tisdag 14 augusti 2012

V75 Solvalla 15/8

Schwungelischwung på er!

Extra V75 står för dörren i samband med att Jubileumspokalen ska avgöras på Solvalla. Pokalloppet avgörs som den sjunde och sista V75-avdelningen och har samlat ett mycket namnkunnigt gäng att göra upp om en miljon kronor vilket är summan segraren erhåller. Övriga lopp håller även de hög klass och har vi bara vädrets makter med oss väntar en kanonkväll på Solvalla. Hoppas mycket publik hittar till betongfundamentet. Min gissning är att vi blir ca 5500 åskådare, vilket vore en bedrövlig siffra. Hoppas verkligen jag är ute och cyklar i mina antaganden.

Det uppstod en diskussion på twitter häromdagen där ämnet rörde den nära vänskap som tycks råda mellan några av landets kuskar och om detta faktum eventuellt kunde äventyra spelsäkerheten. Så som det utvecklat sig inom travsporten med catchdrivers i allt större utsträckning är det nog ofrånkomligt att den stora skaran av kringflackande kuskar umgås. Man reser ofta tillsammans, antingen genom flyg eller samåkning i bil. Självklart kommer vänskap i många fall utvecklas vilket jag ser som en omöjlighet att sätta stopp för, det är väl förresten inte heller önskvärt att förhindra!?
Att däremot se journalister, som i första hand finns till för att syna sporten från en kritisk utgångspunkt och ge oss en objektiv beskrivning av vad som sker, flitigt umgås med kuskar och tränare, även utanför travbanans gräns, ser jag som ett betydligt större problem. Att oegentligheter inte kommer upp till ytan på grund av en journalists relation till någon inom travsporten aktiv får aldrig bli fallet. Om sedan granskade individer väljer att sätta sig/gjuta sig fast i sandlådan och aldrig mer tala med vissa journalister så får det stå för den personen. Jag tror fortfarande det finns en del tveksamma och tvivelaktiga träningsmetoder inom travsporten som skulle behöva komma till allmänhetens kännedom. Trots min ringa, men ändå inte obetydliga erfarenhet av vistelse i travsportens direkta kärna har jag vid flera tillfällen, från vänner och bekanta, fått höra talas om för hästarna mer eller mindre otrevliga träningsmetoder, innehållande såväl psykisk som fysisk smärta. Det gäller inte enbart rykten om grisfösare, där Svanstedt ju fått bära hundhuvudet, utan även vad som skulle tituleras ren och skär misshandel, slag och sparkar m.m. Självklart handlar det om undantag men vi får inte stoppa huvudet i sanden och tro att alla sköter sig prickfritt, det finns rötägg i den här branschen, precis som i alla andra. I arbetet för bevarandet av den fina travsport vi trots allt har här i landet spelar journalisterna en mycket viktig roll utöver det regelverk som finns. Även travhästarna behöver sin Janne Josefsson! Men låt mig än en gång betona att det är ett fåtal individer det gäller. De stall jag besökt har, så vitt jag vet, ett klanderfritt utförande av sin verksamhet.
Nog talat om detta, för den här gången!

Nu tar jag mig i stället an onsdagens V75 genom att avhandla avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V75-1) Att gardera 4 Opitergium kan ju tyckas vara ren idioti och är det säkert oxå, men då Jorma Kontio ersätter Pasi Aikio bakom 7 Ghetto Blaster känner jag att jag vill ge hästen en chans till att visa vad han går för. Kontio lär nog inte vila på hanen och tempot lär bli högt. Det skulle i sin tur leda till att 10 Fawkes bjuds in i matchen. Han kan avsluta riktigt snabbt och ställa till med ett stort rens bland systemen redan i inledningen. Nöjer mig med dessa tre på kupongen.

V75-2) Några riktigt fina ston ska här göra upp om Queen L´s ära. 7 Love´N Hate bör vinna men läget långt ut på vingen kan ställa till det. 1 Nanny Fine bör klara av att hålla upp ledningen. Möjligen kan 2 La Bellouet ta sig förbi och båda dessa blir farliga, antingen från spets eller rygg ledaren. 4 Roxa Sisu är van tufft motstånd och det känns nästan som lite lättare emot den här gången, intressant. Fyra streck får räcka.

V75-3) Hjärtat klappar för Fredrik Persson och 12 Viola Silas men jag undrar om hon verkligen räcker redan i andra starten efter sitt långa tävlingsuppehåll!? Loppet håller hög klass. Det ska framför allt bli roligt att se 11 Vincennes mot mer ärrade tävlingsindivider. Hon kan räcka men såväl innerspårets 1 Dileva Käll som 9 Tamla Celeber rankar jag högre. Det finns fler som kan vara tänkbara vinnare, t ex 3 Aisle Stand och 10 Global Midnight. Jag tar dock ställning för och singelstreckar 9 Tamla Celeber. Är hon så bra som vi alla vet hon kan vara vinner hon det här.

V75-4) Tycker inte om att spika i treåringslopp generellt sett men här hittar jag ingen som ska kunna hota 7 Nato Dream. Värsta motståndaren 8 Paparazzi har ju ett än värre utgångsläge och det avgör det hela. Spik på 7 Nato Dream.

V75-5) Här måste jag inleda med att nämna 5 Spin Scorpion som är den häst under alla mina år som travspelare som genererat mig mest pengar tillbaka på ett enskilt v/p-spel. Jag lyckades spela då han vann till över 100 gånger pengarna och missminner jag mig inte var det drygt nio tusen kronor som poppade in på kontot. Jag tror inte han räcker i det här sällskapet men som ni säkert redan listat ut kan jag inte utelämna honom. Han är rysligt startsnabb så jag både hoppas och tror han tar hand om ledningen. Väl där lär det bli släpp till någon bra konkurrent och med lucka till slut kan han speeda riktigt snabbt om formen är på topp. 11 High Leg har stångats i hårda V75-lopp en längre tid och det borde gett en del hårdhet som han kan dra glädje av här. 3 Lovelorn är en annan startraket som nästan bara går i spets. Har inte visat något på länge men kapacitet finns. Bra läge för 2 Disney Tooma föranleder ett streck. Av samma anledning streckas även 4 Digital World. Sista markeringen till 9 Aponia Boko som kan få en fin smygare härifrån.

V75-6) Här hade jag tänkt singelstrecka 6 Blue Rock. Fick dock hastigt och lustigt tänka om då han blev struken under tisdagen. Har grubblat fram och tillbaka då jag inte känner mig övertygad om någon av hästarna. Lotten kom så småningom att hamna på favoriten 4 Caballion. Går han bara felfritt vinner han. Hade det varit en annan kusk i sulkyn hade jag spikat honom även om Blue Rock kommit till start.

V75-7) Dax för Jubileumspokalen anno 2012 och det mesta talar för hemmaseger i form av Hultman/Kihlström och 1 Orecchietti. Ledning från start till mål är inte otänkbart. Ludde med 2 Raja Mirchi lär dock se till att det blir fight. 3 Wishing Stone har fått ett passande läge och kan han lifta med i rygg på någon av redan två nämnda kan han speeda förbi sista biten. 9 Deuxieme Picsous gillar jag skarpt. Han gör alltid bra lopp och han chockar inte mig om han lägger beslag på förstaplatsen. 6 Friction ställs inför sin tuffaste uppgift så här långt och jag tror han får svårt att vinna, men osvuret är bäst. 12 Amaru Boko drog nitlotten i spårtombolan men den här krabaten har mycket ogjort på tävlingsbanan och ingen vet nog egentligen hur bra han är. Hoppas han kan få kontinuitet i tävlandet en tid och utvecklas ytterligare. 11 Winmecredit gjorde det mycket bra på Solvalla under elitloppshelgen då han var tvåa bakom Formula One. Även 10 Haraldinho tar plats på mitt system men jag var besviken på honom senast och en rejäl uppryckning krävs för att duga i dett gäng. Åtta streck känns tillräckligt.

Systemförslag V75 Solvalla 15/8 (576 rader = 288 kr):

Avd 1) 4-7-10
Avd 2) 7-1-2-4
Avd 3) 9 Tamla Celeber
Avd 4) 7 Nato Dream
Avd 5) 5-11-3-2-4-9
Avd 6) 4 Caballion
Avd 7) 1-2-3-9-6-12-11-10

Lycka till! / @TravExperten

1 kommentar:

  1. Jag tycker det ser spännande ut men betalar även för Viola Ha det //Håkan

    SvaraRadera