fredag 14 december 2012

V75 Romme 15/12

Howdy!

Snö och kyla dominerar för närvarande och det är skrällarnas bästa tid. Den här omgången vet jag inte riktigt vad jag ska säga om mer än att den känns öppen och jag blir inte förvånad om utdelningen blir hög. Utan att veta riktigt varför gillar jag att spela på Romme. Troligen har man väl satt något lir där någongång, en positiv känsla har hursomhelst etsat sig fast. Hoppas att tävlingarna inte kommer påverkas alltför mycket av det befarade snöovädret som enligt prognoserna ska täcka stora delar av landet under helgen.

Tid är som vanligt en otrolig bristvara och jag tvingas till en genomgång starkt präglad av stress med ett system där många streck används i de inledande avdelningarna medan det ser desto tunnare ut mot slutet. Låt oss börja, vi tar det som vanligt avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Den stora förhandsfavoriten Carlos Lightning är struken. I nuläget ser det ut som att 5 Belgrado i stället får bära spelarnas förtroende. Han kommer med på systemet men det är definitivt ingen spik för min del. 4 Yosemity Boko har toppform och ställs mot lättare motstånd än på slutet, klar förstahäst i loppet. 3 Magnifik Gelj var urläcker senast och som tokskräll skyndar jag mig att strecka, men ett långskott är det. 6 Conrads Fredrik är emellanåt riktigt bra, kan duga om han inte får för stora trafikproblem. 10 Vermo ser ut att ha mycket i sig men levererar sällan. En av de minst streckade i hela loppet, intressant mest på grund av det. 12 Omelette kräver högt tempo för att komma in i matchen. Formen är det inget fel på och trots läget får hon en markering.

V75-2) Här var jag i valet och kvalet, spika favoriten eller inte. Onekligen har 3 Global Nirvana det mesta man kan önska sig av ett singelstreck, läge, form och kusk. Men jag är inte helt övertygad om hennes storhet ännu utan garderar. 5 Thula Sana kommer till start med tre raka segrar och kan mycket väl bygga vidare på sitt påbörjade staket. 13 Lady Lee var under Elitloppshelgen tvåa bakom Braås Palema och gjorde det mycket bra. Kräver nog en vilsam ryggresa under slutvarvet gör att kunna vinna och det är väl inte otroligt att hon bjuds på en sådan. 14 Caramelle Zon slog det inte några gnistor om senast efter perfekt resa i rygg på vinnaren men nu sitter Örjan upp och några meter bättre lär hon bli. 2 Waypoint har definitivt kunnande som räcker. Kajsa får förtroendet och jag tror hon passar utmärkt på hästen.

V75-3) 6 Saston går från klarhet till klarhet och bör vinna. Jag har dock en känsla som säger att 3 Global Investment kan överraska. Jag tror det blir rygg på Saston efter en kort bit av loppet och med fritt till slut kan han speeda ner favoriten. Jag låser loppet på dessa två.

V75-4) Robert Bergh är uppåt värre på 4 Loads Of Dosh. Hästen är sex år gammal men gör i och med detta sin blott 16:e start. Segrarna har trillat in på slutet och han ser mycket fin ut för dagen. Favoriten 3 Starbec´s Macklo åker långt för detta och resan görs i angeläget ärende. Var bra senast och kan vinna igen. Sista strecket till 2 Simb General Lee som mött tuffa hästar på slutet och gjort det bra.

V75-5) 20 m försprång på de svåraste konkurrenterna bör räcka för 1 Lärkan. Största risken, som jag ser det är att han inte lyckas hålla upp ledningen. Persson lär nog i så fall per omgående försöka hitta ut i andraspår. Väl där blir han troligen släppt till spets och då ska segerchansen vara god.

V75-6) Det lät väldigt uppåt från stall Nurmos i intervjun från i onsdags angående chanserna för 4 Disney Tooma. Hästen är mycket startsnabb och jag hoppas det är spets och slut som gäller, spikas. Blir dock spännande att se vad Björn Goop kan göra med 9 Molle C D.

V75-7) 3 Prey Frontline är riktigt på tårna och har fått ett bra startspår. Distansen har han inget emot och han trivs med Björn i sulkyn. Örjan får för första gången stifta bekantskap med 1 Flip A Coin. Jag gillar hästen skarpt och från t ex rygg ledaren kan det smälla till. Mycket streckvärd i nuläget.

Systemförslag (360 rader = 180 kr)

V75-1) 4-5-3-6-10-12 (8,7)
V75-2) 3-5-13-14-2 (8,6)
V75-3) 6-3 (1,9)
V75-4) 4-3-2 (5,12)
V75-5) 1 Lärkan (15,13)
V75-6) 4 Disney Tooma (9,5)
V75-7) 3-1 (6,4)

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar