fredag 22 maj 2009

Solvalla V75 med en Sylvass Blogg från Knivsta

Hoppla Hoppla
Läste ni bloggen till onsdagens tävlingar, jag hoppas det!? Fyra första avdelningarna vanns av mina tipsettor!!! 1 Lark Kronos i avd. 5 fanns oxå med på systemet, men 32-oddsaren Windshear i avd. 6 stod utanför kupongen tyvärr. 5 rätt blev det och en nettovinst på ca 450 kr. Formtoppen verkar alltså infunnit sig i rättan tid, jag tänker på veckan som kommer med tävlingar på Solvalla var och varannan dag och Elitloppet som Le Grand Finale nästkommande söndag. Håll i hatten, nu kör vi: Lopp för Lopp:

Avd 1, Klass I 2140 Auto:
Megafavorit bli nr 2 Trackstar med Björn Goop. Hur jag än försöker finner jag det omöjligt att hitta någon annan som förstahäst. Spets tar med all sannolikhet 1 Verdi Boko, men att den skulle hålla ifrån sig favoriten över medeldistans känns föga troligt. Tony Wallin gör nog klokast i att släppa till någon som kommer utifrån och med lucka i tid kan han möjligen vara en rysare då formen är på topp. Första garderingsbudet hamnar på 4 Simb Tyrant som står perfekt till penningmässigt i loppet och som för första gången får Erik Adielsson i sulkyn. Ny kusk även på 5 Start Brodde i form av Örjan Kihlström. Hästen ser riktigt fin ut för dagen och håller toppform. Åke Svanstedts hästar är kusligt bra för närvarande. Därför känns det fel att plocka bort 7 Avalon Spider. Vingelrisk från spår sju bakom bilen, men med lite positionsflyt så... Åke Lindblom kommer till Solvalla med en löpärlig häst i form av 3 Super Brian som har såväl toppform som kanonläge. En riktig smällkaramell kan komma att levereras av 9 Preko Bob. Hästen höll starkt från spets senast efter att sin vana troget dragit i ett ursinnigt tempo loppet igenom. Den här gången kan han bida sin tid och spara sin speed till in på upploppet.
Ranking av intressanta hästar: A= 2 B= 4 5 7 C= 3 1 9

Avd 2, Klass III 2140 Auto:
Även här en favorit som jag tror mycket på, förutsatt han håller sig lugnare än vid förra framträdandet. 11 Vector Du Ling besitter oerhörda fartresurser och styrka. Orutinen ställde till det senast och han hetsade upp sig på tok för mycket bakom bilen. Bakspår den här gången talar till hans fördel. 4 It´s a Face har fin kapacitet och kuskförstärks denna gång av Daniel Olsson. Sist Olsson körde blev det vinst, även den gången på Solvalla. 7 Centenary Tooma gör i och med detta tredje starten i regi Lähdekorpi. Hästen har ännu aldrig vunnit men han har härdats mot kulltoppen. Här tror jag han kan få överta spets från 2 Emil´s Tapir och blir han inte utsatt för hårt tryck under vägen kan han hålla ända in i mål. 1 Sahara C Four kan inte hålla upp ledningen utan får lita till Fru Fortuna. En av de starkare hästarna i fältet, tyvärr inte en av de speedigare. 2 Emil´s Tapir tycker jag sett ut som en ny häst vid de senaste segrarna, tagna efter skadeuppehåll. Spetsfavorit som jag ser det och förivrar sig inte kusken utan släpper till någon bra kan han skicka många system rakt ner i papperskorgen om luckan skulle uppenbara sig på upploppet. 5 United Ås är mycket bra vid sunda vätskor och med Johnny Takter i jollen och ett tilltalande utgångsläge känns han given på ett system som inte spikar favoriten.
Ranking av intressanta hästar: A= 11 B= 4 7 1 C= 2 5

Avd 3, Gulddivisionen 1609 Auto:
En startbiljett till årets Elitlopp erbjuds den som vinner detta lopp. Mycket talar för att en formtoppad 4 Standpoint vinner, tråkigt stor favorit bara. 10 Global Glide har imponerat på mig vid sina två vinster på Solvalla. Med högt tempo på tillställningen kan han mycket väl speeda ner hela gänget. Spetsrusning är att vänta mellan 1 Dig For Dollars och 3 Latitud. Skulle Latitud komma till spets lär han släppa till första bästa. Vid ett sådant scenario tror jag 7 Giant Superman är först fram för att överta. Han kan i sådana fall bli mycket svårslagen. Mest troligt är dock att Dig For Dollars lyckas hålla upp innerspåret. 1609 meter gynnar klart innerspåret då hästarna får ett längre anlopp bakom bilen och kurvan kommer snabbare jämfört med 1640 meter. 2 Acclaim kan spurta vasst vid ett överpacat lopp.
Ranking av intressanta hästar: A= 4 B= 10 7 1 C= 2

