr Forceami går jättebra mest hela tiden. Hårt emot men form slår klass. 10 Fast Photo Sec var tillbaka i gammalt gott slag vid förra starten. Är formen bibehållen kan han profitera på ett eventuellt överpacat lopp. 3 Jelly Frontline har inte imponerat så här långt i år. Måste rycka upp sig rejält för att ha med utgången av detta lopp att göra. 8 Victory Sund har ett knepigt utgångsläge och han chans ligger i att Johan Untersteiner trycker av honom rejält från start för att möjligen kunna bomba till ledningen. 9 Finish Flyer har stort kunnande men bara ett lopp i kroppen, räcker det? 7 Que Pasa gör alltid sitt och ser bättre ut sedan han kom till Tommy Hanné. Behöver mycket tur från detta läge.
Ranking av intressanta hästar: 2, 4, 10, 3, 8, 9, 7
Avd 7, Försök Silverdivisionen, 1640 Auto:
1 Access Tooma har förvisso varit struken sedan senast p g a hälta. Avsaknaden av lopp i kroppen kan ju ställa till det men jag tror han mäktar med en inte alltför tuff Silverdivision ändå. Han är snabb från start och jag hoppas han kan hålla ut 2 Enzo N O, 3 Breezy Broline, 5 Jenspeter Hornline, 6 Special Ås och 7 Rutger Raket den första biten. Med så många startsnabba hästar bör han, om inte annat räddas av solfjädereffekten. Tar han ledningen tror jag han vinner loppet och väljer att spika! 4 Simb Luke blir farlig om han hittat formen.
Ranking av intressanta hästar: 1, 5, 4
Återkommer med ett sylvasst systemförslag fredag kväll eller lördag f m.
Jag ber att få önska ett stort Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar