tisdag 11 december 2012

V86 Solvalla 12/12

Howdy!

Innan det är dags för Lucia att sprida ljus och värme hoppas jag pricka in V86. Julen väntar runt hörnet och julklappsinköpen riskerar återigen att i ren panik inhandlas dan före dopparedan. Några klappar ligger dock redan inslagna och väntar på att bli utdelade men min förhoppning är att jag ska ha råd att förse Tomtefar med ytterligare några hårda efterlängtade paket till nära och kära.

Låt genomgången påbörjas, avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

***OBS! Förändringar i systemförslaget efter alla strykningar***

V86-1) Inledningen känns inte helt lättlöst. Jag vill hävda att 8 Stay The Night är bästa hästen i grund och botten. Nu är det i och för sig länge sedan hästen presterade något som vittnar om detta. Örjan får återigen förtroendet och trots ett mycket knepigt utgångsläge väljer jag att ranka honom etta. Stor favorit ser 9 Covington Ås (struken) ut att bli. Han har toppform för dagen och startar naturligtvis med hygglig chans att vinna. 1 Royal Neo vann ett V86-lopp för ganska exakt ett år sedan. Jag tror han kan svara ledningen om kusken så önskar och från den positionen kan han stå emot övriga länge, kanske hela vägen. 3 Jasper Lane kunde inte rå på Reven D´Amour senast på Gävle men gjorde ändå en hygglig insats och motståndet är av betydligt beskedligare slag än det han är van att möta. Det finns ytterligare några hästar i fältet som inte kan avskrivas helt ur segerdiskussionerna, t ex 7 Baht Launcher (struken) och 5 Angelo men jag har inte råd att ta med dom på systemet utan nöjer mig med fyra streck.
***Tillägg onsdag: Efter strykningarna tar 5 Angelo plats på systemet***

V86-2) Favoriten 6 Ruth Reerstrup imponerade näst senast på Åby. Tyvärr är det enda starten jag sett henne göra och hon känns därför som lite av ett oskrivet kort. Spåret är snävt och kan ställa till det varför jag, trots allt väljer att gardera. 11 Mylady är segervan och avslutningen senast på Örebro var vass. 8 Oki I Can har ett intressant läge och prickar Torbjörn starten tror jag det blir ledningen efter några hundra meter, kan duga därifrån. 12 Ginger Belle har många segrar i bagaget men inte mycket pengar på kontot, står billigt inne i loppet. Knepigt läge men med ryggresa under slutvarvet blir hon giftig.

V86-3) Jag singelstreckar 9 Captivating Ås som har gjort flera bra insatser på slutet och motståndet skrämmer inte. Hästen har verkligen gjort sig förtjänt av en seger och jag hoppas den kommer här.

V86-4) Ett svårlöst lopp. 5 Spiderpig ser fin ut och felfri kan det bära iväg till ledningen. Från den positionen är det hästen att slå. 7 Andiamo Center är stor lufs som älgar sig fram på banan. Tror inte han kan vara med i spetskörningen men han går hela vägen in i mål. 1 Quick Freeze spetsade från fjärdespår vid segern och vann överlägset den gången. Har läget. 11 Made Of Honor Ås står för klassen bland de på tilläggsvolten. Speedar fort till slut och kan hinna fram.

V86-5) Ännu ett lopp som känns svårt att bena ut. 1 Caddie Heart ser ut som en kanon och presterar hon som vid segern på Eskilstuna tror jag hon vinner. 8 Zerbina imponerade så smått vid vinsten. Senast på Gävle ville hon inte alls vara med utan hoppade långt innan bilen släppte fältet. 12 Hey Honey (struken) har ett tufft läge men kapacitet som räcker långt. 2 Fire Life (struken) ställs mot betydligt tuffare konkurrenter än tidigare. Intrycket senast var dock läckert och extra spännande är det med Björn Goop i sulkyn.
***Tillägg onsdag: Då två av mina streckade strukits lägger jag till 5 Chichina Boko.***

V86-6) Storfavoriten 6 Nougat Ås (struken) ses med mycket bra vinstchans men då han fått spår lite långt ut bakom vingen och jag tvivlar på att han kommer till ledningen väljer jag att gardera. Jag tror det finns en hel del utveckling i 2 Open Mind Bi och det är inte omöjligt att det är han som spetsar. 5 Dynamaster öppnade snabbt senast och han har gjort flera bra insatser utan att få vinna. Örjan upp nu och jag räknar med att han är med på målfotot.
***Tillägg onsdag: Favoriten struken. Tar i stället med 4 Yes We Can  och 8 Pave The Way***

V86-7) Här ser vi en stark favorit i 3 Stein Daylight som jag väljer att lämna ensam på systemet. Den här hästen gillar jag skarpt och sköter han sig ser jag ingen i det här fältet som ska kunna utmana om segern.

V86-8) Jag avslutar omgången med att spika ytterligare en favorit. Från ett perfekt utgångsläge tror jag 3 Örbäckens Cruella tidigt sitter i ledningen. Är hon lika bra som senast får övriga finna sig i att studera Marie Nilsson´s ryggtavla från start till mål.

Systemförslag V86 (768 rader = 192 kr)

V86-1) 8-1-3-5 (4,8)
V86-2) 6-11-8-12 (7,2)
V86-3) 9 Captivating Ås (2,12)
V86-4) 5-7-1-11 (9-4)
V86-5) 1-8-5 (9-10)
V86-6) 2-5-4-8 (11,10)
V86-7) 3 Stein daylight (9,1)
V86-8) 3 Örbäckens Cruella (13,11)

Lycka till! / @TravExperten

1 kommentar:

  1. Inga v75 tips?
    http://nordligaspel.wordpress.com/2012/12/14/v75-romme/

    SvaraRadera