Avd 4, Lärlings/-Stolopp 1640 Auto:
Jag tror hårt på 2 Bachelores Dream och Peter M Andersson. Aningen oroande att hästen varit sjuk inför detta. Hon rapporteras dock träna bra och känns fin enligt tränaren Thomas Lönn. 10 Mulliga Ullis har ett riktigt skitläge men hon gör alltid bra ifrån sig på Solvalla. Favorit är 3 Spaceship Broline som senast fick visa lite kämpatakter, inget man är van se henne ta fram direkt. Fegar inte konkurrenterna ur och välvilligt släpper henne till spets tror jag hon får svårt. Hon tål inte att göra för mycket grovjobb på vägen. 7 Gossip´s Queen kommer till denna start gå med racerbalans och med årsdebuten avklarad kan den här klassiga damen visa sig klart starkast. Loppets riktiga outsider är en häst som inte vunnit sulkylopp på nästan fyra år!!! 6 Too Much Too Soon talar jag om. Hon spetsar i princip alltid då hon har framspår bakom bilen. Får hon ett lopp i rygg på ledaren kan hon mycket väl spurta förbi till seger.
Ranking av intressanta hästar: A= 2 B= 10 3 7 C= 6

Avd 5, Klass II 2140 Auto:
Mitt lilla drag i omgången dyker upp här. 1 I Saw You anser jag ska ha bra chans att leda detta lopp runt om. Hästen är rysligt snabb den första biten och jag har svårt se någon som ska kunna utmana om ledningen. 2 Lamborghini S T ser mycket fin ut för närvarande och har tilldelats ett bra utgångsläge. Kan visa sig vara bäst i fältet men kommer få springa ett längre lopp än ledaren. 5 Campari Akema är den som möjligen kan utmana om spets. Hästen håller sådan knallform att även ett mindre fördelaktigt lopp kan resultera i seger. 11 Ladies Man vann senast han visade upp sig på Solvalla och den gången imponerade hästen. Han har efter det hävdat sig väl inom V75 och med lite tur på vägen spurtar han ner många (alla?) över upploppet. 9 Katjing löpte förbättrat senast efter en rad klena insatser. Från stallet är man dock fortfarande missnöjda med hur han uppträder i träningen och han känns därför inte helt given på min kupong. 7 Caddie Drink var oerhört tapper näst senast på Örebro efter att ha travat mestadels i tredjespår loppet igeom. Höll även förtjänstfullt i senaste starten till tredjepriset. Örjan upp ännu en gång och hade inte varit för spåret hade jag rankat hästen betydligt högre.
Ranking av intressanta hästar: A= 1 B= 2 5 C= 11 9 7

Avd 6, Bronsdivisionen 2140 Auto:
Tror mycket på favoriten 3 Victor Bris som troligen spetsar per omgående. Riskerar få en tryckare av Åke Svanstedt och 4 Black Gold, men lugnar sig bara Svanen i tid ska det inte vara något hinder på vägen. Mer orolig är jag för 5 Victory Power som också är en snabbstartare. Tror inte han klarar av att utmana om ledningen men kanske till slut i stället. 9 Einar Celeber kan profitera på ett högt tempo där framme. Han känns väl bortglömd den här gången. 8 Immenso November kan även han lägga iväg ordentligt från start. Troligen laddar Ludde bara en kort bit för att söka position.
Ranking av intressanta hästar: A= 3 B= 5 9 C= 4 8

Avd 7, Silverdivisionen 2140 Auto:
5 Bob Hope var tapper senast trots att han inte vann. Lugnare tempo den här gången är att vänta och jag tror han spetsar, kanske runt om. Motbud finns det i framför allt 8 Clear Sign som i och med dett gör mycket intressant debut i regi Robert Bergh. Jag gillar den här hästen skarpt och från ett bättre läge hade jag nog spikat honom. 2 Iceland kan öppna riktigt vasst och kan sätta käppar i hjulet för min tipsetta. 4 Elviria spurtar alltid vasst med rätt resa. 10 Simb Luke har årsdebuterat. Vande sig tävla mot delar av eliten under fjolåret och kan mycket i ljusa stunder. 6 Meadow Zoot går ofta bra på Solvalla. 7 Joel Cortina bör få det svårt från det här utgångsläget.
Ranking av intressanta hästar: A= 5 B= 8 2 C= 4 10 6 7

Spelförslag uteblir för stunden. Eventuellt uppdateras bloggen imorgon förmiddag. Ni har ju trots allt min ranking att tillgå.
Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar