torsdag 27 december 2012

V75 Solvalla 29/12

Howdy!

Tro det eller ej, men på lördag är det faktiskt årets sista V75-omgång som går av stapeln. ATG har säkerligen gjort sitt yttersta för att hitta någon orsak till att peta in en extraomgång under söndagen eller på Nyårsafton, men tack och lov blev det inte verklighet av det.
Finaler på Solvalla är alltid lite extra kittlande. Tyvärr sätter mina arbetstider ännu en gång käppar i hjulet och gör att jag inte kan bevittna tävlingarna på plats. Ett sista försök att 2012 nå ekonomiskt oberoende ska dock göras. Funderar allvarligt på att från 01 januari börja föra statistik över mina spel. Frågan är om jag vågar!?

Jag har satt ihop ett system där jag spikar två storfavoriter och en skräll. Systemet har potential att vara med att kriga om de lite större slantarna, men det krävs ju så klart att "rätt" favoriter sviker och att överraskningarna kommer där jag garderat. Nu är det hög tid att börja med loppgenomgången, avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Förutsättningarna kan knappast bli bättre för 1 Don´t Wear Pjs. Jag väljer att inleda med att singelstrecka den förmodade storfavoriten!

V75-2) Många talangfulla unga travare står på startlinjen och bäst chans tillmäts 1 Claes Boko. Han är inte oäven från start men helt säker känner jag mig inte på att det blir ledningen och därmed garderar jag. En annan treåring som lovar en hel del är 4 Mr Big som gjort många fina insatser på slutet.12 Nougat Ås måste såklart ha en del tur på vägen med tanke på läget men han är som vi vet mycket bra. 8 Jonathan Palema har också haft otur i spårlottningen men skulle han hitta ner i vettig position är han med och gör upp om segern. 3 Dynamaster är kvick första biten och kan möjligen utmana de båda innersta spåren i spetskörningen. Kan skrälla från ledningen eller från annan fördelaktig position.

V75-3) Jag har lite svårt klura ut vem som kommer ta hand om ledningen. Jag tror inte 1 Saston kan svara ut övriga och chansar av den anledningen med att ta bort honom från systemet. 2 Spring Erom kan vara den som tar hand om taktpinnen men kommer utmanas, framför allt av 5 Strong Boy. Båda ska ses med chans. Min jättesusare heter 4 Livi Barcelona som gjorde det mycket bra vid andraplatsen och som senast satt fast med rubbet kvar i ett V75-lopp som Saston vann på Jägerso, där för övrigt Strong Boy slutade tvåa, även han med krafter sparade i rygg på vinnaren.

V75-4) Knepigt lopp att lösa och det kräver sina streck. 1 Elit Håleryd har äntligen fått ett bra läge bakom bilen men jag är osäker på hur snabbt han kan öppna. Ska räknas tidigt i vilket fall som helst. 6 Digital Ink blir bara bättre och bättre och när man tror Stall Melander ska börja visa formtapp så smäller det till direkt med ett koppel nya vinster, bra chans återigen med andra ord. 8 King Creole E.P har ett riktigt tråkigt utgångsläge att hantera. Lyckas Johnny undvika att hamna alltför mycket på vingel går dock ingen säker. 4 El Mago Pellini gör det bra och har härdats mot årgångstopparna. 11 Remee La Marc (struken) kan avsluta vasst med rätt resa under slutvarvet. 12 Kalle är riktigt bra för dagen men även här krävs en del tur på vägen med tanke på läget.
**Tillägg lördag** P g a strykningen av 11 Remee La Marc tar i stället 3 Cantab Sisu plats på systemet.

V75-5) Frågan är om 11 Photo Princess ska lyckas göra om prestationen från senaste loppet på Solvalla!? Återigen är det tränaren själv som tar hand om styrningen och jag ger ekipaget tummen upp. Värst emot är, liksom senast 4 Örbäckens Cruella. Jag tar dock ställning och spikar favoriten med senaste insatsen på näthinnan.

V75-6) En intressant final i Silverdivisionen stundar. 3 Gigant Slugger visade gryende form senast trots att inte kunde ta sig förbi 10 Beckman. Nu är distansen 500 m kortare vilket jag tror passar bättre och är han vid än sundare vätskor blir jag inte förvånad om han avgår med segern. Jag skjuter från höften och chansspikar Stefan Persson´s springare.

V75-7) I skrivande stund ser loppet väldigt tråkigt ut vad strecken beträffar. Mycket kommer dock hända då detta författas redan under torsdagen. 6 Good Speed är tuff och tål göra en del av jobbet själv, kan dessutom öppna hyggligt och bör hamna bra till. 10 Udo´s Oiler går från klarhet till klarhet och än har vi nog inte sett botten av hans kunnande. 12 Digital Darling räknas tidigt trots utgångsläget. Jag tror tempot lär bli rätt så högt, vilket i så fall bjuder in hästarna med bakspår. 4 Overtaker By Sib har stallet höga tankar om. Jag tycker ändå inte jag imponerats till den grad att jag bara tror han vinner, men streckas ska han. 11 Gangster Advice är en av flera Westergårds-hästar som körs av Johnny Takter och även den här känns värd att betala för. 1 Prey Frontline riskerar fastna på innern men hittar Uhrberg bara ut i slagläge ses han med chans. 8 Flip A Coin behöver nog all tur i världen för att vinna men formen är på topp hos såväl häst som stall och det känns extra spännande med Erik Adielsson i sulkyn.

Systemförslag V75 (630 rader = 315 kr)

V75-1) 1 Don´t Wear Pjs
V75-2) 1-4-12-8-3
V75-3) 2-5-4
V75-4) 1-6-8-4-12-3
V75-5) 11 Photo Princess
V75-6) 3 Gigant Slugger
V75-7) 6-10-12-4-11-1-8

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar