tisdag 5 maj 2009

Solvalla V64 6/5

Hej Hopp
Taggad upp till tänderna är en rättvisande beskrivning för hur jag känner mig inför onsdagens V64-omgång på Solvalla. Det blir taggtråd till frukost, lunch och middag. Synd bara att det bjuds på så lågklassiga lopp. Vi kör igång med lopp för lopp!

Avd 1, 2140 Auto:
Fina hästar, synd bara att loppet endast lockat sju ekipage! Den stora frågan är om 5 Alvena Pele ska få revansch på 6 Turbo Viking. Jag tror att förutsättningarna är goda för det och rankar Lennartssons häst etta i loppet. Jag väljer även att strecka Tommy Hanné med nr 3 Klondike B.B. Hästen har tvingats strykas ett flertal gånger p g a diverse olika skäl. Nu har han fått ett lopp i kroppen och avslutade vasst efter sen lucka. När två träter...

Ranking: A= 5 B= 6 3

Avd 2, 2140 Volt:
Vi kan lugnt låta oss konstatera att det här är ett s k skitlopp! Det positiva är att en riktig lus till häst ser ut att bli favorit, nr 3 Soccer. Hästen har inte presterat något på väldigt länge och då Stig H själv säger att förhoppningarna sträcker sig till en hygglig slant, då skyndar inte jag att strecka i alla fall. Hästens chans ligger i att han skulle få sitta osynad i ledningen större delen av loppet, på sådant sätt har större lusar än denne lyckats vinna. Först i min ranking hamnar den till dagen kuskförstärkta 10 Dontfencemein (Björn Goop). Hästen är van betydligt tuffare motstånd och jag hoppas Goop Jr kan få fram vinnargnistan hos den här kämpen. 8 Ametist Cape har fått ett chansartat läge men om Lennartsson vill ser han nog till att komma ut i andraspår direkt. Här är det toppform och van tuffa konkurrenter. 13 Nellie Vingboons bör ha bra chans om kusken inte vinglar ute i spåren för mycket. 7 Fido Stursk har fin form men kusk som det häxar en hel del för. 5 Paragon Lullaby hade jag trott mycket på från spår 1, 3 eller 6. Nu känns glopprisken stor och kusken inte speciellt het. 6 Turbo Amor kan kanske hitta till ledningen med hjälp av Torbjörn Jansson. 1 Sergeant Scott har läget men vinner inte gärna, fin häst ändå. 4 Meyer Sapristi kommer tillbaka efter en halsinfektion. 12 Winner Farming har hög kapacitet men galopperar jämt.

Ranking: A= 10 B= 8 13 3 7 5 C= 6 1 4 12

Avd 3, 2140 Auto:
Fina treåriga ston, men endast åtta startande tyvärr. Om det inte hade varit för sjukdomsfrånvaro hade jag rankat 3 La Bellouet etta i loppet. Nu tvingas jag i stället framhålla 4 Jill Tilly som förstahäst. Hon har sett fin ut i årets två starter och då hon besitter fin startsnabbhet tilldöms hon goda chanser att leda loppet från start till mål. Tredjehäst blir givetvis 2 Spot Over. Gör bra prestationer hela tiden, senast tror man det var underlaget som ställde till det för henne. Jag tror att övriga spelar statister i detta lopp.

Ranking: A= 4 B= 3 2

Avd 4, 2140 Volt:
Två hästar höjer sig över mängden, 1 Corall Gema och 2 River De Liton. Den förstnämnde har hittills mest galopperat bort sig och den andre löper, i och med sin stora storlek och det snäva andraspåret, stor risk att här göra detsamma. På kusk och läge rankar jag nr 1 först av dessa båda. 14 Noir De Cherie gör i och med detta årsdebut. Vet inte om det varit några fel på hästen men kapacitet att vinna har hon definitivt. dock stor ringrostrisk. 10 Kylie Moore avslutade mycket rappt senast och var inte långt ifrån att vinna trots tredjepriset. 8 Yena Boko är en mycket fin häst som dock inte belönats med det bästa av löphuvuden. En smygare tror jag är vad som passar den här hästen bäst och läget inbjuder till en sådan resa. 5 Ofelia Safir gick i mål med sparade krafter senast, får utnyttja dom nu i stället. 7 Air Zoogina får Björn Goop i sulkyn för första gången, mycket kan han Goopen, men trolla, nja. 9 Luckyline U.S.A besitter viss kapacitet men var urusel i sin senaste start och har inte startat på ett par månader.

Ranking: A= 1 2 B= 14 10 8 5 C= 7 9

Avd 5, 1640 Auto:
Här finner vi en "brist-på-annan-spik". Nr 2 Mr Turbo Triss har visat fin form vid årets två framträdanden. Van tuffare motstånd än det han ställs mot denna afton. Kan han hitta till ledningen tror jag han vinner tämligen enkelt. Kan vinna från andra positioner men behöver då lite hjälp på vägen.

Ranking: Spik på nr 2 Mr Turbo Triss

Avd 6, 2140 Auto:
Ett sådant här lopp bör nr 7 Infatti November vinna. Bristen på startsnabbhet gör dock att vingelrisken är påtaglig och jag väljer i stället att ranka 9 Que Pasa etta. Hästen satt fast med krafter sparade sist och kommer med andra ord helladdad till onsdagens tävlingar. Tredje starten i regi Hanné och kanske kommer första segern här. 3 Iveri L.B avslutade vasst senast och från stallet låter det uppåt. 2 Fraternity Party har gjort två fina prestationer på sistone och har läget på sin sida. 6 Lage är en bekant hårding som oftast bjuds på stygga resor av sin ständige följeslagare, Olle Hedin. 4 Poppes Fighter har fått passera mål med sparade krafter två gånger i rad på slutet och sett mycket fin ut, finare än någonsin faktiskt. Får svårt att räcka till ändå.

Ranking: A= 9 B= 7 3 2 C= 6 4

Jag väljer att dela upp V64:an i två block med utgångshästar. Dessa hästar visas i blå respektive röd färg, en färg per block. Kraven sätts till att minst en utgångshäst måste vinna i vardera blocket.

Systemförslag Solvalla V64 6/5:

1) 5, 6, 3
2) 10, 8, 13, 3, 7, 5
3) 4, 3, 2
4) 1, 2, 14, 10, 8, 5
5) 2 Mr Turbo Triss
6) 9, 7, 3, 2

Ramen är på 1296 rader. Systemet reduceras med 78 procent och antalet återstående rader blir då 288 stycken. Kostnad följaktligen 288 kronor. Jag ber som vanligt att få avsluta med ett väl menat Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar