onsdag 19 december 2012

V86 Solvalla 19/12

Howdy!

Bara dagar kvar innan Tomten kommer. Min förhoppning är att tillföra honom ytterligare arbete vad julklappsutdelningen beträffar. Detta avgörs huruvida jag lyckas pricka in åtta rätt under onsdagskvällen. Många hästar i startlistorna som inte är så namnkunniga och lopparkivet känns som ett absolut måste att gås igenom ordentligt. Som vanligt känner man sig som en vinnare, på förhand åtminstone.


Loppgenomgång, avdelning för avdelning.Håll tillgodo!

V86-1) Jag inleder med att spika den förmodade storfavoriten 2 Lucky Angel Face. Startsnabb dam som hittills imponerat och jag blir förvånad om hon inte lever upp till mina förväntningar.

V86-2) Jag är tämligen övertygad om att 9 Bolt är den som i särklass besitter högst kapacitet. Läget är dock något chansartat och jag vågar inte singelstrecka även om det är lockande. 2 Finn Knight kan öppna hyggligt och kommer få en fin resa, rutinerad kusk dessutom. 6 Victory On Line är den troliga spetshästen och får han bestämma tempot efter behag kan tredje raka segern bli ett faktum. 4 Bankers Garcon lovade mycket en gång i tiden men resultaten hat uteblivit. Inte märkvärdigt emot och med Frank Nilsson i vagnen kan det bli seger.

V86-3) Intressant spetsstrid att vänta mellan 2 Across The Borders och 1 Strosa. Intrycket på 1 Across The Borders var läckert senast vid segern medan det var klenare vad 2 Strosa beträffar. Det avgör min ranking av dessa två. 5 Ulm Karsk kan också öppna snabbt och har hygglig kapacitet. 11 Geir Burge känns spännande som skräll. Övertygade vid enkel spetsseger under Jubileumspokalkvällen i augusti och lär säkert serveras en fin resa av duktige Oskar Kylin-Blom.

V86-4) Ett lopp som inte ser ut att innehålla några blivande kanoner. 12 Rose Hill Dream avslutade mycket vasst mellan hästar senast och med Björn Goop i sulkyn förbättras chansen till seger. 4 Stardust Amour gjorde det bra vid andraplatsen bakom Priceless Pellini. Ser ut att ha en del utveckling i sig och känns klart bäst av de som startar på grunddistansen. 9 Erica Heel gjorde ett bra lopp efter galopp senast. Har mycket rutin gentemot många konkurrenter som kan vara värdefullt. En tänkbar storskräll kan 14 East Varenna vara. Har en hel del fart i sig och kan vara kvickast iväg av tilläggshästarna.

V86-5) Lite svårt att uttala sig om startsnabbheten vad 5 Sing Song beträffar då det är länge sedan han startade med bilens hjälp men jag tror han kan öppna rejält. Vid segern i maj slog han hästar som sedan hävdat sig väl inom V75 och han är en rolig tipsetta. 3 Ejnar Sjöhammar kan öppna riktigt snabbt men jag tror det krävs att han får bestämma tempot en stor del av loppet om han ska räcka till vinst över full distans. 1 French Riviera kan knappast vara med och utmana om spets men hästen har gott kunnande och kommer få en vilsam resa.

V86-6) Har Åke Lindblom ställt i ordning 1 Ulrika Karsk ska chansen vara hygglig att leda loppet från start till mål. Helt säker känner jag mig dock inte på att så är fallet utan garderar. 4 Nelly Burge avgjorde lekande lätt vid vinsten senast på Solvalla. Nu är det förvisso inte Jorma Kontio som sitter upp utan Daniel Edlund, men lyckas han bara undvika dödens tror jag segern kan repriseras. 7 Digital Blasphemy fick se sig nedspeedad för tre starter sedan av just Nelly Burge. Senast svarade hon för en grym insats då hon pulvriserade motståndet från dödens, en liknade prestation räcker långt även här. 3 Digital Beautiful gjorde det mycket bra vid tredjeplatsen mot stenhårda hästar näst senast och kan inte räknas bort i det här gänget.

V86-7) Ett fint tvååringslopp där vi återigen får stifta bekantskap med en häst tillhörande den absoluta årgångstoppen. Det är så klart 7 Västerbo Loveboat jag syftar på och spiken känns självklar på ett mindre system som det här.

V86-8) I den avslutande avdelningen har jag hittat omgångens drag som jag fräckt väljer att singelstrecka! 1 Order By Mackie har vunnit vid fem av de sex tillfällen hon haft Björn Goop bakom sig, enda förlusten var i hennes andra start då ekipaget slutade trea. Nu sitter Björn upp på nytt och jag tror det är spets och slut, väl medveten om att hon ställs mot ett koppel av tuffa ston. Sju procent på strecken i skrivande stund får ses som ett fynd!


Systemförslag V86 (768 rader = 192 kr)

V86-1) 2 Lucky Angel Face 
V86-2) 9-2-6-4
V86-3) 2-1-5-11
V86-4) 12-4-9-14
V86-5) 5-3-1
V86-6) 1-4-7-3
V86-7) 7 Västerbo Loveboat
V86-8) 1 Order By Mackie



Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar